Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2785215_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 275
I brev af 26. september har udvalget stillet mig følgende spørgsmål, der
hermed besvares endeligt:
Alm. del
spørgsmål 275:
Vil ministeren udarbejde en tabeloversigt over samtlige offentlige opkva-
lificeringsordninger med følgende oplysninger for hver af ordningerne:
1) Det årlige deltager antal på ordningen opgjort som både unikke perso-
ner og årselever, 2) beskrivelse af målgruppen for ordningen, 3) ydelses-
grundlaget for ordningen, 4) om ordningen kan føre til niveauskifte i for-
hold til uddannelsesniveau/kvalifikationsramme og 5) de årlige offentlige
udgifter til ordningen.
Svar:
Der er til brug for svaret indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet
samt Uddannelses- og Forskningsministeriet. Dertil indgår offentlige op-
kvalificeringsordninger på Børne- og Undervisningsministeriets område.
Med offentlige opkvalificeringsordninger på Børne- og Undervisningsmi-
nisteriets og Uddannelses- og Forskningsministeriets ressortområder, for-
stås offentlige uddannelsestilbud på Børne- og Undervisningsministeriets
og Uddannelses- og Forskningsministeriets ressortområder, der ligger
uden for det ordinære fuldtidsuddannelsessystem.
Opkvalificeringsordningerne på Børne- og Undervisningsministeriets område
De offentlige uddannelsestilbud kan både udbydes af statslige selvejende
institutioner (erhvervsskoler, voksenuddannelsescentre (VUC), gymna-
sier, mv.) og private udbydere godkendt til at udbyde de offentlige uddan-
nelsestilbud. Det indebærer bl.a., at alle udgifter til hf-enkeltfag indgår i
opgørelsen, selvom nogle kursister sammenstykker enkeltfagene til en fuld
højere forberedelseseksamen (hf). Elever der tager en fuld hf-eksamen via
2-årig hf indgår til gengæld ikke i opgørelsen. Dertil indgår også udgifter
til ordninger, hvor deltagerbetalingen enten reduceres eller tilbagebetales
efter gennemførelse af offentlige opkvalificeringstilbud. Det kan fx være
deltagerbetaling på hf-enkeltfag, der tilbagebetales, hvis fagene indgår i en
22. november 2023
Sagsnr.: 23/20154
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, en udarbejdelse af en tabeloversigt over samtlige offentlige opkvalificeringsordninger m.v.
2785215_0002.png
fagpakke, der er adgangsgivende til mellemlange videregående uddannel-
ser. Udgifter og antal deltagere/påbegyndte personer er niveauet i 2022,
som er seneste fulde regnskabsår,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Offentlige opkvalificeringsordninger på Børne- og Undervisningsministeriets område
Kan ord-
ningen
føre til ni-
veau-
skifte/kva
lifikati-
ons-
ramme
Offentlige op-
kvalifice-
Beskrivelse
ringsordnin- ordningen
ger
af
Unikke
personer Beskrivelse af målgruppen
(2022)
Ydelsesgrund-
lag
1
Årlige offentlige
udgifter til ord-
ningen, mio. kr.
(2022-pl)*
Undervisningstil-
bud med det formål
Ordblindeun- at forbedre deltage-
dervisning for rens muligheder for 5.800
voksne (OBU) at klare sig i sam-
menhænge,
der
kræver skriftlighed.
Undervisningstil-
bud som
giver
voksne mulighed
Forberedende for at forbedre og
voksenunder- supplere grundlæg- 25.700
visning (FVU) gende færdigheder
inden for dansk,
matematik, it og en-
gelsk.
Undervisningstil-
bud som
giver
Almen voksen-
voksne mulighed
uddannelse
11.900
for at dygtiggøre sig
(avu)
i et eller flere fag på
grundskoleniveau.
Undervisningstil-
bud som
giver
voksne mulighed
for at dygtiggøre sig
i et eller flere fag på
Hf-enkeltfag
21.600
gymnasialt niveau.
Hf-enkeltfag
kan
sammenstykkes til
en højere forbere-
delseseksamen.
Korte erhvervsret-
tede kurser målrettet
specifikke brancher
og jobfunktioner. Gi-
Arbejdsmar-
ver særligt ufaglærte
kedsuddannel- og faglærte mulig-182.700
ser (AMU)
hed for at tilegne sig
kvalifikationer
og
kompetencer, som
er efterspurgte på
arbejdsmarkedet.
Undervisning i gym-
nasiale
enkeltfag
Gymnasiale
med henblik på at
suppleringskur- opfylde specifikke5.400
ser (GSK)
eller lokale adgangs-
krav til en videregå-
ende uddannelse.
Undervisningstilbud
til personer, der har
Supplerende færdiggjort en hf
overbygnings- uden overbygning204**
forløb (SOF)
eller merkantil eux 1.
del og efterfølgende
ønsker at kunne
Personer der er fyldt 25 år, som ikke er un-
dervisningspligtige og samtidig har basale
vanskeligheder med at tilegne sig skrift-
sproget, dvs. personer med ordblindevan-
skeligheder. Personer under 25 år kan få
adgang, hvis de opfylder en række nær-
mere betingelser.
Personer der er fyldt 25 år, som har brug
for at styrke grundlæggende færdigheder
inden for dansk, matematik, engelsk eller
it, og som vurderes at kunne følge under-
visningen med udbytte. Personer under 25
år kan få adgang, hvis de opfylder en
række nærmere betingelser.
