Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2720296_0001.png
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget
Svar på samrådsspørgsmål J, K og L om, at mange børn og unge diagno-
sticeret med ADHD ikke tilbydes den fagligt set bedste behandling og
hjælp, og hvilke initiativer agter regeringen at sætte i værk, så børn og
unge diagnosticeret med ADHD får bedre hjælp.
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
9 minutter
BUU, d. 1. juni 2023 kl. 12.00-13.30 i lokale 2-133
Side 1 af 1
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at mange børn og unge diagnosticeret med ADHD ikke tilbydes den fagligt set bedste behandling og hjælp, og hvilke initiativer regeringen agter at sætte i værk, så børn og unge diagnosticeret med ADHD får bedre hjælp
2720296_0002.png
1. Indledende bemærkninger
Tak. Og jeg vil også i lighed med mine kollegaer takke for ind-
kaldelsen til dette samråd.
Jeg vil også godt starte med at sige, at da jeg blev børne- og
undervisningsminister var der noget, jeg følte mig meget
hjemme i, og hvor jeg kendte de politiske diskussioner og der-
for ikke blev overrasket. Der var også nogle områder, hvor jeg
blev lidt overrasket, og et af de områder var, hvor meget de
her diskussioner fylder i den danske skole og blandt forældre i
Danmark.
Som indenrigs- og sundhedsministeren har nævnt, bør man al-
drig som udgangspunkt begynde med at medicinere børn. Ud-
gangspunktet bør være pædagogikken og de positive børnefæl-
lesskaber, som vores børn er en del af. De udgør den tidlige
og forebyggende indsats, og de kan modvirke, at vores børn
uanset om de har særlige behov eller ej - får behov for et be-
handlingstilbud senere i livet.
Lad det være min indledning. Så vil jeg godt starte med kort at
besvare spørgsmål K om ikke-farmakologiske behandlingstil-
bud, hvor vi har nogle erfaringer på undervisningsministeriets
ressortområde.
Jeg vil herefter primært svare på spørgsmål L om forebyg-
gende indsatser ved at fokusere på det, der vedrører pædago-
gik og undervisning på dagtilbud- og skoleområdet samt de
ambitioner, vi har i regeringen.
Side 1 af 5
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at mange børn og unge diagnosticeret med ADHD ikke tilbydes den fagligt set bedste behandling og hjælp, og hvilke initiativer regeringen agter at sætte i værk, så børn og unge diagnosticeret med ADHD får bedre hjælp
2720296_0003.png
2. Regeringens initiativer for ikke-farmakologiske behandlingstilbud
På dagtilbuds- og skoleområdet kan der arbejdes med ikke-far-
makologisk behandling i dagtilbud, på skolerne og i regi af Pæ-
dagogisk Psykologisk Rådgivning, som vi plejer at kalde PPR.
Individrettede indsatser kan forebygge, at barnets eller den un-
ges situation forværres, så der ikke bliver behov for tungere
behandlingstilbud senere.
Et eksempel er satspuljeinitiativet om lettere behandlingsfor-
løb i PPR. Lettere behandling er indsatser, der bygger på vi-
den, som på struktureret vis hjælper barnet eller den unge med
at håndtere psykiske vanskeligheder.
I projektet om lettere behandling blev der tildelt cirka 100 mil-
lioner kroner til 37 kommuner i 2020.
For at styrke den forebyggende indsat kan det være, at vi poli-
tisk skal se på PPR-området. Jeg har også noteret mig, at Re-
formkommissionen, der kom med deres anbefalinger for et
par uger siden, også har anbefalet, at der afsættes midler til at
ansætte flere medarbejdere i PPR.
Lige nu afventer vi faktisk en undersøgelse om et styrket PPR,
som er lige på trapperne. Jeg vil afvente resultaterne herfra, in-
den vi slår søm i eventuelle løsninger.
3. Udfordringer ift. at understøtte forebyggende indsatser i dagtilbud og skoler
Så til spørgsmål L om understøttelse af forebyggende indsatser
i dagtilbud og grundskoler.
Jeg mener, at det første forebyggende skridt er at sikre, at vo-
res dagtilbud og skoler har velfungerende fællesskaber og gode
Side 2 af 5
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at mange børn og unge diagnosticeret med ADHD ikke tilbydes den fagligt set bedste behandling og hjælp, og hvilke initiativer regeringen agter at sætte i værk, så børn og unge diagnosticeret med ADHD får bedre hjælp
2720296_0004.png
læringsmiljøer, som understøtter en faglig og social udvikling
hos alle børn.
Det kræver, at personalet har de rette kompetencer.
På dagtilbudsområdet viser undersøgelser fra sidste år, at der
er flere børn i udsatte positioner i de almene dagtilbud i dag,
end der var tidligere. Undersøgelser viser også, at flere børn
diagnosticeres, og at der er sket en stigning i antallet af børn
med komplekse udfordringer.
