Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2747109_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 246
I brev af 24. august 2023 har udvalget efter ønske fra Helena Artmann
Andresen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 246:
Vil ministeren redegøre for, om ministeren mener, at skolelærere har til-
strækkelig mulighed for at sanktionere elever, der forstyrrer undervisnin-
gen?
Svar:
De gældende regler om reaktioner, når en elev ikke overholder skolens
ordensregler, værdiregelsæt eller i øvrigt almindelige normer for god op-
førsel, fremgår af bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen
(bekendtgørelse nr. 1951 af 11. december 2020).
Det fremgår af bekendtgørelsen, at denne fastsætter de øvre rammer for
iværksættelse af foranstaltninger, og at enhver beslutning om iværksættelse
af foranstaltninger til fremme af god orden træffes på baggrund af en sam-
let vurdering af de konkrete omstændigheder. Foranstaltningen skal stå i
rimeligt forhold til elevens forseelse og skal bl.a. vurderes i forhold til for-
seelsens grovhed, elevens alder, eventuelle forudgående samtale, påtale og
advarsel m.v., og om forseelsen er begået forsætligt eller uagtsomt m.v.
Bekendtgørelsen indeholder bl.a. nærmere regler om eftersidning, over-
førsel af eleven til anden undervisning på skolen i enkelte timer eller resten
af skoledagen, og om omgående udelukkelse af eleven for resten af skole-
dagen.
Der er udarbejdet en vejledning til bekendtgørelsen (vejledning nr. 9444
af 9. juni 2021). Det fremgår af vejledningen, at en mindre indgribende
foranstaltning kan være at sætte eleven ved sit eget bord, fjerne eleven fra
gruppearbejde, sætte eleven ”uden for døren” i nogle minutter eller op til
resten af den pågældende lektion. Skolens almindelige pligt til at føre tilsyn
med eleverne skal dog også overholdes i det tilfælde, hvor en elev bliver
sendt uden for døren. Det bemærkes i denne forbindelse, at tilsynet kan
7. september 2023
Sagsnr.: 23/15227
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 247: Spm. om det er et problem, at skolelærere ikke har mulighed for at sende elever på rektorens kontor, hvis de forstyrrer undervisningen
gennemføres ved instruktion af eleven, fx om at eleven skal blive på gan-
gen uden for undervisningslokalet eller gå over på kontoret, hvis det vur-
deres tilstrækkeligt i lyset af de konkrete forhold, herunder elevens mo-
denhed og alder.
Bekendtgørelsen tillægger skolelederen kompetencen til at træffe de om-
talte beslutninger vedrørende konkrete elever. Men skolelederen kan vælge
at uddelegere beslutningskompetencen til fx den enkelte underviser.
Iværksættelse af foranstaltninger vil dog altid være under skolelederens an-
svar, uanset hvem skolelederen har delegeret opgaver til. Dette fremgår
også af vejledningen til bekendtgørelsen.
Det er således skolens leder, der har den administrative og pædagogiske
ledelse af skolen, som er ansvarlig for skolens virksomhed over for skole-
bestyrelsen og kommunalbestyrelsen. Skolens leder vil således
i samar-
bejde med de ansatte
kunne beslutte, hvilken pædagogisk praksis skolen
benytter, herunder hvornår og hvordan skolen reagerer over for elever,
der ikke overholder skolens ordensregler, værdiregelsæt eller i øvrigt al-
mindelige normer for god opførsel.
Skolens leder kan dog ikke ved fastsættelsen af en pædagogisk praksis helt
afskære udøvelsen af det skøn, som skal foretages ved beslutningen om
anvendelse af foranstaltninger.
Følgende fremgår af vejledningen til bekendtgørelsen:
”Skolen har et vigtigt arbejde med at inddrage hver enkelt elev og familie som værdifulde
medlemmer af fællesskabet. Det bedste redskab til at forebygge, at elever kommer i
situationer, hvor de opfører sig uhensigtsmæssigt over for klassekammerater og lærere,
er et godt og inkluderende undervisningsmiljø. Men man kan som skoleleder komme i
den situation, at man finder det nødvendigt at anvende sanktioner overfor enkeltelever
for at kunne varetage fællesskabets interesse.”
Jeg mener derfor, at bekendtgørelsen sikrer, at det undervisende personale
har de fornødne muligheder for at reagere over for elever, der ikke over-
holder skolens ordensregler, værdiregelsæt eller i øvrigt almindelige nor-
mer for god opførsel.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2