Mulighed
for
Statens Voksen-
Nej
uddannelses-
støtte (SVU)
Mulighed
for
SU, når FVU ta-
ges
sammen
med avu og den
uddannelsessø-
Ja
gende er 18-19
år.
Mulighed
SVU
for
109,4
264,2
Personer, der er fyldt 25 år, som ønsker at
dygtiggøre sig i et eller flere fag på grund-
Mulighed
skoleniveau. Personer under 25 år kan få
SU/SVU
adgang, hvis de opfylder en række nær-
mere betingelser.
Personer der ønsker at opnå kompetence i
et eller flere konkrete fag på gymnasialt ni-
veau, bl.a. mhp. at opnå studiekompetence
Mulighed
til bestemte videregående uddannelser
SU/SVU
mv. Optagelse på hf-enkeltfag kan tidligst
finde sted 1 år efter afsluttet 9. eller 10.
klasse.
for
Ja
430,6
for
Ja
853,8
Ufaglærte og faglærte, der har behov for ud-VEU-godtgørelse
dannelse for at vedligeholde og/eller videre-
Ja
2
udvikle erhvervsrettede kompetencer. .
698,2
Optagelse på GSK kræver en
gymnasial eksamen (stx, hf, hhx, htx, eux),
en afsluttet erhvervsuddannelse eller en til-
svarende udenlandsk eksamen. Derudover
Mulighed for SU
forudsætter optag, at personen ikke opfyl-
der specifikke eller lokale adgangskrav til en
videregående uddannelse, som vedkom-
mende ønsker at søge optagelse på.
For at blive optaget på SOF skal du have
afsluttet en hf-eksamen uden overbygning
eller merkantil eux 1. del og have planer omMulighed for SU
at søge optagelse på en bacheloruddan-
nelse på universitetet.
Ja
81,2
Ja
19,9
1
Ledige har gennem beskæftigelsesindsatsen adgang til uddannelsestilbud. Ydelsesgrundlaget er typisk den
lediges forudgående ydelse, dog med undtagelse af nogle opkvalificeringsordninger, som er angivet i tabel 3.
Nogle AMU-kurser medvirker til at løfte deltagerne fra et kvalifikationsrammeniveau til et andet. Der er
også kursusrækker, som tilsammen flytter deltageren til faglært niveau.
2
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, en udarbejdelse af en tabeloversigt over samtlige offentlige opkvalificeringsordninger m.v.
2785215_0003.png
søge optagelse på
en bacheloruddan-
nelse på universite-
tet.
Uddannelsestilbud
til nytilkomne, der
Gymnasiale
har brug for at side-
indslusnings-
stille en gymnasial
kurser for flygt-
86**
uddannelse
fra
ninge og ind-
hjemlandet med en
vandrere (GIF)
dansk gymnasial ek-
samen
Enkeltfag på
erhvervsud-
Udbud af fag fra er-
dannelser ud- hvervsuddannel-
98**
budt efter lov serne som enkelt-
om åben ud- fag.
dannelse
Undervisningstil-
bud til personer,
der mangler en ad-
gangsgivende ek-
Adgangskur-
samen eller det
ser
til
er-
rette faglige ni-
hvervsakade-
veau til at søge ind 636**
mier og profes-
på ingeniøruddan-
sionsbachelor-
nelser samt andre
uddannelser
udvalgte bachelor-
og professionsba-
cheloruddannel-
ser.
Integrations-
Integrationsgrund- Siden
grunduddan-
uddannelsen varer lancerin-
nelse (igu)
to år og kombine- gen
af
rer ansættelse
i igu-ord-
lønnet praktik på ningen i
en
virksomhed juli 2016
med skoleunder- er der re-
visning. Formålet gistreret
er at give flygt- 3.035
ninge kompeten- igu-for-
cer og praktisk er- løb, her-
faring med det af
331
danske arbejds- igu-forløb
marked. Regerin- er regi-
gen og arbejds- streret i
markedets parter de sene-
indgik 22. septem- ste to år
ber 2023 en aftale (oktober
om at udvide og vi- 2021-
dereføre den eksi- septem-
sterende igu-ord- ber
ning til og med 2023).
2028.
Optagelse på GIF forudsætter, at den nytil-
komne har opholdstilladelse i Danmark,
mindst 12 års skolegang og en udenlandskMulighed
gymnasial eksamen samt forkundskaber iSU/SVU
dansk, engelsk og evt. matematik på et vist
niveau.
for
Ja
5,6
Optagelse på enkeltfagene forudsætter, at
eleven har afsluttet folkeskolen. Derudover
kan der være krav om specifikke kvalifika-
tioner på nogle enkeltfag.
Mulighed for VEU-
godtgørelse
Ja
Mulighed for SVU
.
4,7
Personer, der gerne vil ind på ingeniørud-
dannelsen. For at blive optaget skal du
have afsluttet Folkeskolens 9. klasseprø-
ver (skriftlig og mundlig del) i dansk og en-
gelsk samt 10. klasseprøver i matematik Mulighed
skriftlig og mundtlig del) og fysik/kemi med SU/SVU
en karakter på mindst 02 i hver prøve eller
tilsvarende prøver på samme eller højere
niveau. Samt have minimum to års rele-
vant erhvervserfaring.
