Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2741383_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 191
I brev af 29. juni 2023 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 191:
Vil ministeren oplyse, hvilke meromkostninger der ville være forbundet
med at skærpe dagtilbudsloven, så alle børn får ret til en god relation til de
voksne og hjælp til at komme ind i legen?
Svar:
Dagtilbudsloven fastsætter de overordnede rammer for dagtilbuddene.
Det er kommunerne, der har ansvaret for dagtilbuddene, herunder ansva-
ret for, at personalet i det daglige pædagogiske arbejde arbejder med bør-
nenes trivsel og læring, udvikling og dannelse på en måde, så de efterlever
de krav, der følger af dagtilbudsloven.
Dagtilbudslovens § 7 fastsætter formålet med dagtilbuddene, herunder at
der bl.a. skal være trygge pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbud, der frem-
mer børns trivsel, læring, udvikling og dannelse, hvor legen er grundlæg-
gende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.
Alle dagtilbud skal efter dagtilbudslovens § 8 udarbejde en pædagogisk læ-
replan, hvor de bl.a. skal arbejde med børns trivsel og læring inden for seks
temaer, som er henholdsvis 1) Alsidig personlig udvikling, 2) Social udvik-
ling, 3) Kommunikation og sprog, 4) Krop, sanser og bevægelse, 5) Natur,
udeliv og science og 6) Kultur, æstetik og fællesskab.
Dagtilbuddene er efter loven forpligtet til at arbejde med børns trivsel og
læring med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag. Det pædagogiske
grundlag består af en række fælles centrale elementer, herunder bl.a. bør-
nesynet, børneperspektivet, leg, læring, børnefællesskaber og det pædago-
giske læringsmiljø, som skal være kendetegnende for den forståelse og til-
gang, hvorpå der skal arbejdes med børns trivsel og læring i alle dagtilbud
i Danmark. Det er i forlængelse heraf et krav, at alle dagtilbud har et pæ-
dagogisk læringsmiljø, der med leg, aktiviteter, daglige rutiner og under
25. august 2023
Sagsnr.: 23/13138
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om, hvilke meromkostninger der ville være forbundet med at skærpe dagtilbudsloven, så børn har ret til voksenkontakt i små grupper både formiddag og eftermiddag
hensyn til børnenes perspektiv, børnefællesskabet, børnegruppens sam-
mensætning og børnenes forskellige forudsætninger giver børn mulighed
for at trives og lære, udvikle sig og dannes.
Det er det pædagogiske personale i dagtilbuddene, der inden for rammerne
af dagtilbudslovgivningen og med udgangspunkt i den konkrete børne-
gruppes behov, beslutter, hvordan de vil tilrettelægge læringsmiljøer, som
understøtter i de krav, der følger af loven, herunder samspil og tilknytning
mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem, at alle børn
trives, indgår i sociale fællesskaber, udvikler empati og relationer mv.
Dagtilbuddene er således allerede i dag forpligtet til at understøtte børne-
nes leg og samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske perso-
nale. Børne- og Undervisningsministeriet har ikke mulighed for at skønne
over evt. udgifter forbundet med at skærpe reglerne i dagtilbudsloven, så
alle børn får
ret
til en god relation til de voksne.
I forlængelse heraf bemærkes det, at lovkravet om minimumsnormeringer
i daginstitutioner træder i kraft 1. januar 2024. Lovkravet indebærer, at der
som minimum skal være 1 pædagogisk personale pr. 3 børn i alderssva-
rende daginstitutioner til 0-2 årige (vuggestuer) og minimum 1 pædagogisk
personale pr. 6 børn i alderssvarende daginstitutioner indtil skolestart
(børnehaver). Minimumsnormeringer opgøres som et årligt gennemsnit på
kommuneniveau. Der er således investeret i mere pædagogiske personale,
som vil bidrage til at løfte det pædagogiske arbejde med trygge læringsmil-
jøer.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2