Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2669670_0001.png
Departementet
Kontor for
Erhvervsuddannelser
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Bilag 1. Bidrag til besvarelse af BUU alm. del. – som 37.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende vedrørende
muligheden for at uddanne sig i kriminalforsorgens institutioner:
”1. Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at krimi-
nalforsorgen har et stort fokus på at forbedre mulighederne
for, at indsatte kan uddanne sig under indsættelse i kriminal-
forsorgens institutioner, herunder fokus på at øge udbuddet
af arbejdsmarkedsrettede uddannelser.
En hel erhvervsuddannelse (EUD) for kriminalforsorgens
målgruppe består af et ”grundforløb 2” og et hovedforløb.
”Grundforløb 2” er et 20 ugers forløb, der udbydes i flere af
kriminalforsorgens institutioner. Grundforløbet skal give
den pågældende de faglige og personlige kompetencer, der
skal til for at gennemføre et hovedforløb.
Hovedforløbet, der indeholder skiftevis skoleforløb og prak-
tikforløb, udbydes kun i ganske få tilfælde i fængslet. Dette
skyldes blandt andet, at de færreste fængsler har de nødven-
dige rammer og faciliteter til at leve op til hovedforløbets
faglige og branchefastsatte krav om både teoretisk og prak-
tisk undervisning samt krav til praktikforløb, som skal inde-
holde en bred vifte af færdighedstræning. Indsattes deltagelse
i hovedforløb forudsætter således typisk, at de kan få frigang
hertil, eller at de er blevet løsladt.
2.
De indsattes behov for uddannelse vil typisk blive afdæk-
ket i forbindelse med kriminalforsorgens modtagelsesproce-
dure, hvor der foretages en screening af den indsatte. Hvis
screeningen viser et behov for uddannelse, og hvis der er
mere end to måneder til den indsattes forventede løsladelses-
tidspunkt, tilbydes den indsatte en afklarende samtale med
en uddannelses- og erhvervsvejleder. Screeningen vil imidler-
tid ofte afdække, at den indsatte også har andre behov, så-
27. februar 2023
Sagsnr.: CaseNo
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om at kommentere på artikel Mens der mangler faglærte, får færre indsatte en erhvervsuddannelse"
som behov for misbrugsbehandling og/eller behov for del-
tagelse i kognitive programmer, som skal prioriteres, før en
uddannelse kan igangsættes.
Erhvervsuddannelserne (EUD) stiller desuden krav til de
indsattes uddannelsesniveau, herunder et krav om et karak-
tergennemsnit på mindst 02 i dansk og matematik (skriftlig
og mundtlig) ved folkeskolens afgangseksamen eller 10. klas-
seprøver. Det kan også være et tilsvarende resultat ved en til-
svarende prøve. En række indsatte har ikke det fornødne
uddannelsesniveau og vil således indledningsvist skulle have
et andet uddannelsestilbud. Endvidere skal de indsatte vur-
deres at være i stand til at gennemføre en erhvervsuddannel-
se på de faglige niveauer, der indgår på hovedforløbene.
Et grundforløb og et hovedforløb skal derudover gennemfø-
res i forlængelse af hinanden, og man kun kan optages på
”grundforløb 2” tre gange i alt. Det er derfor væsentligt at
koordinere opstart af grundforløbet med den indsattes mu-
lighed for at få frigang eller udsigten til løsladel-
se/prøveløsladelse mv. med henblik på at gennemføre ho-
vedforløbet, da den indsatte ellers vil have anvendt ét ud af
tre forsøg på uddannelsesopstart forgæves. Dette giver ind-
satte et negativt incitament til at påbegynde grundforløbet i
kriminalforsorgsregi. En række forhold skal imidlertid gøre
sig gældende, før en indsat kan få frigang til uddannelse, jf.
nedenfor.
3.
En indsat har mulighed for at få udgang i form af frigang
med henblik på at følge undervisning uden for institutionen,
hvis
det vurderes, at undervisning mest hensigtsmæssigt gives
uden for institutionen,
hvis
der ikke vurderes at være risiko
for, at frigangen misbruges, og
hvis
hensynet til retshåndhæ-
velsen ikke taler herimod.
For at få frigang til undervisning skal den indsatte have et
uddannelsesbehov og være motiveret for uddannelse. Sigtet
med undervisningen skal række ud over løsladelsen, og det
skal antages at kunne støtte den indsatte i at leve en krimina-
litetsfri tilværelse.
Frigang gives som udgangspunkt til indsatte, der afsoner
fængsel i 5 måneder eller derover, som har udstået 1/3 af
straffen og har tilladelse til udgang med henblik på besøg
hos bestemte personer. Frigang til undervisning skal ske i så
nær tilslutning til løsladelsen som muligt eller op til en udsta-
tionering til egen bopæl med fodlænke efter kapitel 13 i ud-
gangsbekendtgørelsen, og frigang til undervisning kan som
udgangspunkt ikke gives for længere tid end 1 år.