Efter de gældende bestemmelser er mål-
gruppen flygtninge og familiesammen-
førte til flygtninge med en opholdstid op til
10 år. Ifølge den nævnte aftale af 22. sep-
tember 2023 vil målgruppen herefter frem-
over omfatte flygtninge og alle grupper af
familiesammenførte i alderen 18-50 år
med en opholdstid på op til 20 år.
for
Ja
48,7
I de perioder af Ja
integrationsud-
dannelsesforlø-
bet, hvor udlæn-
dingen deltager i
den aftalte sko-
leundervisning,
modtager
ud-
lændingen
en
godtgørelse,
svarede til sat-
serne for selv-
forsørgelses- og
hjemrejseydelse
eller overgangs-
ydelse.
Ca. 13 mio. kr.
Fordelt på ca.
11 mio. kr. på
Udlændinge- og
Integrationsmi-
nisteriets ressort
og 2 mio. kr. på
Børne- og Un-
dervisningsmini-
steriets ressort
Kilde: Finanslovsforslaget for 2024, www.uddannelsesstatistik.dk, www.ug.dk
Anm.: * Udgifterne i denne tabel er alene aktivitetsafhængige taxameterudgifter. Det indebærer, at
udgifter til SU/SVU ikke indgår i opgørelsen over de årlige udgifter til ordningerne i tabel 1.
** Aktiviteten er angivet i STÅ/årselever, som svarer til ét års fuldtidsundervisning. STÅ svarer til
bestået eksamensaktivitet svarende til ét års studier, mens årselever svarer til 200 undervisnings-
dage.
Foruden de offentlige udgifter til opkvalificeringsordninger, findes der ar-
bejdsgiverfinansierede ydelser på BUVM’s område. Herunder kan nævnes
VEU-godtgørelse, der udbetales til kursister på erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse. Når en kursist deltager i erhvervsrettet voksen- og efter-
uddannelse, kan kursisten få VEU-godtgørelse, hvis kursisten ikke får løn,
mens kursisten er på kursus. Hvis kursisten får løn, er det arbejdsgiveren,
der kan få godtgørelsen. Satsen til VEU-godtgørelse har ophæng i dagpen-
gesatsen og finansieres via både private virksomheders og offentlige ar-
bejdsgiveres indbetaling af VEU-bidraget til Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag. Udgifterne til disse indgår ikke i opgørelsen.
Offentlige opkvalificeringsordninger på Uddannelses- og Forskningsministeriets område
3
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, en udarbejdelse af en tabeloversigt over samtlige offentlige opkvalificeringsordninger m.v.
2785215_0004.png
På Uddannelses- og Forskningsministeriets område opgøres aktiviteten i
udgangspunktet som tilmeldte studenterårsværk (STÅ), hvilket svarer til
årsstuderende, dvs. 1 STÅ svarer til 60 ECTS-point. Ét studenterårsværk
dækker som regel over forholdsmæssigt flere unikke personer, da aktivite-
terne langt overvejende er tilrettelagt som deltidsaktiviteter for personer i
beskæftigelse.
De offentlige opkvalificeringsordninger på videregående niveau fremgår
af
tabel 2.
Udgifter og antal deltagere eller studenterårsværk (STÅ) er ni-
veauet i 2022, som er seneste fulde regnskabsår.
Tabel 2
Offentlige opkvalificeringsordninger på Uddannelses- og Forskningsministeriets område
Årlige offentlige
Kan ordningen føre
mål- Ydelses-
udgifter til ord-
til niveauskifte/kvali-
grundlag
3
ningen
(2022-
fikationsramme
pl)*
Offentlige opkvalifice- Beskrivelse
ringsordninger
ordningen
af
STÅ/Forløb**
Beskrivelse
gruppen
af
Aktiviteter på akademi-
uddannelserne
Aktiviteter på diplomud-
dannelserne
Aktiviteter på masterud-
dannelserne
Enkeltfag på universite-
ter
Modulopbygget
uddannelsestil-
bud
er-
hvervsakademi-
niveau,
som
gennem udvik-
ling af faglige og
personlige kom-
petencer
skal
kvalificere
voksne til at
kunne varetage
funktioner
specialist- eller
mellemlederni-
veau.
Modulopbygget
uddannelsestil-
bud på bache-
lorniveau, som
gennem udvik-
ling af faglige og
personlige kom-
petencer
skal
kvalificere
voksne til at
kunne varetage
højt
kvalifice-
rede funktioner i
virksomheder,
institutioner m.v.
Modulopbygget
uddannelsestil-
bud på kandi-
datniveau, som
gennem udvik-
ling på viden-
skabeligt grund-
lag af faglige og
personlige kom-
petencer
skal
kvalificere
voksne til at
kunne varetage
højt
kvalifice-
rede funktioner i
virksomheder,
institutioner m.v.
Uddannelsestil-
bud som giver
mulighed for at
4.278,9/
31.395*****
Personer med en er-
hvervsuddannelse
(faglærte), en gymna- Mulighed
sial uddannelse eller en for SVU
videregående uddan-
nelse.
Ja, niveau 4 til 5
72,2
6.411,9/
42.949*****
Personer med en aka-
demiuddannelse,
en
Mulighed
erhvervsakademiud-
for SVU
dannelse eller en læn-
gere videregående ud-
dannelse.
Ja, niveau 5 til 6
114,0
1.366,4/9.486,7
Personer med en pro-
fessionsbachelorud-
dannelse, en akade- Mulighed
misk bacheloruddan- for SVU
nelse eller en kandidat-
uddannelse.
