Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2720860_0001.png
Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theils
talepapir
Anledning
BUU alm del samrådsspørgsmål J, K
og L.
1. juni.
Børne- og Undervisningsudvalget
10 min.
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Samrådsspørgsmål J, K og L stillet af Charlotte Broman
Mølbæk (SF) og Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål J: ”Hvad er regeringens holdning til, at mange børn og unge
diagnosticeret ADHD ikke tilbydes den fagligt set bedste behandling og
hjælp, fordi medicin bliver førstevalget frem for pædagogiske og
psykologiske tiltag til barnet og familien, hvilket bl.a. ses ved
eksplosionen i antallet af børn og unge, der får ADHD medicin?”
Spørgsmål K: ”Hvilke initiativer agter regeringen at sætte i værk, så
børn og unge diagnosticeret med ADHD får bedre hjælp end i dag, og
vil regeringen herunder sikre en plan for ikkefarmakologiske
behandlingstilbud for børn og unge med ADHD?”
Spørgsmål L: ”Hvordan vil regeringen understøtte forebyggende
indsatser i dagtilbud og skoler, så færre børn får diagnoser, men bliver
grebet langt tidligere, når de mistrives?”
Det talte ord gælder
Tak for det, og for også at indkalde os alle tre. Det er
fuldstændig rigtigt. Det er sådan en Bermuda-trekant,
familierne bliver trukket ind i, som dækker præcist de her
områder. Og nu har jeg siddet nogle år, også som
undervisningsminister. Og der er ingen tvivl om, at uanset
hvilken en af de her tre ministerposter, man sidder på, så
kommer man i kontakt med et og samme problem, nemlig
det, som det her samråd handler om. Så tak for det.
1
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at mange børn og unge diagnosticeret med ADHD ikke tilbydes den fagligt set bedste behandling og hjælp, og hvilke initiativer regeringen agter at sætte i værk, så børn og unge diagnosticeret med ADHD får bedre hjælp
Nu, jeg sidder som socialminister, så er jeg misunderlig på
undervisningsministerens meget klare lovgivning. For det er
fuldstændigt krystalklart, at der skal tilbydes
sygeundervisning. Det skal der efter 15 dage med hjemmel i
§ 23 i folkeskoleloven og den vejledning, der hører til der.
Når man er socialminister, hvor lovgivningen ikke er lige så
tydelig, så bliver man misundelig på så klart et lovgrundlag.
Det ændrer bare ikke på virkeligheden. Og det er jo præcist
derfor, går jeg ud fra, at der er indkaldt til det her samråd.
For selv der, hvor der er tydelighed i lovgivningen, så
lykkedes vi ikke med at løfte denne her opgave.
For de familier, det handler om. Nu skal vi passe på med at
være anekdotiske. Så er den største opgave, man har, som
forælder til et barn med handicap som fx ADHD, det er
slagsmålet med systemet. Altså det at finde rundt i systemet,
det er den største opgave, man har. Og faktisk en større
opgave end det at være forælder til et barn med handicap.
Det kan vi simpelthen ikke være bekendt.
Derfor har vi også fra regeringens side lagt op til, at vi skal
tage fat i borgere med handicap. Jeg tror faktisk, at det er
første gang, at borgere med handicap har fyldt så meget,
som tilfældet er, i et regeringsgrundlag. Det er jeg rigtig glad
for. Og det håber jeg, vi kan komme videre med, for det er
meget svært at løse.
Jeg tror, at en af de ting, vi skal starte med, det er at få skilt
ad, hvad der er psykiske lidelser og hvad der er psykiske
handicaps. Det er to fuldstændig forskellige ting og det skal
gribes fuldstændig forskelligt an. Nogle gange taler vi om
mistrivsel, som om det er sådan en hat, hvor al ting er ens.
Og det gør vi, på trods af, at der i dag er kommet tal fra
undervisningsministeren, der viser, at hver 10. barn går hjem
til en fuld forælder. Det er alt andet lige et lidt anderledes
problem, og en anden årsag til, at barnet mistrives, end der,
hvor man har ADHD, og ingen har formået at hjælpe
familien. Det er jo to fuldstændig forskellige ting. I begge
familier mistrives barnet, men det er totalt forskellige årsager
og totalt forskellige ting, der skal til.
Hos barnet, der kommer fra en familie med
alkoholproblemer, der kan nogle af udslagene hos barnet
være angst eller depression eller stress. For det er den
måde, man som menneske kan reagere på de
hjemmeforhold. Der er jo ikke tale om et handicap. Der er
tale om nogle massive, sociale problemer, som den familie
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at mange børn og unge diagnosticeret med ADHD ikke tilbydes den fagligt set bedste behandling og hjælp, og hvilke initiativer regeringen agter at sætte i værk, så børn og unge diagnosticeret med ADHD får bedre hjælp
skal have en helt anden type hjælp med og hvor barnet skal
have en helt anden type hjælp, end det, vi taler om, når vi
taler om et barn med handicap.
