Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2665590_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 30:
I brev af 27. januar 2023 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 30:
Vil ministeren kommentere på Gymnasieskolernes Lærerforenings un-
dersøgelse af pædagogikum, hvor det bl.a. fremgår, at en tredjedel af de
gymnasielærere, der er blevet ansat i de seneste fem år i sektoren, hver-
ken har eller er i færd med at gennemføre pædagogikum? Der henvises til
artiklen ”Skoler følger ikke regler: Nye lærere starter
karrieren uden pæ-
dagogikum” bragt på Gymnasieskolen.dk den 1. december 2022.
Svar:
Reglerne for pædagogikumuddannelsen er reguleret i lov om pædagogi-
kum og i pædagogikumbekendtgørelsen. Heraf fremgår det, at pædagogi-
kum er en vekseluddannelse, der i en kombination mellem teori og prak-
sis sikrer, at pædagogikumkandidaterne tilegner sig basale kompetencer
til at undervise på de gymnasiale uddannelser.
Af loven fremgår det også, at pædagogikum skal gennemføres inden for
det første år efter ansættelsen, dog med mulighed for i særlige tilfælde at
udskyde pædagogikum. Det kan fx være begrundet i sygdom, barsel,
manglende timer i kandidatens fag osv.
Spørgeren henviser til en artikel i Gymnasieskolen, som viser, at ikke alle
lærere i gymnasiet påbegynder pædagogikum som foreskrevet, og at der
desværre er tale om et relativt stort antal.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet iværksatte i 2019 et tematisk tilsyn
med lærernes faglige og pædagogiske kompetencer på gymnasiale institu-
tioner. Tilsynet undersøgte bl.a., om pædagogikum gennemføres i første
ansættelsesår, og det viste, at der på mange institutioner var udfordringer
med at efterleve denne del af regelsættet. Af tilsynet fremgår det desu-
den, at gymnasier oplever udfordringer med at efterleve reglerne af flere
23. februar 2023
Sagsnr.: 23/01982
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om at kommentere på Gymnasieskolernes Lærerforenings undersøgelse af pædagogikum
grunde, primært begrundet i, at nogle lærere kan mangle dele af den nød-
vendige faglige kompetence, men også i deltidsansættelse og skemamæs-
sige udfordringer. Tilsynet blev for flere institutioners vedkommende af-
sluttet med enten henstilling eller påbud om at bringe uddannelsesforhol-
dene i orden.
Styrelsen har i forlængelse af tilsynet præciseret og udfoldet sin vejled-
ning om regelgrundlaget samt opdateret Børne- og Undervisningsmini-
steriets hjemmeside vedrørende pædagogikum og lærerkompetencer.
Derudover afholder styrelsen hvert år en række møder for ansættende le-
dere ved de gymnasiale uddannelser om regelgrundlaget for pædagogi-
kum og faglig kompetence.
Jeg finder det selvsagt problematisk, når gældende regler ikke efterleves,
og det gælder også regelsættet om pædagogikum. Det ovenfor nævnte
gennemførte tilsyn og deraf følgende initiativer til at øge viden om pæda-
gogikum har til hensigt at sikre gymnasiernes overholdelse af reglerne.
Samlet set er ministeriet således opmærksom på den rejste problemstil-
ling og vil i tillæg til det ovenfor anførte afdække, hvilke yderligere tiltag
der er relevante til håndtering heraf.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2