Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2727650_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del – spørgsmål 158
I brev af 25. maj 2023 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del – spørgsmål 158:
Vil ministeren i forlængelse af Børne- og Undervisningsudvalgets møde
med Ordblindeforeningen den 25. maj 2023 oplyse, hvad de 4,8 mio. kr.,
som blev sat af til ordblindeefterskolerne er anvendt til, herunder hvem
hvilken gruppe af personer, som har modtaget pengene og om det har
ændret på den gruppe af elever, som starter på en ordblindeefterskole, og
endvidere hvor meget det har nedsat brugerbetalingen?
Svar:
Det lægges til grund, at det angivne beløb stammer fra
Aftale mellem rege-
ringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om
styrkelse af ordblindeområdet: De næste skridt for at styrke ordblindeområdet for
børn, unge og voksne
af 30. september 2020.
Som følge af aftalen blev det besluttet at afsætte en årlig pulje på 2,7 mio.
kr. (2021-pl) til nedsættelse af elevbetalingen på ordblindeefterskoler (fi-
nanslovens § 20.98.51.30
Individuel supplerende elevstøtte målrettet ordblinde ele-
ver).
Initiativet blev indført fra 1. august 2021 og blev derfor udmøntet
med halv effekt i 2021 svarende til en pulje på 1,4 mio. kr. (2021-pl).
Puljens størrelse blev fastsat ud fra en forventet meraktivitet samt tilhø-
rende statslige merudgifter, så summen af puljen og de statslige merud-
gifter svarede til 4,8 mio. kr. (2021-pl).
Midlerne tildeles ordblindeefterskoler på baggrund af den enkelte skoles
antal årselever fra de ti laveste indkomstintervaller på elevstøtteskalaen
og fordeles derefter af skolen til de elever, som skolen vurderer er vær-
digt trængende. Det er den enkelte skole, der selv bestemmer, hvor me-
get elevbetalingen nedsættes for den enkelte elev. Ministeriet indsamler
ikke data herom fra skolerne.
22. juni 2023
Sagsnr.: 23/10227
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om, hvad de 4,8 mio. kr., som blev sat af til ordblindeefterskolerne er anvendt til, til børne- og undervisningsministeren
2727650_0002.png
Tabel 1 viser baggrundskarakteristika, herunder forældres højest fuld-
førte uddannelse, herkomst samt køn for elever på ordblindeefterskolers
8.-10. klassetrin i skoleårene 2016/2017 – 2021/2022. Overordnet frem-
går det, at andel elever med forældre, hvis højest fuldførte uddannelse er
grundskole eller ungdomsuddannelse, begge er faldet i perioden, mens
andel med videregående uddannelse er steget. Samtidig fremgår det, at
herkomstfordelingen er nogenlunde uændret i perioden, mens andel pi-
ger på ordblindeefterskoler er steget. Der kan være mange årsager for-
bundet med udviklingen, og den kan derfor ikke tages som udtryk for en
effekt af de afsatte midler.
Yderligere er de afsatte midler til ordblindeefterskoler afsat fra skoleåret
2021/2022, hvorfor der i nyeste tilgængelige data blot er et enkelt skoleår
til sammenligning. Dertil bemærkes det, at der heller ikke fremadrettet
datamæssigt er mulighed for at skønne over en egentlig effekt af de af-
satte midler, men at udviklingen i elevsammensætningen kan følges.
Tabel 1
Baggrundskarakteristika blandt elever på ordblindeefterskoler, 8. - 10. klassetrin,
2016/2017 – 2021/2022
2016/2017
8
51
41
99
1
1
59
41
2017/2018
7
50
43
99
1
0
57
43
2018/2019
7
48
45
Herkomst (pct.)
Dansk
Efterkommer
Indvandrer
Dreng
Pige
99
0
1
Køn (pct.)
56
44
56
44
56
44
54
46
99
0
1
99
1
1
99
0
1
2019/2020
6
45
49
2020/2021
6
46
48
2021/2022
6
44
50
Forældres højest fuldførte uddannelse (pct.)
Grundskole
Ungdomsuddannelse
Videregående udd.
Anm.: Opgørelsen er baseret på elever, som pr. 30. september i skoleårene var indskrevet på en ordblin-
deefterskole. I skoleåret 2021/2022 var der ifølge
Efterskoleforeningen
20 ordblindeefterskoler.
Se
statistikdokumentation
for yderligere om dataforbehold vedrørende forældres højest fuldførte
uddannelse og herkomst.
Andele summerer ikke nødvendigvis til 100 pct. grundet afrundinger.
Kilde:
Uddannelsestatistik.dk.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2