Bare for at sige, at jeg synes, en af de vigtigste ting i det her
er, at vi er enormt dårlige til at få skilt
mistrivselsdagsordenen ad, og få talt om den i de
delelementer, den består af.
Den næste ting, jeg ikke synes, vi er gode nok til, det er, at
der sker sådan en siloopdeling. At der er nogle ting, der
foregår på sundhedsområdet og noget, der foregår på
undervisningsområdet og noget, der foregår på
socialområdet. Derfor har jeg været stærkt optimistisk på 10-
års planen i psykiatrien, fordi den formåede både at få lagt et
fagligt grundlag, men det formåede også politisk at få bundet
ministerierne på tværs af siloen op på hinanden både i
forhandlingerne og i forbindelse med udmøntningen, og i
forbindelse med de værtøjer, man tager fat på.
Punkt 1 i den aftale, der blev indgået før valget med bredt
flertal i folketinget, er, at man vil etablere et lavtærskeltilbud.
Det ligger ikke på mit ressort, men jeg vil gerne sige, at set
med mit ressorts briller er det det, jeg har størst forhåbninger
til, fordi jeg tror, det vil bringe os rigtig langt. Det var noget af
det, jeg var optaget af, da jeg sad som
undervisningsminister. Så jeg synes, at der sker nogle ryk i
forhold til forståelsen af, hvor vigtigt det er, at den
silonedbrydning sker.
Så vil jeg prøve at sige lidt om de her konkrete ting. Altså
hvad er det for værktøjer, man har på serviceloven.
Først og fremmest har kommunerne jo et ansvar for at
tilbyde både familien og barnet rådgivning. Og det vil sige
støtte dem i forhold til de problemstillinger, der er. Det kan
jeg allerede på forhånd sige, at det kender jeg eksempler på,
hvor det ikke har været sådan. Jeg kender også omvendt
eksempler på, at det har været sådan. Og det vil sige, nu er
der tidligere nogle, der har brugt begrebet postnummerlotteri.
Og bare for at sige, at ja, der er den type af historier, hvor
man tænker, er det her overhovedet et velfærdssamfund?
Og så er der det omvendte, hvor der er familier, der i den
grad har stødt på kompetente sagsbehandlere, gode
sagsgange og rigtig gode både skoletilbud og sociale tilbud.
Så bare for at sige, at det findes i begge afarter. Jeg synes,
vi har svært ved at leve med, at forskellene er så store, som
de er. Det er en af årsagerne til, at vi fra regeringens side
3
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at mange børn og unge diagnosticeret med ADHD ikke tilbydes den fagligt set bedste behandling og hjælp, og hvilke initiativer regeringen agter at sætte i værk, så børn og unge diagnosticeret med ADHD får bedre hjælp
har skrevet specialeplanlægning ind i regeringsgrundlaget.
Det var noget af det, der også blev arbejdet med hen over de
sidste fire år. Og når vi har været optaget af
specialeplanlægning, så er det jo netop fordi, at det er der,
man kan komme med nogle faglige beskrivelser. Med den
viden, vi har, hvordan forestiller man sig, at et godt
sammensat kvalitetsforløb kan være for barnet eller den
unge. Og for familien til barnet eller den unge. Så
specialeplanlægningen er noget af det. Jeg ved, at det er et
lang, sejt træk. Jeg ville ønske, at jeg kunne gøre sådan her
med en tryllestav, så virker det hele. Det kan vi ikke. Men jeg
mener, at specialeplanlægning bringer os derhen ad.
Så er det vigtigt, at man får lavet en forebyggende indsats, at
man fx har samtaler eller netværksdannelser, det er
selvfølgelig fordi, at rigtig mange familier får rigtig meget ud
af at tale med andre familier i en lignende situation og kan
lære af deres erfaringer
Så har kommunen selvfølgelig ansvaret for at tilbyde hjælp
efter de handicapkompenserende bestemmelser. Det er
også derfor, at det er vigtigt for mig at lave den der
adskillelse mellem, hvornår taler vi om psykisk sygdom og
hvornår taler vi om handicap. Og når vi taler om ADHD, så
taler vi om handicap.
Derfor kan der også være tilfælde, hvor barnets behov som
følge af deres ADHD, den er så indgribende, at forældrene
har brug for støtte. Og det kan gives i form af aflastning til
forældrene, der passer et barn med handicap i hjemmet eller
som merudgifter til dækning af de merudgifter, der følger af
et handicap.
Og i den forbindelse er det vigtigt for mig at sige, for det er
en punisk krig, siger jeg bare. Spørgsmålet om merudgifter,
det er muligvis det værste, der findes på handicapområdet.
