Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2741407_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 188
I brev af 23. juni 2023 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 188:
”Venstre, Liberal Alliance, Konservative, Socialdemokratiet og Dansk
Folkeparti indgik den 28. maj 2018 en aftale, der bl.a. indførte obligatori-
ske læringstilbud til 1-årige i udsatte boligområder. Vil ministeren redegøre
for, hvor mange der har benyttet sig af ordningen og ydermere, hvad re-
sultaterne/effekterne af ordningen har været?”
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet er ikke i besiddelse af data om antal
børn, der er indskrevet i et obligatorisk læringstilbud, som skal foregå i en
daginstitution, jf. dagtilbudslovens § 44 a, da kommunerne ikke indberet-
ter data herom til ministeriet.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har i 2020 udarbejdet en kortlægning
af obligatorisk læringstilbud for BUVM,
jf. vedlagte bilag 1.
Af kortlægningen
fremgår det, at i alt 35 børn har været i et obligatorisk læringstilbud i peri-
oden 1. oktober 2019 til 31. august 2020. I perioden var der yderligere 98
børn, hvis forældre valgte selv at forestå indsatsen, jf. dagtilbudslovens §
44 f. Kortlægningen viser derudover, at varigheden af de obligatoriske læ-
ringsforløb varierer mellem 14 dage og 9 måneder, og at børnene ofte ind-
skrives i en ordinær plads i samme daginstitution efterfølgende.
KL har for Børne- og Undervisningsministeriet i 2021 indsamlet kommu-
nale erfaringer med obligatoriske læringstilbud til 1-årige i udsatte bolig-
områder som fremgår på side 30 i
’Redegørelse
om parallelsamfund for 2022’.
Redegørelsen ligger på Social,- Bolig- og Ældreministeriets hjemmeside på
https://sm.dk/publikationer/2022/apr/redegoerelse-om-parallelsam-
fund-2022.
Heri fremgår det, at 93 børn har været i et obligatorisk lærings-
tilbud siden lovens ikrafttræden 1. januar 2019 og frem til oktober 2021. I
samme periode har 132 familier søgt og fået tilladelse til at forestå indsat-
25. august 2023
Sagsnr.: 23/12323
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om, hvor mange der har benyttet sig af ordningen om at indføre obligatoriske læringstilbud til 1-årige i udsatte boligområder
2741407_0002.png
sen selv. Det fremgår derudover, at flere af de berørte kommuner tilken-
degiver, at loven om obligatorisk læringstilbud har bidraget til et mere in-
tensivt og systematisk opsøgende arbejde med henblik på at oplyse om
dagtilbud til forældre i udsatte boligområder.
Børne- og Undervisningsministeriet har opgjort andelen af indskrevne 1-
årige børn i dagtilbud med bopæl i udsatte boligområder hhv. før loven
om obligatorisk læringstilbud trådte i kraft i 2019 og efter. Andelen af ind-
skrevne 1-årige børn i dagtilbud er steget fra 72 pct. i 2018 til 89 pct. i
2021,
jf. tabel 1.
Børn optaget i et obligatorisk læringstilbud kan i nogle
kommuner være registret som optaget i dagtilbud. Stigningen i antal ind-
skrevne kan således også omfatte børn, der er indskrevet i obligatorisk
læringstilbud, men Børne- og Undervisningsministeriet kan ikke opgøre
omfanget heraf.
TABEL 1 |
ANDEL INDSKREVNE 1-ÅRIGE I DAGTILBUD BOSAT I ET UDSAT BO-
LIGOMRÅDE, I PCT.
År
2018
2019
2020
2021
*
Andel indskrevne 1-årige børn i dagtilbud, i pct.
72
73
89
89
Note: I opgørelsen indgår børn, der var 1 år d. 30. september i tællingsåret. Personer, hvis alder ikke kendes,
indgår ikke i opgørelsen. Tabellen er opgjort på baggrund af 1-årige som d. 30. september i tællingsåret boede
i et udsat boligområde, som havde været på listen over udsatte boligområder i alle fire år, dvs. i periode fra
2018 til 2021. Der er 17 boligområder, som har været på listen over udsatte boligområder alle fire år. Opgørel-
sen dækker over børn som er indmeldte i kommunal, selvejende eller privat daginstitution eller kommunal dag-
pleje. I opgørelsen indgår ikke pasning af eget barn eller privat pasning.
*
I 2021 indgår kun indskrevne børn i privat daginstitutioner, hvis daginstitutionens beliggenhedskommune og
barnets bopælskommune er den samme.
Kilde: Børne- og undervisningsministeriet beregninger baseret på registerdata fra Danmarks Statistik.
Stigningen i andelen af 1-årige børn fra udsatte boligområder i dagtilbud
kan ikke tolkes som en effekt af ordningen, men kan blandt andet være en
konsekvens af reglerne om obligatorisk læringstilbud. Som følge af disse
regler er kommunerne forpligtet til at oplyse forældre i udsatte boligområ-
der om, at barnet skal optages i et obligatorisk læringstilbud 25 timer om
ugen, når barnet fylder 1 år, hvis forældrene ikke indskriver barnet i et
dagtilbud, eller forældrene selv forestår en tilsvarende indsats i hjemmet.
Det skal yderligere bemærkes, at målgruppen for obligatorisk læringstil-
bud, dvs. antallet af 1-årige børn bosat i udsatte boligområder, er forholds-
vis lille. Herudover er antallet af udsatte boligområder faldet fra 2018-
2021, hvilket har gjort målgruppen endnu mindre. Der var således 1.371
1-årige børn i udsatte boligområder i 2018, og 520 1-årige børn i udsatte
boligområder i 2021.
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 188: Spm. om, hvor mange der har benyttet sig af ordningen om at indføre obligatoriske læringstilbud til 1-årige i udsatte boligområder
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
3