Ja, niveau 6 til 7
29,2
1.288,9/7.644,3
Mulighed
for SVU
25,0
3
Ledige har gennem beskæftigelsesindsatsen adgang til uddannelsestilbud. Ydelses-
grundlaget er typisk den lediges forudgående ydelse, dog med undtagelse af nogle op-
kvalificeringsordninger, som er angivet i tabel 3.
4
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, en udarbejdelse af en tabeloversigt over samtlige offentlige opkvalificeringsordninger m.v.
2785215_0005.png
Enkeltfag fra fuldtidsud-
dannelser (erhvervsaka-
demi- og professionsba-
cheloruddannelser)
Forberedelseskursus for
indvandrere og flygtnin-
gen (FIF-kurser)
følge
enkelte
fag, som indgår i
en bachelor- el-
ler kandidatud-
dannelse.
Uddannelsestil-
bud som giver
mulighed for at
Personer med en er-
følge
enkelte
hvervsuddannelse
fag, som indgår i
(faglærte), en gymna-
en erhvervsaka-
sial uddannelse eller en
demi- eller pro-
videregående uddan-
fessionsbache- 338,3/1.712*****
nelse afhængigt af en-
loruddannelse,
keltfagets niveau.
f.eks. så en fol-
(enkeltfag kan udbydes
keskolelærer
fra alle videregående
kan
supplere
fuldtidsuddannelser).
med et ekstra
undervisnings-
fag.
Et-årigt forbere-
delseskursus
som sigter på at
forbedre kursi-
sternes sprog-
Flygtninge og indvan-
lige, kulturelle
drere fra ikke-vestlige
og vidensmæs-
lande med kundskaber
sige baggrund,
148,5***
i dansk svarende til
med henblik på
mindst niveau B2 og
at de kan gen-
udenlandsk gymnasial
nemføre profes-
eksamen.
sionsbachelor-
uddannelsen
som pædagog
eller som lærer i
folkeskolen.
2.374,3/-
Uddannelsestil-
buddet
giver
personer,
der
har forudgående
kvalifikationer
og erfaringer, de
faglige, pæda-
gogiske og prak-
tiske forudsæt-
ninger for at
kunne virke som
lærer i folkesko-
len.
Merituddannel-
sen svarer til
den almindelige
pædagogud-
dannelse med
hensyn til det
faglige indhold
og eksamens-
krav, men om-
fatter kun to
korte ulønnede
praktikperioder,
da der gives me-
rit for den forud-
gående pæda-
gogiske
erfa-
ring.
Uddannelsestil-
buddet udbydes
som korte, en-
keltstående
kompetencegi-
vende efter- og
videreuddannel-
sesforløb, der
ikke er en del af
en hel videregå-
ende
uddan-
nelse, som op-
rettes og udvik-
les for at imøde-
komme aktuelle
behov på ar-
bejdsmarkedet.
Uddannelsestil-
buddet
giver
Mulighed
for SVU
Kan bidrage med
ECTS-point til opnå-
6,8
else af niveau 5, 6 el-
ler 7
Mulighed
for SU.
Nej (FIF er et forbe-
redelseskursus
til
7,4
pædagog- eller læ-
reruddannelsen)
Øvrig
videregående
VEU; Herunder:
60,0
Personer med en af-
sluttet kandidat-, ba-
chelor- eller professi-
onsbacheloruddan-
nelse og personer med
en erhvervsrettet ud-
Mulighed
dannelse på mindst er-
for SVU
hvervsuddannelsesni-
veau og mindst to års
relevant erhvervserfa-
ring eller fire års gene-
rel erhvervserfaring.
- Meritlærer
677/309****
Ja, til niveau 6
- Meritpædagog
1.263/170****
Personer, som ud over
at opfylde de alminde-
lige adgangskrav til
pædagoguddannelsen
også har erfaring fra
pædagogisk eller til-
Mulighed
svarende arbejde i et
for SVU
omfang, der svarer til
mindst 5 års fuldtidsbe-
skæftigelse. Desuden
er der igangværende
forsøg, der udvider
målgruppen.
Ja, til niveau 6
- Særskilte moduler
5,3/32
Personer med en er-
hvervsuddannelse
(faglærte), en gymna-
sial uddannelse eller en
videregående uddan-
Mulighed
nelse afhængigt af mo-
for SVU
dulets niveau.
(særskilte moduler kan
udbydes på enten ni-
veau 5, 6 eller 7).
Kan bidrage med
ECTS-point til opnå-
else af niveau 5, 6 el-
ler 7
- Fagspecifikke kurser
200/10.029
Personer med en er-
hvervsuddannelse
Nej
5
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, en udarbejdelse af en tabeloversigt over samtlige offentlige opkvalificeringsordninger m.v.
2785215_0006.png
mulighed
for
faglig udvikling
og ajourføring
inden for det
område,
som
ansøgerne har
taget sin videre-
gående uddan-
nelse.
En RKV kan
bruges til at un-
dersøge, doku-
mentere og an-
erkende kompe-
tencer, som ikke
fremgår af de
formelle uddan-
nelseskvalifikati-
oner, og dermed
bruges i forbin-
delse med an-
søgningsgrund-
laget for en kon-
kret
uddan-
nelse.
Finansierings-
mulighed
til
dækning af del-
tagerbetaling i
årene
2022,
2023 og 2024 til
deltagere på di-
plommodulet
pædagogisk ar-
bejde i relation
til negativ social
kontrol på den
pædagogiske
diplomuddan-
nelse.
