Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2741391_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 193
I brev af 29. juni 2023 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 193:
Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste, at stille lovkrav i minimumsnor-
meringerne om, at 85 pct. af personalet i landets daginstitutioner skal være
uddannede eller under uddannelse til (merit)pædagog eller pædagogisk as-
sistent?
Svar:
Med lovkravet om minimumsnormeringer i daginstitutioner, som træder i
kraft den 1. januar 2024, stilles der krav om, at der på kommuneniveau og
opgjort som et årligt gennemsnit skal være minimum 1 pædagogisk perso-
nale til 3 børn i vuggestuer og minimum 1 pædagogisk personale til 6 børn
i børnehaver. Hertil kommer de tre politisk aftalte korrektioner til norme-
ringsopgørelsen, nemlig at 1) normeringen skal følge barnets alder, så
børn, der rykkes i børnehave før, de er fyldt tre år og en måned, sikres en
normering på minimum 1 pædagogisk personale pr. 3 børn
svarende til
en vuggestuenormering, 2) ledere indgår med 85 pct. i opgørelsen af nor-
meringerne, og 3) personale ansat som følge af de statslige puljer til sociale
normeringer skal fraregnes i opgørelsen af normeringer. Det kommende
lovkrav om minimumsnormeringer i daginstitutioner omfatter kommu-
nale og selvejende, udliciterede daginstitutioner
1
samt privatinstitutioner
og puljeordninger.
Med det kommende lovkrav om minimumsnormeringer i daginstitutioner
stilles der imidlertid ikke krav til det pædagogiske personales uddannelses-
mæssige baggrund eller sammensætningen heraf.
25. august 2023
Sagsnr.: 23/13138
1
Der
findes i 2021 ingen udliciterede daginstitutioner,
jf. Danmarks Statistik.
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om, hvad det vil koste, hvis 85 pct. af personalet i landets daginstitutioner skal være uddannede eller under uddannelse til (merit)pædagog eller pædagogisk assistent
Der vil være en række udgiftsdrivende elementer forbundet med at hæve
uddannelsesdækningen i landets daginstitutioner til 85 pct. En række af
disse udgiftsdrivende elementer fremgår nedenfor:
Varige merudgifter:
Uddannelsesdækningen af det nuværende pædagogiske personale
(”bestanden”) i landets daginstitutioner vil skulle hæves, hvorfor
der vil være stigende lønudgifter i kommunerne som følge af, at
pædagoger i gennemsnit modtager en højere årsløn end hhv. pæ-
dagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere.
Implementeringsudgifter frem mod lovkrav om 85 pct. uddannelsesdækning:
Udgifterne forbundet med det kommende lovkrav om minimums-
normeringer i daginstitutioner vil stige
(”merpersonalebehovet”)
som følge af, at der stilles krav om det pædagogiske personales
uddannelsesmæssige baggrund og sammensætningen heraf.
Der kan være både markante statslige og kommunale udgifter for-
bundet med at hæve uddannelsesdækningen til 85 pct., såfremt ud-
dannelseskravet opnås ved at opkvalificere det eksisterende pæda-
gogiske personale i daginstitutioner fremfor eksempelvis at til-
trække pædagogiske personale, der arbejder uden for branchen.
Der kan således være uddannelsesudgifter (f.eks. Statens voksen-
uddannelsesstøtte (SVU) og taxameterudgifter).
For at kunne opstille et samlet skøn over de økonomiske konsekvenser
forbundet med en uddannelsesdækning på 85 pct., kræver det, at der både
kan skønnes over de varige udgifter og implementeringsudgifterne, jf.
ovenfor. Et skøn over implementeringsudgifter forudsætter udarbejdelse
af en konkret model, hvorfor Børne- og Undervisningsministeriet ikke kan
skønne over disse.
Børne- og Undervisningsministeriet kan dog opstille et regneeksempel
over de varige udgifter forbundet med en uddannelsesdækning på 85 pct.,
idet der kan skønnes over de stigende lønudgifter forbundet med at hæve
uddannelsesdækningen af
”bestanden”
af pædagogisk personale til 85 pct.
Opgørelsen omfatter alene kommunale og selvejende daginstitutioner.
Dette skyldes, at der aktuelt ikke foretages en validering af det pædagogi-
ske personale i hhv. puljeordninger og privatinstitutioner, hvorfor data-
grundlaget herfor ikke vurderes at være af tilstrækkelig kvalitet til at skønne
over uddannelsesdækning på disse områder.
Med henblik på at opgøre hvor meget uddannet pædagogisk personale,
der kræves for at hæve uddannelsesdækningen af
”bestanden”,
tages der
udgangspunkt i antal fuldtidsomregnede pædagogiske personaler samt ud-
dannelsessammensætningen blandt disse i kommunale og selvejende dag-
institutioner i 2021,
jf. Danmarks Statistik.