Og det er fordi, at vi har i en eller anden, jeg ved ikke,
hvordan vi egentlig har fundet på noget så vanvittigt, men vi
har i vores klogskab på Christiansborg fundet på, at man
skal afregne regning for regning. Og det vil sige, at rigtig
meget af den skæld ud, kommunerne får, handler faktisk slet
ikke om kommunerne, men om, at vi i al vores visdom har
fundet på, at hvis man har brugt 23,75 på et eller andet, så
skal man kunne dokumentere det over for kommunen, der
efter følgende skal kunne godkende det. Når man så dagen
efter bruger 202,50 ører, så skal man kunne dokumentere
det, og det skal man så have godkendt i kommunen.
4
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at mange børn og unge diagnosticeret med ADHD ikke tilbydes den fagligt set bedste behandling og hjælp, og hvilke initiativer regeringen agter at sætte i værk, så børn og unge diagnosticeret med ADHD får bedre hjælp
Og så kan man j godt regne ud, når der fx er 60.000, jeg tror,
der er i omegnen af 60.000, I må ikke hænge mig op på
tallet, ting, man kan få merudgiftsydelser for. Hvis man så
har et barn med handicap, så bliver det alligevel et antal
gange, man kommer hen over den øvelse. Og det gør det jo
også for kommunen. Der er nul mennesker, der vinder på
ideen om, at man skal hoppe fra regning til regning.
Og derfor har vi i forbindelse med den økonomiaftale, der
lige er blevet indgået med kommunerne, taget efter min
mening et af de allervigtigste skridt, vi kan i forhold til
forældre til børn med handicap og i forhold til voksne med
handicap. Nemlig at sørge for, at de ikke skal hoppe fra
regning til regning. Vi skal finde en anderledes model, sådan
at det ikke er det, man skal bruge alle sine kræfter på. Men
at man bruger sine kræfter på det barn, man har derhjemme,
og som har ret til lige så mange kram som alle andre børn.
Så tiden ikke skal bruges på al det der bureaukrati.
Så bare for at sige, der findes faktisk rigtig mange
forpligtelser i lovgivningen, både til støtte og hjælp, der
findes forpligtelser til forebyggelse, der findes de almindelige
handicapkompenserende regler. Og det kan man godt liste
op og det ser rigtig fint ud, men summa summarum er, at vi
er simpelthen ikke gode nok på handicapområdet. Det er vi
ikke, og det går ud over familier. Og det går ud over forældre
til børn med handicap, og derfor er det en ekstrem stor
belastning.
Jeg synes, at der er lagt nogle rigtig gode snore ud for,
hvordan vi kan gøre det bedre. Men jeg vil gerne slutte af
med at sige, at sundhedsområdet og uddannelsesområdet
blev etableret umiddelbart efter vikingetiden, og det er ikke
en joke, det er rigtigt. Spanien og England, de ligger og slås
med hinanden om, hvem der etablerede det første
universitet. På det universitet, der var der jura, teologi og så
selvfølgelig medicin. Og i tusinde år har man så brugt på at
forfine og forældre i den vestlige verden de to
velfærdsområder.
Og det vil sige, at på de to andre velfærdsområder, der har vi
en systematik, som vil sige, at vi faktisk er rigtig gode til
diagnosticering. Som gør, at lovgrundlaget selvfølgelig er
klar. Og på socialområdet, og det er jo der, en borger med
handicap primært hører hjemme. Altså jeg skal snart give en
officiel undskyldning fra statens vegne for den måde, vi greb
handicapområdet an på fra 1933 til 1980. Altså bare for at
sige, at vi har at gøre med et fuldstændigt umodent område.
5
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 162: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at mange børn og unge diagnosticeret med ADHD ikke tilbydes den fagligt set bedste behandling og hjælp, og hvilke initiativer regeringen agter at sætte i værk, så børn og unge diagnosticeret med ADHD får bedre hjælp
Og derfor, hvis man som borger har en oplevelse af, at der
måske er lidt lang vej igen, før man kan genkende det
velfærdssamfund, man normalt støder på, på
sundhedsområdet og på skoleområdet, så har man helt ret.
Vi er ufatteligt umodne i vores velfærdssamfunds tilgang til
borgere, der har nogle problematikker, der lapper ind over
socialområdet eller har sin rod i socialområdet. Det er så,
hvad enten vi taler om psykiatriske diagnoser, hvor vi er
rigtig gode til diagnosticering, men den del, der ligger inden
for servicelovens rammer og den hjælp og støtte, der skal til,
det kan vi altså ikke endnu.
Og det gælder så desværre også for den specialiserede del,
når vi taler om alle de dele af livets faktorer. Når det gælder
fx skole og arbejdsområdet. Så bare for at sige, at jeg
mener, at der er utrolig lang vej igen, jeg håber ikke, at vi er
tusind år om at gøre det her område modent, det vil jeg
synes er lidt langhåret.
Så jeg håber, vi kan rykke lidt hurtigere ud over isen. Bare
for at give en ide om, at der er dybe problemer med at få
grebet folk ordentligt. Det er jeg uendeligt ked af. Og jeg ville
ønske at jeg havde en tryllestav, der kunne gøre, at vi gjorde
det anderledes fra i morgen af.
Tak for ordet.
6