Omstillingsfon-
den giver fag-
lærte og ufag-
lærte medarbej-
dere mulighed
for at modtage
op til 10.000 kr.
årligt.som
til-
skud til deltager-
betaling til aktivi-
teter på aka-
demi- og di-
plomuddannel-
ser. Fra 2024
kan også perso-
ner med en vi-
deregående ud-
dannelse op til
professionsba-
chelorniveau
søge om tilskud.
(faglærte), en gymna-
sial uddannelse eller en
videregående uddan-
nelse afhængigt af kur-
sets niveau.
Annex til Tabel 2 Andre ordninger på Uddannelses- og Forskningsministeriets område
.
Realkompetencevurde-
ringer og vejledningstil-
skud ved fleksible forløb
-
7,9
Tilskud til deltagerbeta-
ling på diplommodul i
negativ social kontrol
Deltagere på diplom-
modulet (særligt lærere
og andre fagprofessio-
10
kursister
nelle undervisere samt
modtog tilskud
pædagoger) ud fra en
til modulet i
hensigt om, at deres
2022.
deltagelse kan bidrage
til det overordnede for-
mål med indsatsen.
0,1
Omstillingsfonden
I 2022 modtog
7.892
unikke
cpr-numre
til-
skud fra Omstil-
lingsfonden til
deltagerbetaling
på akademi- og
diplomuddan-
nelser.(Fra 2024
kan der også gi-
ves tilskud til an-
dre aktiviteter på
erhvervsakade-
mier og profes-
sionshøjskoler,
mfl.
63,8
Kilde: Uddannelses- og Forskningsstyrelsens egne opgørelser
Anm.: * Udgifterne i denne tabel er alene aktivitetsafhængige taxameterudgifter. Det indebærer, at
udgifter til SU/SVU ikke indgår i opgørelsen over de årlige udgifter til ordningerne i tabel 2.
** Antallet af forløb er et skøn ud fra STÅ, og det bemærkes, at skønnet ikke kan tage højde for
personer, der er tilmeldt mere end ét modul i 2022. Det skønnede antal forløb dækker dermed over
et færre antal personer.
*** Uddannelses- og Forskningsstyrelsen kender ikke antallet.
**** Her er det ikke muligt at lave et skøn for antal forløb om året. Der er i stedet angivet antallet
af
dimittender
i
2021.
***** Antallet af forløb er opgjort på aktivitetsår, mens STÅ og tilskud er opgjort på regnskabsår.
Ydelsesgrundlag
Statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) er en økonomisk uddannelses-
støtte
ydelsesgrundlag
til primært kortuddannede medarbejdere, der
giver mulighed for efter- eller videreuddannelse i arbejdstiden. Støtten skal
dække leveomkostninger og dermed delvist den indtægt, man taber ved at
6
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, en udarbejdelse af en tabeloversigt over samtlige offentlige opkvalificeringsordninger m.v.
uddanne sig i arbejdstiden. Formålet med SVU er at sikre, at arbejdsstyr-
ken i Danmark bliver dygtigere.
Det bemærkes, at der er en række betingelser, der skal være opfyldt for, at
man kan få tildelt SVU. Betingelserne er forskellige alt efter, om man ud-
danner sig på folkeskole- og gymnasialt niveau eller videregående niveau.
SVU-satsen, som er en procentdel af dagpengesatsen, er afhængig af den
specifikke uddannelse, og udbetales bagudrettet en gang om måneden for
fire eller fem uger. SVU udbetales enten til modtageren selv eller efter af-
tale til arbejdspladsen som refusion, hvis arbejdspladsen betaler løn. SVU
gives overordnet inden for en begrænset støtteramme på højst 40 uger á
37 timer.
For at modtage SVU til videregående uddannelse må ansøger som ud-
gangspunkt ikke have gennemført en videregående uddannelse, hvilket
dog ikke gælder, hvis ansøger f.eks. ikke har anvendt denne i de sidste 5 år
forud for ansøgningstidspunktet eller ikke kan anvende denne af helbreds-
mæssige grunde. For så vidt angår SVU til videregående uddannelse, er det
desuden en forudsætning, at denne er tilrettelagt på heltid.
I 2022 var den samlede støtteudgift til SVU på folkeskole- og gymnasialt
niveau i alt 37,0 mio. kr. og på videregående niveau 59,2 mio. kr.
Opkvalificeringsordningerne på Beskæftigelsesministeriets område
Opkvalificeringsordningerne på Beskæftigelsesministeriets område er op-
listet med udgangspunkt i de muligheder, som jobcentrene i henhold til
primært lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har for at give opkvalifice-
ringstilbud til forskellige målgrupper. Opkvalificeringsordningerne på Be-
skæftigelsesministeriets område forstås som værende offentlige, idet det er
staten og kommunerne, som afholder udgifterne til ordningerne.
En stor del af den opkvalificering, som ledige gennemfører, sker på de
uddannelsesordninger, der hører under Børne- og Undervisningsministe-
riet og Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. Den angivne akti-
vitet på Beskæftigelsesministeriets ordninger i
tabel 3
er derfor en del-
mængde af den aktivitet, der er oplistet i tabel 1 og tabel 2. Det gælder fx
AMU-kurser, som kan være givet under den regionale uddannelsespulje,
hvor kommunen afholder udgiften til AMU-kurset. Der er opkvalifice-
ringsordninger, som giver adgang til uddannelsestilbud udbudt af private
udbydere, men det er ikke muligt at adskille aktiviteten på ordningen mel-
lem offentlige og private udbydere.
