Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget
BUU alm. del
samrådsspørgsmål N
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
8 min.
8. juni 2023 kl. 10.15-11.45 i lokale 2-133
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kvalliteten i daginstitutioner
2722164_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Undersøgelsens resultater
3. Investeringer i dagtilbudsområdet
1. Indledning
Tak for ordet og til samrådsspørgerne for spørgsmålet.
Jeg er jo kaldt i samråd om kvalitet i dagtilbud på baggrund af
den undersøgelse for de 0-2-årige børn, der blev offentliggjort i
maj.
Der bliver spurgt til min holdning til, at kun 1 ud af 10 stuer i
institutionerne har god kvalitet. At børn på 7 ud af 10 stuer ikke
har en god relation til de voksne. At børn på 6 ud af 10 stuer
”sjældent” eller ”af og til” hjælpes ind i legen. Og at børn på
halvdelen af stuerne mangler materialer og legetøj.
Der bliver også spurgt til, om jeg anerkender, at kvaliteten i
dagtilbud ikke kan løses med et brev til kommunerne men kræ-
ver, at regeringen investerer i voksenkontakt og uddannelse af
pædagoger.
Side
2
af
6
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kvalliteten i daginstitutioner
2722164_0003.png
Og for de spørgsmål vil jeg godt takke, fordi det også giver os
en muligheden for at drøfte undersøgelsens resultater og der-
med kvaliteten i vuggestuer og børnehaver for den sags skyld.
2. Undersøgelsens resultater
Undersøgelsen gør mig grundlæggende set bekymret. Og jeg sy-
nes også, at det skal tages alvorligt.
Undersøgelsen viser tydeligt, at kvaliteten i daginstitutioner og
dagplejen for de 0-2-årige børn mange steder ikke er god nok.
Det er viden, som vi nu alle
regeringen, kommunerne, dagtil-
budslederne og det pædagogiske personale
er forpligtede til at
handle på.
Jeg bliver spurgt til min holdning til en række konkrete resulta-
ter fra undersøgelsen.
Og det er alle sammen resultater, der viser, at der fortsat er me-
get at tage fat på
i både daginstitutioner og dagplejen
for at
sikre god kvalitet.
Når det er slået fast, er jeg samtidig glad for de nuancer og den
indsigt, som vi også får med undersøgelsen.
Resultaterne viser, at der er mange forskellige elementer, der til-
sammen bidrager til kvalitet.
Side
3
af
6
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kvalliteten i daginstitutioner
2722164_0004.png
For eksempel, at kvaliteten i arbejdet med relationer mellem
børn og personale er højere end kvaliteten i arbejdet med at un-
derstøtte børnenes indbyrdes relationer og deres fællesskaber.
Undersøgelsen viser også, at det pædagogiske personale gene-
relt er venlige over for børnene og sjældent skælder dem ud.
Omvendt er personalet mindre gode til at hjælpe børnene med
at indgå i socialt samspil med hinanden, til at hjælpe børn ind i
en leg eller til at sætte ord på børnenes følelser og oplevelser
.
Det er områder, der skal styrkes. For alle børn skal have en god
start på livet, hvor de møder og bliver en del af et stærkt og
trygt børnefællesskab. Og hvor de mødes af et pædagogisk per-
sonale, der både ser og anerkender dem.
Undersøgelsen viser, at kvaliteten i de fysiske omgivelser i dag-
institutionerne er højere udendørs på legepladserne end inden-
dørs på stuerne. Konkret peger undersøgelsen fx på, at mange
daginstitutioner har en aldersrelevant legeplads, mens halvdelen
af stuerne mangler tilstrækkeligt legetøj.
De nævnte resultater er kun nogle af de mange eksempler, som
kvalitetsundersøgelsen giver. Og jeg vil opfordre og har opfor-
dret kommuner og dagtilbud til
med afsæt i undersøgelsen
Side
4
af
6
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kvalliteten i daginstitutioner
2722164_0005.png
lokalt at drøfte kvalitet i netop deres dagtilbud. Fordi jeg synes
faktisk, at der er ret meget at hente i undersøgelsen.
3. Investeringer i dagtilbudsområdet
Jeg bliver også spurgt til, om jeg anerkender, at kvaliteten i dag-
tilbuddene ikke kun kan løses med et brev til kommunerne,
men at det kræver, at regeringen investerer i voksenkontakt og
uddannelse af pædagoger.
Det er jeg sådan set helt enig i: Et brev kan selvfølgelig aldrig
være nok.
Når brevet er sendt, er det fordi, at kommunerne lokalt har an-
svaret for at sikre kvaliteten i dagtilbuddene, og derfor har jeg
på baggrund af undersøgelsen sendt dem et brev for at ind-
skærpe det ansvar. Det er også en del af det at have ministeran-
svaret for det samlede tilsyn.
Børne- og Undervisningsministeriet har desuden sendt kommu-
nerne undersøgelsens resultater og en række refleksionsspørgs-
mål, der kan bidrage til at fremme arbejdet med at tage resulta-
terne fra den nationale undersøgelse ned i praksis.
Side
5
af
6
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om kvalliteten i daginstitutioner
2722164_0006.png
Og fra nationalt niveau bliver der i de her år investeret massivt
i, at kommunerne har kunnet forbedre normeringerne og der-
med øge voksenkontakten i daginstitutionerne.
Første januar træder lovkravet om minimum 1 personale pr. 3
børn i vuggestuen og 1:6 i børnehaven i kraft. Til at løfte den
opgave modtager kommunerne ca. 1,6 mia. kr. årligt fra 2024
og frem.
Men normeringer gør det jo ikke alene. Vi skal også se på ind-
holdet og kvaliteten i de dagtilbud, vi tilbyder børn.
Derfor har finansloven for 2023 videreført puljen med midler
til opkvalificering på ca. 100 mio. kr. i 2023 og ca. 200 mio. kr.
fra 2024-2030.
For normeringer og uddannelse er begge vigtige elementer, når
vi taler om kvalitet. Men vi skal også have blik for andre ting.
Blandt andet betydningen af god faglig ledelse og et engageret
pædagogisk personale.
Det er nogle af de nuancer, jeg håber også, der kan komme ind
i en diskussion om kvalitet i dagtilbud. Og det minder resulta-
terne fra kvalitetsundersøgelsen os også om
måske særligt om.
Tak for ordet.
Side
6
af
6