På den baggrund defineres an-
delen af uddannet pædagogisk personale alene som andelen, der er uddan-
net som eller under uddannelse til pædagog eller pædagogisk assistent. Der
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om, hvad det vil koste, hvis 85 pct. af personalet i landets daginstitutioner skal være uddannede eller under uddannelse til (merit)pædagog eller pædagogisk assistent
2741391_0003.png
ses dermed bort fra meritpædagogstuderende. Dette skyldes, at der ikke
foretages en systematisk registrering og indberetning af meritpædagogstu-
derende under deres studie, og der foreligger dermed ikke et tilstrækkeligt
datagrundlag til at kunne identificere og opgøre størrelsen af denne
gruppe. Hertil gælder desuden, at der ikke er fastsat kriterier for, med hvil-
ken vægt meritpædagogstuderende skal indgå i opgørelsen af det fuldtids-
omregnede pædagogiske personale.
Det er beregningsteknisk forudsat, at uddannelsesdækningen på 85 pct.
opnås ved, at pædagogmedhjælpere erstattes af enten pædagoger eller pæ-
dagogiske assistenter, og at målsætningen skal indfries i alle kommuner.
Endvidere er det forudsat, at fordelingen mellem hhv. pædagoger og pæ-
dagogiske assistenter svarer til den nuværende fordeling i den pågældende
kommune.
For at opnå en uddannelsesdækning på 85 pct. kræver det på baggrund af
data fra 2021, at ca. 45.110 pædagogiske personaler samlet set er uddannet,
hvilket vil kræve yderligere ca. 11.800 pædagogisk uddannede personaler
for at realisere målsætningen, heraf ca. 10.700 pædagoger og ca. 1.100 pæ-
dagogiske assistenter,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Behov for
uddannet
pædagogisk personale
Antal
Pædagoger
Pædagogiske assistenter
I alt
10.700
1.100
11.800
Andel
91 pct.
9 pct.
100 pct.
Anm.: Behovet for antal uddannet pædagogisk personale ved en uddannelsesdækning på 85 pct. er
opgjort på baggrund af antallet af samt uddannelsesessammensætningen blandt det
fuldtidsomregnde pædagogiske personale i kommunale og selvejende daginstitutioner i 2021.
Opgørelsen er foretaget på kommuneniveau og fordelingen mellem behovet for pædagoger
og pædagogiske assistenter svarer til den nuværende fordeling i den pågældende kommune.
Antallet af afrundet til nærmeste 100.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Danmarks Statistik og uddannelsesstatistik.dk.
Med udgangspunkt i de gennemsnitlige årslønninger for hhv. pædagog-
medhjælpere, pædagogiske assistenter og pædagoger,
jf. KRL 2022,
skøn-
nes de kommunale merudgifter alene som følge af øgede lønudgifter til
”bestanden”,
når pædagogmedhjælpere erstattes med hhv. pædagoger og
pædagogiske assistenter at udgøre ca. 1,1 mia. kr. årligt ekskl. overhead
(2023-pl). Hertil kommer øget forældrebetaling.
Skønnet indeholder ikke udgifter til overhead, idet det er forudsat, at over-
headudgifterne i kommunen ikke vil stige, når pædagogmedhjælpere er-
stattes med uddannet pædagogisk personale. Derudover bemærkes, at
kommunerne
ved uændrede regler om fastsættelsen af tilskud til privat
pasning
vil have stigende udgifter hertil som følge af, at enhedsudgiften
pr. barn i daginstitutioner vil stige, når lønudgifterne stiger. Endvidere kan
3
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 193: Spm. om, hvad det vil koste, hvis 85 pct. af personalet i landets daginstitutioner skal være uddannede eller under uddannelse til (merit)pædagog eller pædagogisk assistent
der være negative arbejdsudbudseffekter forbundet med evt. at uddanne
det eksisterende pædagogiske personale.
Givet regneeksemplet baserer sig på data fra 2021, og der er udmøntet
puljemidler til indfasningen af minimumsnormeringer, således at kommu-
nerne kan forbedre normeringerne i daginstitutionerne frem mod det
kommende lovkrav, forventes ”bestanden” af pædagogisk personale at
være steget. Ovenstående udgiftsskøn vurderes på den baggrund af være
et underkantsskøn af de varige udgifter, som følge af øgede kommunale
lønudgifter.
Afslutningsvist bemærkes, at kommunerne oplever betydelige rekrutte-
ringsudfordringer efter uddannet pædagogisk personale,
jf. STARs Rekrut-
teringssurvey.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
4