Nogle af ordningerne på Beskæftigelsesministeriets område er ikke ”rene”
opkvalificeringsordninger, men kan fx også benyttes til at tilbyde vejled-
ningsforløb, praktik eller jobrettede aktiviteter. Det er ikke muligt at son-
dre mellem opkvalificeringsaktiviteter og øvrige aktiviteter for disse ord-
7
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, en udarbejdelse af en tabeloversigt over samtlige offentlige opkvalificeringsordninger m.v.
2785215_0008.png
ninger i opgørelsen over antal påbegyndte personer eller udgifter. Ordnin-
ger, der alene har til formål at
understøtte
brugen af opkvalificering, samt
puljer, der endnu ikke har aktivitet, er ikke medtaget i oversigten.
For opkvalificeringsordningerne på Beskæftigelsesministeriets område har
det ikke været muligt at opliste antal deltagere som årselever, da kommu-
nerne ikke indberetter oplysninger herom til Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering. Der er derfor alene angivet antal påbegyndte personer for
året 2022.
Udgifter og antal påbegyndte personer er niveauet i 2022, som er seneste
fulde regnskabsår.
Tabel 3
Offentlige opkvalificeringsordninger på Beskæftigelsesministeriets område
Offentlige
opkvalifi-
cerings-
ordninger
Ordinær
uddan-
nelse
Antal på-
begyndte Beskrivelse af målgruppen
personer
Kan ordningen føre
Ydelses-
Årlige offentlige udgifter
til niveauskifte/kva-
grundlag
til ordningen (2022-pl)
lifikationsramme
De specifikke udgifter til or-
dinær uddannelse kendes
ikke, men indgår i de sam-
lede udgifter til vejledning
og opkvalificering som er
3.901,3 mio. kr.*
De specifikke udgifter til
øvrig vejledning og opkvali-
ficering kendes ikke, men
indgår i de samlede udgif-
ter til vejledning og opkvali-
ficering som er 3.901,3
mio. kr.*
Beskrivelse af ordningen
Jobcentret kan bevilge tilbud 29.200
om opkvalificering i form af ud-
dannelser, der har hjemmel i
lov og udbydes generelt. Ud-
dannelsen skal umiddelbart
være rettet mod job på arbejds-
markedet.
Øvrig vej- Jobcentret kan bevilge tilbud 201.500
ledning og om opkvalificering i form af ud-
opkvalifice- dannelser og kurser, der ikke er
ring
omfattet af betegnelsen ’ordi-
nær uddannelse’, korte vejled-
nings- og afklaringsforløb, sær-
ligt tilrettelagte projekter og
særligt tilrettelagte uddannel-
sesforløb, herunder praktik un-
der uddannelsesforløbet.
Læse-,
Jobcentret kan bevilge læse-, 1.900**
skrive-,
skrive-, regne- og ordblindekur-
regne- og ser til ledige der har behov.
ordblinde-
kurser
Uddannel-
sesløft
med 110
pct. dag-
penge
Ordningen giver visse dagpen- 1.000**
gemodtagere ret til at påbe-
gynde en erhvervsuddannelse
inden for mangelområder på
110 pct. dagpenge. Uddannel-
sen skal optræde på positivli-
sten for ordningen. Kommu-
nerne får 80 pct. refusion til ud-
dannelsesudgifterne.
Pulje til ud- Puljen giver dagpengemodta- 400**
dannelses- gere mulighed for at få bevilget
løft
dele eller en hel erhvervsud-
dannelse. Jobparate kontant-
hjælpsmodtagere kan få bevil-
get et grundforløb via puljen.
Kommunerne får 80 pct. refu-
sion til uddannelsesudgifterne.
Den regio- Formålet med den regionale
12.400**
nale ud- uddannelsespulje er at under-
dannelses- støtte, at flere ledige kan få til-
pulje
bud af jobcenteret om vejled-
ning og opkvalificering i form af
korte, erhvervsrettede kurser
fra første ledighedsdag. Kom-
munerne får 80 pct. refusion til
uddannelsesudgifterne.
Alle målgrupper i lov om en
Den ledi- Ja.
aktiv beskæftigelsesindsats på ges forud-
nær personer som er i fleksjob gående
eller modtager tilskud til selv- ydelse.
stændig virksomhed og perso-
ner der modtager førtidspen-
sion.
Alle målgrupper i lov om en
Den ledi- Ja.
aktiv beskæftigelsesindsats på ges forud-
nær personer som er i fleksjob gående
eller modtager tilskud til selv- ydelse.
stændig virksomhed.
Alle målgrupper i lov om en
Den ledi- I nogle tilfælde.
aktiv beskæftigelsesindsats på ges forud-
nær personer som er i fleksjob gående
eller modtager tilskud til selv- ydelse.
stændig virksomhed.
Dagpengemodtagere over 30 110 pct. af Ja, fra ufaglært ni-
år, der er ufaglært eller faglært den indivi- veau til faglært ni-
med en forældet uddannelse. duelle dag- veau.
pengesats.