Hvis betingelserne for frigang til undervisning i øvrigt er op-
fyldt, kan der gives tilladelse til frigang til undervisning, før
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om at kommentere på artikel Mens der mangler faglærte, får færre indsatte en erhvervsuddannelse"
2669670_0003.png
de normale tidsmæssige betingelser er opfyldt, hvis der fore-
ligger særlige omstændigheder i sagen.
I nedenstående tabel vises antallet af personer, som har væ-
ret på frigang til undervisning i årene 2014-2022.
Frigang til undervisning
År
2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
277
269
256
223
256
201
171
255
Antal personer
335
Note: Det bemærkes, at tallene er trukket fra kriminalforsorgens statistiksystem den
10. februar 2023. Oplysningerne er baseret på manuelle indtastninger i Klientsyste-
met og afspejler de registreringer, som var foretaget på tidspunktet, hvor tallene blev
trukket over i statistiksystemet. Der tages derfor forbehold for registreringsfejl og
mangler, som eventuelt måtte være i Klientsystemet, da data blev trukket. Tal for
2022 er foreløbige og vil kunne ændre sig ved efterfølgende opdateringer i Klientsyste-
met.
Det bemærkes endvidere, at tallene for 2020 og 2021 er betydeligt lavere end tidligere
år som følge af coronanedlukninger.
4.
Kriminalforsorgen har ikke en systematisk registrering af
antallet af indsatte, der deltager i uddannelse, men der fore-
tages en manuel registrering af antal timer, som indsatte bru-
ger på deltagelse i uddannelse, herunder erhvervsuddannel-
sen både internt i kriminalforsorgen og i forbindelse med
frigang.
I nedenstående tabel fremgår antallet af registrerede timer
brugt på erhvervsuddannelser pr. år inklusiv dem, som er af-
holdt ved frigang. Da der er tale om manuelle registreringer,
skal det bemærkes, at der kan forekomme fejlregistreringer.
Antal registrerede timer brugt på erhvervsuddannelser
pr. år inkl. frigang
År
Antal
timer
2014
51.257
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
40.474 21.699 21.667 31.264 48.398 44.342 34.068 44.732
Kilde: Kriminalforsorgens økonomi- og lønsystem (KØLS). Det bemærkes, at der ik-
ke er data før 2014.
De første erhvervsuddannelser i kriminalforsorgen blev ud-
budt i 2007. Satspuljeprojektet ”styrket uddannelse til indsat-
te” introducerede erhvervsuddannelser som et permanent
uddannelsestilbud i kriminalforsorgen i 2012. En evalue-
ringsrapport konkluderede i 2016, at det lykkedes at styrke
erhvervsuddannelsesområdet i kriminalforsorgen, men at det
ikke lykkedes at styrke området i det omfang, som det var
forventet og målsat.
3
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om at kommentere på artikel Mens der mangler faglærte, får færre indsatte en erhvervsuddannelse"
2669670_0004.png
Kriminalforsorgen er siden 2018 lykkedes med at få EUD-
aktiviteten til at stige samtidig med, at andre uddannelsesak-
tiviteter også er stigende – med undtagelse af årene 2020-21,
hvor en stor del af aktiviteterne var nedlukket som følge af
covid-19.
Kriminalforsorgen tilbyder de indsatte mange andre uddan-
nelser end erhvervsuddannelser, herunder arbejdsmarkeds-
uddannelser (AMU), almen voksenuddannelse (AVU), for-
beredende voksenundervisning (FVU), forberedende grund-
uddannelse (FGU), HF-fjernundervisning, folkeskolefag og
ordblindeundervisning. Nedenstående tabel viser antal regi-
strerede uddannelsestimer i alt, hvor samme fald som nævnt
ovenfor kan ses i perioden 2020-2021.
Antal registrerede timer brugt på undervisning i alt
År
Antal
timer
2014
1.056.081
2015
991.465
2016
932.989
2017
860.211
2018
2019
2020
535.483
2021
536.864
2022
643.213
658.460 588.122
Kilde: Kriminalforsorgens økonomi- og lønsystem (KØLS). Det bemærkes, at der ik-
ke er data før 2014.
5.
Kriminalforsorgen har en målsætning om, at den kompe-
tencegivende uddannelsesaktivitet skal stige yderligere i de
kommende år. Med flerårsaftalen for kriminalforsorgen
økonomi 2022-2025 er der igangsat en række initiativer, som
skal styrke mulighederne for, at indsatte kan uddanne sig
under indsættelse. Initiativerne indebærer bl.a. en forøgelse
af arbejdsmarkedsrettede uddannelser (AMU), ansættelse af
flere lærere og faglærere og etablering af to uddannelsesafde-
linger. Erhvervsuddannelser indgår som et fast uddannelses-
tilbud i kriminalforsorgen og vil fortsat være et tilbud til de
indsatte.
Endelig skal det bemærkes, at direktoratet er i gang med at
færdiggøre en rapport, som har til formål at afdække barrie-
rerne for, at indsatte i fængsler og arrester kan uddanne sig.
Rapporten udarbejdes på baggrund af flerårsaftalen og det
forventes, at rapporten kan blive forelagt for aftalepartierne i
foråret 2023.”
4