Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR – DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Anledning
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget
Svar på spørgsmål M om folkeskolers arbejde med praksisfaglighed
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Ca. 7-8 min.
15. juni kl. 10.15-11.15 i lokale 2-133
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om folkeskolernes arbejde med praksisfaglighed
2724910_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Indledning
EVA’s kortlægning af praksisfaglighed
Mulige initiativer
Økonomi
Arbejdet med en mere praktisk skole
Afslutning
1. Indledning
Tak til formanden og til Lotte Rod for at indkalde til samrådet.
Jeg har også set frem til en diskussion om noget, der optager
mig – den praktisk-kreative del af folkeskolen.
Udvalget har bedt mig om at svare på, om jeg anerkender, at
det vigtigste for at gøre skolen praktisk-musisk er 1)
tilstrækkelig tid til tilrettelæggelse og gennemførsel af
praksisfaglig undervisning og 2) relevante fysiske faciliteter, som
det fremgår af EVA’s kortlægning af folkeskolernes arbejde
med praksisfaglighed?
Og hvilke nye initiativer regeringen så vil tage for at give
lærerne tid og faciliteter til det, hvis vi ellers er enige?
2. EVA’s kortlægning af praksisfaglighed
Side
1
af
8
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om folkeskolernes arbejde med praksisfaglighed
2724910_0003.png
Kortlægningen fra Danmarks Evalueringsinstitut understreger
de udfordringer, som lærerne oplever, når de tilrettelægger
praksisfaglig undervisning i folkeskolen.
De to største udfordringer, som lærerne oplever, er utilstrække-
lig forberedelsestid til at tilrettelægge og gennemføre den type
undervisning og manglende fysiske faciliteter.
Kortlægningen giver interessante indsigter i, hvilke barrierer,
som lærerne peger på, står i vejen for mere praktisk undervis-
ning. Det er selvfølgelig interessant at læse.
Så ja, det korte svar er, at jeg anerkender, at tid og fysiske facili-
teter er vigtige for at kunne tilrettelægge og gennemføre praksis-
faglig undervisning. Det slår kortlægningen fast.
3. Mulige initiativer
Danmarks Evalueringsinstituts kortlægning går dog et skridt vi-
dere og ser også på, hvorfor lærerne oplever, at de ikke har til-
strækkelig tid til at tilrettelægge og gennemføre en mere praktisk
undervisning.
Her peger lærerne blandt andet på, at det kræver mere tid at
gennemføre den type af undervisning, fordi de mangler erfarin-
Side
2
af
8
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om folkeskolernes arbejde med praksisfaglighed
2724910_0004.png
ger med det og ikke er vant til at tilrettelægge praksisfaglig un-
dervisning. Og fordi de ikke kender til undervisningsmaterialer
med konkrete opgaver og forløb, som de kan gøre brug af.
Samtidig giver lærerne udtryk for, at nogle praksisfaglige aktivi-
teter kan kræve en ekstra indsats at tilrettelægge og derfor være
mere tidskrævende. For eksempel fordi der skal arrangeres et
besøg ude på en virksomhed eller uddannelsesinstitution – eller
fordi nogle udefra skal besøge skolen og tage del i undervisnin-
gen. Det kræver, at lærerne finder samarbejdspartnere, tager
kontakt og koordinerer.
De lærere, der har deltaget i undersøgelsen, peger også på, at
der er brug for mere sammenhængende undervisningstid, fordi
praksisfaglige aktiviteter ofte kan strække sig over mere end
bare én lektion.
Forhold som disse understreger, at det ikke kun handler om at
give lærerne mere tid og bedre faciliteter. Der er mange greb, vi
kan skrue på for at realisere en mere praktisk undervisning.
Det kan blandt andet handle om at give skolerne frihed til at til-
rettelægge skolens hverdag på en måde, som bedre understøtter
den her type af undervisning. For eksempel lokal frihed til at ar-
bejde med fagenes indhold, timetal og prøver på nye måder, så
Side
3
af
8
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om folkeskolernes arbejde med praksisfaglighed
2724910_0005.png
der bliver plads til sammenhængende undervisningstid og prak-
tisk indhold.
Det kan også handle om at forny fagenes indhold på en måde,
der giver rum til dybdelæring og fordybelse – og plads til mere
varieret og praktisk indhold i undervisningen.