De specifikke udgifter til
læse-, skrive-, regne- og
ordblindekurser kendes
ikke, men indgår i de sam-
lede udgifter til vejledning
og opkvalificering som er
3.901,3 mio. kr.*
39,0 mio. kr.*
Dagpengemodtagere over 30 80 pct. af Ja, fra ufaglært ni-
Tilsagn for 81,5 mio. kr.***
år, der er ufaglært eller faglært den maksi- veau til faglært ni-
med en forældet uddannelse. male dag- veau.
Samt jobparate kontanthjælps- pengesats,
modtagere.
dog højst
et beløb
svarende til
ens hidti-
dige dag-
pengesats.
Alle målgrupper i lov om en
Den ledi- Ja, det det er muligt Tilsagn for 149,3 mio.
aktiv beskæftigelsesindsats på ges forud- at få certifikatkurser. kr.***
nær fleksjobbere.
gående
ydelse.
8
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, en udarbejdelse af en tabeloversigt over samtlige offentlige opkvalificeringsordninger m.v.
2785215_0009.png
Seks ugers Ledige i målgruppen har ret til 6.900
jobrettet op seks ugers kursus. Ledige
uddan-
inden for målgruppen kan lø-
nelse
bende tilmelde sig kurser inden
for en erhvervsgruppe, som
fremgår af en landsdækkende
positivliste for seks ugers job-
rettet uddannelse.
Kurserne kan samlet set have
en varighed på op til seks uger.
Pulje til ud- Inden for puljen har ledige, der 100****
dannelse har arbejdet i minkerhvervet el-
for ledige ler følgeerhverv, ret til tilbud om
fra
uddannelse.
mink/følge-
erhverv
Dagpengemodtagere og fleks- Dagpenge Ja, det det er muligt 138,1 mio. kr.*
jobvisiterede der er ufaglærte, eller ledig- at få certifikatkurser.
faglærte eller faglærte med en heds-
kort videregående uddannelse. ydelse.
Retten opnås efter 5 ugers le-
dighed.
Sporskifte- Formålet med puljen til spor-
100
ordningen skifte er at give medarbejdere,
der enten er i risiko for at blive
nedslidte eller er nedslidte, mu-
lighed for at gennemføre et
sporskifteforløb med henblik på
at fastholde dem på arbejds-
markedet. Virksomheden søger
om støtte og tildeles tilskud på
vegne af den enkelte medarbej-
der. Et sporskifteforløb kan be-
stå af vejledning, efteruddan-
nelse og evt. praktik.
Voksen- Med voksenlærlingeordningen 5.700
lærlinge- kan virksomheder få tilskud til
ordningen den løn, de betaler voksenele-
ver, dvs. personer over 25 år
som tager en erhvervsuddan-
nelse, i praktik- og oplærings-
perioden.
Personer, der har arbejdet i
Den ledi-
minkerhvervet eller følgeer-
ges forud-
hverv i hele eller dele af perio- gående
den fra og med den 1. januar ydelse.
2020 til og med den 22. marts
2021, og som er ledige. Det
gælder: Dagpengemodtagere,
kontanthjælps- og uddannel-
seshjælpsmodtagere, over-
gangsydelsesmodtagere (uden
for introduktionsprogrammet),
sygedagpengemodtagere og
personer i jobafklaringsforløb,
som ikke er i et ansættelses-
forhold eller driver selvstændig
virksomhed, personer i res-
sourceforløb, ledighedsydel-
sesmodtagere, revalidender,
førtidspensionister, selvforsør-
gende ledige samt unge under
18 år med behov for en uddan-
nelses- og beskæftigelses-
fremmende indsats.
Ordinært ansatte medarbej- Den en-
dere, som enten er i risiko for kelte med-
at blive nedslidte eller er ned- arbejders
slidte på grund af fysisk eller løn
psykisk belastende arbejde
(medarbejderen skal være an-
sat inden for udvalgte bran-
cher der er nedslidningstru-
ede). Der er ingen krav til, hvil-
ken jobfunktion eller uddan-
nelse medarbejderen har, eller
til medarbejderens alder.
Ja, der er mulighed Tilsagn for 17,6 mio. kr. i
for, at give alle typer 2022***
af uddannelse.
Ja, det er muligt at
Tilsagn for 9,4 mio. kr. i
give alle kurser, der 2022***
kan gennemføres in-
den for 40 dage, dvs.
også certifikatkurser.
Jobrotati- Med ordningen kan en virksom- 600
onsordnin- hed sende en medarbejder i vi-
gen
dereuddannelse eller opkvalifi-
cering i en kortere eller læn-
gere periode. I denne periode
får en ledig mulighed for at fun-
gere som vikar for medarbejde-
ren.
Følgende målgrupper i lov om Arbejdsgi- Ja, eleven der gives 560,1 mio. kr.*
en aktiv beskæftigelsesind-
veren ud- tilskud til bliver fag-
sats: dagpengemodtagere,
betaler løn lært.
kontanthjælps- og uddannel- til eleven.
seshjælpsmodtagere, over-
Der gives
gangsydelsesmodtagere (uden tilskud til
for introduktionsprogrammet), lønnen ef-
sygedagpengemodtagere og ter faste
personer i jobafklaringsforløb, satser til
som ikke er i et ansættelses- arbejdsgi-
forhold eller driver selvstændig veren.
virksomhed, personer i res-
sourceforløb, ledighedsydel-
sesmodtagere, revalidender
og førtidspensionister.