Cheferne på området, både på dagtilbudsområdet og i PPR,
oplever også, at der mangler pædagogiske kompetencer, og det
pædagogiske personale har en manglende forståelse af, at ar-
bejdet med børn i udsatte positioner er en del af den alminde-
lige pædagogiske opgave i det almene dagtilbud.
Det tyder derfor på, at der er behov for at styrke den pædago-
giske faglighed, hvis dagtilbuddene skal lykkes med at skabe
pædagogiske læringsmiljøer, der tilgodeser og understøtter
børn i udsatte positioner. Det viser resultaterne fra den netop
offentliggjorte kvalitetsundersøgelse i vuggestuer og dagplejer
også.
På grundskoleområdet viser
VIVE’s evaluering af inklude-
rende læringsmiljøer fra sidste år, at mange lærere fortsat ople-
ver, at de mangler kompetencer til at hjælpe elever med særlige
behov
på trods af et ellers stigende kompetenceniveau. Det
gælder særligt i forhold til elever med psykiske udfordringer og
elever med udviklingsforstyrrelser som for eksempel ADHD.
Side 3 af 5
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at mange børn og unge diagnosticeret med ADHD ikke tilbydes den fagligt set bedste behandling og hjælp, og hvilke initiativer regeringen agter at sætte i værk, så børn og unge diagnosticeret med ADHD får bedre hjælp
2720296_0005.png
4. Regeringens initiativer
Den tidligere regering indgik en aftale om at ændre lærerud-
dannelsen, så de studerende kan vælge specialpædagogik som
linjefag. Det har jeg selv en del fidus til.
Men det tager år, før de nye lærerstuderende kommer ud på
skolerne og bringer deres kompetencer i spil. Derfor er der
også behov for noget, der virker på en kortere bane.
En måde at understøtte de fagprofessionelles kompetencer på
er ved at sikre, at der er tilgængelig og let anvendelig viden.
Derfor er der også blevet etableret en vidensenhed i Børne- og
Undervisningsministeriet kaldet VIBUS, som blandt andet skal
styrke indsatsen for børn og unge med særlige behov. Enhe-
den skal udarbejde anbefalinger, både til os politikere på områ-
det, og så skal den også levere praksisrettet viden til sektoren
det vil sige både dagtilbud og skoler - om, hvordan de kan
styrke de pædagogiske læringsmiljøer i dagligdagen.
Hvis kompetencer er det ene ben i arbejdet for at skabe gode
undervisningsmiljøer, så tror jeg, at organisering er det andet
ben.
Allerede i dag arbejdes der i mange kommuner med at inte-
grere almenområdet og specialområdet
mange steder kalder
man det mellemformer. Her inddrages specialpædagogik på
forskellig vis, så de pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbud og
undervisningen i skolerne tilgodeser forskellige behov og
kommer alle elever til gode.
Det er vigtigt at få større viden om den type indsats. Derfor
har vi i Undervisningsministeriet besluttet at afsætte en del
midler til at få afprøvet mellemformer, holddannelse og co-
Side 4 af 5
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at mange børn og unge diagnosticeret med ADHD ikke tilbydes den fagligt set bedste behandling og hjælp, og hvilke initiativer regeringen agter at sætte i værk, så børn og unge diagnosticeret med ADHD får bedre hjælp
2720296_0006.png
teaching mere systematisk og i noget større skala. Det sker
blandt andet i regi af denne vidensenhed, jeg nævnte før.
I de senere år er der fra politisk side prioriteret en række initia-
tiver, som understøtter det forebyggende perspektiv. Det dre-
jer sig blandt andet om at give flere forældre mulighed for at
få udsat deres børns skolestart, at sænke klasseloft i indskolin-
gen og
ikke mindst
til indfasning af minimumsnormerin-
ger samt opkvalificering af pædagogisk personale i dagtilbud.
Færre elever i klassen, flere voksne i institutionerne, styrkelse
af fagligheden og bedre mulighed for udsat skolestart er alt
sammen noget, der giver bedre forudsætninger for at skabe et
godt børnefællesskab og et godt læringsfællesskab.
Endelig vil regeringen nedsætte Kommissionen for det gode
børne- og ungdomsliv, som skal komme anbefalinger til, hvor-
dan mistrivsel og sårbarhed blandt mange børn og unge kan
forebygges og afhjælpes.
Jeg anerkender fuldt ud, at arbejdet med understøttende ind-
satser er en svær udfordring i kommunerne, men jeg er for-
trøstningsfuld i forhold til at samarbejdet både med jer, der er
til stede, og med de parter og interessenter, der er omkring vo-
res børn, at vi i fællesskab får fundet de løsninger, som kan
hjælpe os med at få imødegået nogle af de udfordringer, vi står
med, og som er større i dag, end det var tidligere.
Tak for ordet.
Side 5 af 5