Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 262
I brev af 6. september 2023 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann
Andresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 262:
Vil ministeren redegøre for effekten af de mistrivselsindsatser for børn og
unge, som er blevet gennemført på Børne- og Undervisningsministeriets
ressortområde?
Svar:
Regeringen tager den stigende mistrivsel hos børn og unge meget alvorligt.
Samtidig er vi i regeringen opmærksomme på, at der i dag ikke findes et
entydigt svar på, hvorfor flere børn og unge mistrives, og hvordan udfor-
dringerne løses. Derfor har regeringen nedsat en Trivselskommission, der
skal komme med anbefalinger til, hvordan mistrivsel og sårbarhed kan fo-
rebygges og afhjælpes, samt hvordan robusthed og myndiggørelse styrkes.
Kommissionen skal løbende komme med sine anbefalinger og skal senest
afslutte sit arbejde ved udgangen af 2024.
Der er dog igangsat flere trivselsindsatser på ministeriets ressort. Eksem-
pelvis lancerede et partnerskab mellem Social-, Bolig,- og Ældreministe-
riet, Børne- og Undervisningsministeriet, KL og en række fonde i oktober
2021 et initiativ, der skulle understøtte læring og trivsel hos børn i udsatte
positioner og hjælper dem med at indhente fagligt efterslæb efter COVID-
nedlukningen. Med initiativet fik de 25 kommuner med den største andel
udsatte børn og unge mulighed for at gennemføre forskellige forsknings-
underbyggende skolebaserede indsatser i løbet af 2022. Disse indsatser
omfattede tolærerordninger, makkerlæring, intensive læringsforløb og un-
dervisning i smågrupper samt muligheden for at levere supplerende støtte
i form af bogpakker.
En delevaluering af initiativet udarbejdet af VIVE finder ingen entydig
positiv eller negativ virkning af initiativet som helhed blandt elever i 5.-10.
klasse. Evalueringen finder en lille fremgang i elevernes selvvurderende
28. september 2023
Sagsnr.: 23/11426