Og det kan handle om, at der etableres nogle formaliserede af-
taler mellem kommuner og lokale virksomheder og foreninger,
så den enkelte lærer ikke skal opfinde den dybe tallerken hver
gang. Det kan lette lærernes planlægning og dermed gøre det
nemmere for lærerne at realisere den her type af undervisning.
Eller det kan handle om at tilføre nye lærerkompetencer og fag-
ligheder til skolen – for eksempel ved efter- eller videreuddan-
nelse til lærere eller ved at trække faglærte eller erhvervsskolelæ-
rere ind og undervise i folkeskolen. Det kan skabe rum for en
stærkere og mere praksisrettet lærerfaglighed på lærerværelset,
så underviserne bliver klædt bedre på til at planlægge praksisfag-
lige aktiviteter. Og det kan sikre, at nye fagligheder kan varetage
den praksisrettede undervisning.
4. Økonomi
Side
4
af
8
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om folkeskolernes arbejde med praksisfaglighed
2724910_0006.png
Initiativer som dem, vi taler om her, er dog ikke gratis. Og det
er vigtigt at holde sig for øje, at investeringer i folkeskolen ge-
nerelt kræver temmelig mange ressourcer.
Ændrer vi for eksempel – det er bare et eksempel – lærepla-
nerne, så foreslår Reformkommissionen, at der samlet afsættes
40 mio. kr. bare til udvikling af læreplanerne – og yderligere 5
mio. kr. årligt til løbende revidering, efter at læreplanerne er
indfaset.
Og hvis der laves øvrige investeringer i folkeskolen, skal det
holdes op imod, at de samlede udgifter på folkeskoleområdet er
ca. 45 mia. kr. fordelt på en halv million elever, 25.000 klasser,
over 1000 folkeskoler og 65.000 ansatte.
Det er nogle meget store målgrupper og mange ressourcer, og
vi skal derfor også tænke os grundigt om, før man begynder at
justere noget – og også i respekt for folkeskolens helhed.
5. Arbejdet med en mere praktisk skole
Fra politisk side har vi et vigtigt arbejde i at sikre de rette ram-
mer og give muligheder, der understøtter udbredelsen af prak-
sisfaglighed i folkeskolen.
Side
5
af
8
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om folkeskolernes arbejde med praksisfaglighed
2724910_0007.png
I Sammen om Skolen taler vi også for øjeblikket om, hvilke
greb vi kan skrue på for at skabe en mere praktisk skole.
Parterne i Sammen om Skolen har også givet interessant input
til, hvordan de foreslår, at skolen bliver mere praktisk. De peger
blandt andet på, at der er behov for en fornyelse af lærepla-
nerne, så mængden af indhold i fagene bliver reduceret, og så
de praksisnære elementer kommer til at fylde mere i fagbeskri-
velserne i alle fag.
Jeg har også været på tur til Norge i april sammen med styre-
gruppen for Sammen om Skolen. Det var en tur, der skulle gøre
os klogere på, hvordan vi kan arbejde med fornyelsen af fagene,
og hvad der kan understøtte ambitionen om en bedre sammen-
hæng mellem fagenes boglige, praktiske og kreative sider.
I sidste uge – den 7. juni – fik vi derudover input fra folkesko-
lens parter og fra Holbæk og Esbjerg, der er omfattet af vel-
færdsaftaler omkring frisættelse af folkeskolen. Det er en frisæt-
telse, der skal give kommuner og skoler frihed til og mulighed
for selv at forme en mere praktisk skole ud fra lokale rammer
og hensyn.
Jeg ser også frem til dette års Sorø-møde i august, hvor vi sam-
men med eksperter, praktikere og politikere skal blive klogere
Side
6
af
8
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om folkeskolernes arbejde med praksisfaglighed
2724910_0008.png
på folkeskolens fag, og hvordan vi kan skabe en mere praktisk
orienteret skole.
6. Afslutning
Til afslutning vil jeg sige, at vi er, vil jeg sige, godt i gang med at
se på, hvilke initiativer der bedst muligt understøtter kommuner
og skoler i at skabe en mere motiverende og varieret skole.
Jeg vil gerne til slut understrege, at jeg ser et meget stort poten-
tiale i sådan en skole.
Først og fremmest fordi jeg mener, at den her type undervis-
ning er til gavn for alle børn.
Og at en bedre kobling mellem de boglige og de praktiske sider
af fagene ikke alene vil gøre alle elever dygtigere. Det vil også
udvide elevernes horisont mod de muligheder, der venter dem
efter folkeskolen.
Tak for ordet.
Side
7
af
8