Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 256
I brev af 29. august 2023 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af ud-
valget (MFU) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) stillet mig følgende
spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 256:
Vil ministeren kommentere på Kolding Realskoles henvendelse og forslag
vedr. ordblinde elevers brug af hjælpemidler ved grundskolens retskriv-
ningsprøve jf. BUU alm. del bilag 154?
Svar:
Elever med ordblindhed skal have mulighed for at deltage i folkeskolens
prøver på lige fod med andre elever. Derfor skal skolens prøver tilrette-
lægges sådan, at elever med særlige behov har mulighed for at blive kom-
penseret for deres specifikke vanskeligheder og stilles lige med andre ele-
ver i prøve- og bedømmelsessituationen. Det bemærkes, at frie grundsko-
ler kan vælge at være prøvefri, jf. friskolelovens § 8 a, stk. 1. Vælger en fri
grundskole at afholde folkeskolens prøver, vil skolen være omfattet af de
samme regler, som folkeskolen er.
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet bedt Styrelsen for Under-
visning og Kvalitet om en redegørelse for muligheden for at aflægge prø-
ver på særlige vilkår og brug af hjælpemidler, da styrelsen har udstedt en
vejledning herom.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet oplyser:
”Formålet
med folkeskolens prøver er, at eleverne får lov til at dokumen-
tere i hvilken grad, de har opnået færdigheder og kompetencer i de enkelte
fag. Elever med psykiske eller fysiske funktionsnedsættelser, herunder
ordblindhed, skal tilbydes særlige prøvevilkår, når dette er nødvendigt for
at sidestille disse elever med andre elever i prøvesituationen. Det er skole-
lederens ansvar, efter samråd med eleven og dennes forældre, i god tid
inden prøven at tilrettelægge en prøvesituation, som eleven, der aflægger
prøve på særlige vilkår, er tryg ved, og hvor der tages højde for elevens
specifikke kompensationsbehov”.
19. september 2023
Sagsnr.: 23/15523