Derudover:
Personer omfattet af
selvforsørgelses- og
hjemrejseprogrammet el-
ler introduktionsprogram-
met efter integrationslo-
ven som modtager selv-
forsørgelses- og hjemrej-
seydelse eller over-
gangsydelse
Ledig selvforsørgende
personer
Beskæftigede
Den beskæftigede
Arbejdsgi- Ja, ud fra de gæl-
99,1 mio. kr.*
De beskæftigede, der deltager ver udbeta- dende regler kan det
i efteruddannelse skal opfylde ler sæd- ikke udelukkes, at
følgende betingelser:
vanlig løn den beskæftigede fx
1) ikke har en erhvervsrettet til den an- kan deltage i en me-
uddannelse, der med hensyn satte i hele rit-uddannelse (pæ-
til niveau og varighed kan
uddannel- dagog). Det afgø-
sidestilles med eller overstiger sesperio- rende er, at der er
en kandidatuddannelse, med- den samt tale om efteruddan-
mindre uddannelsen ikke har evt. kur-
nelse i forhold til ar-
været anvendt i de seneste 5 susudgifter bejdsfunktionerne i
år,
eller delta- virksomheden og at
9
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om, en udarbejdelse af en tabeloversigt over samtlige offentlige opkvalificeringsordninger m.v.
2785215_0010.png
2) ikke deltager i en erhvervs- gerbeta- deltagelsen i uddan-
uddannelse i henhold til lov om ling. Vika- nelsen i det konkrete
erhvervsuddannelser eller lov ren skal
tilfælde kan forventes
om maritime uddannelser eller modtage at være midlertidig,
en uddannelse, der efter be- overens- således at den be-
slutning truffet af bestyrelsen komst-
skæftigede vil vende
for Arbejdsgivernes Uddannel- mæssig
tilbage til virksomhe-
sesbidrag kan sidestilles med løn for de den.
en erhvervsuddannelse,
timer, som Man kan ikke tage en
3) har været i ordinær ansæt- vedkom- erhvervsuddannelse
telse hos arbejdsgiveren i
mende er gennem ordningen.
mindst 3 måneder umiddelbart ansat i. Der
forud for uddannelsens begyn- gives til-
delse og
skud til ar-
4) modtager sædvanlig løn fra bejdsgive-
arbejdsgiveren i uddannelses- rens sam-
perioden.
lede udgif-
ter efter en
Vikaren
fast sats.
Vikaren skal tilhøre en af mål-
grupperne i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, dog und-
taget personer i revaliderings-
forløb, førtidspensionister,
selvforsørgende og unge un-
der 18. Vikaren skal desuden
have minimum 6 måneders
forudgående ledighed.
Pulje til
Formålet med varslingspuljen Har ikke Beskæftigede forsikrede og
Indsatsen Der kan gives sam- Tilsagn for 2,8 mio. kr.***
indsats ved er at iværksætte og yde tilskud været mu- beskæftigede ikke-forsikrede, kan starte i menlagt op til 8 ugers
større af- til, at jobcentrene i opsigelses- ligt at op- som er afskediget som følge af opsigelses- opkvalificering - her-
skedigelser perioden og/eller efter opsigel- gøre.
større afskedigelser, og som i perioden, under efter- og vide-
(Varslings- sesperiodens udløb iværksæt-
opsigelsesperiodens udløb
hvor perso- reuddannelse - pr.
puljen)
ter initiativer, der sikrer en hur-
overgår til at blive ledige, som nen er be- person, betinget af, at
tig og aktiv indsats i forbindelse
er visiteret som dagpenge- og skæftiget der er tale om opkva-
med større afskedigelser af stor
kontanthjælpsmodtagere og og ikke
lificering inden for
betydning for et lokalområde.
overgangsydelsesmodtagere modtager områder, hvor der er
uden for introduktionsprogram- ydelse,
eller kan forventes
met i lov om en aktiv beskæfti- men fx løn mangel på arbejds-
gelsesindsats.
afhængigt kraft, eller at der lig-
af arbejds- ger en skriftlig tilken-
vilkår.
degivelse fra en ar-
I ledig-
bejdsgiver om, at den
hedsperio- afskedigede ansæt-
den modta- tes uden løntilskud
ges den
efter opkvalificerin-
ydelse, den gen.
ledige er
berettiget
til.
Kilder:
’Antal påbegyndte personer’ er oplysninger hentet fra Jobindsats.dk og diverse særudtræk. I ko-
lonnen opgøres antal unikke personer, som har påbegyndt et aktiveringsforløb/opkvalificerings-
forløb i 2022. Tallene er afrundet til nærmeste hundreder.
* Kilde til offentlige udgifter er kommunernes regnskabstal, jf. Danmarks Statistik.
** Antal påbegyndte personer på hhv. uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge, pulje til uddannel-
sesløft, den regionale uddannelsespulje og læse-, skrive-, regne- og ordblindekurser er en del-
mængde af antal påbegyndte personer på ordinær uddannelse.
*** Kilde til tilsagnsbeløb er Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings tilskudsadministrati-
onssystem. Beløbet dækker over, hvor meget der er afgivet i tilsagn pr. pulje i 2022 (regnskabstal).
Dvs. opgørelsen ikke inkluderer eventuelt tilbageløb og annullerede tilsagn fra tidligere år, som er
bogført 2022.
**** OBS: Tallene er behæftet med stor usikkerhed efter en høring med kommunerne, hvor
kommunernes egne opgørelser er blevet sammenlignet med kommunernes indberetninger til Det
Fælles Datagrundlag (DFDG).
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
10