Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget
Svar på spørgsmål F, Samrådsspm. om, kommunernes brug af sanktion
ift. højt ulovligt fravær
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
9 min
25. maj kl. 11.45-12.45 i lokale 2-133
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at fratage børnechecken fra forældrene, hvis deres børn har over 15 pct. fravær i folkeskolen
2717976_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
Indledning
Kort gennemgang af reglerne
Kommunernes praksis
Afslutning
1. Indledning
Tak til formanden og til udvalget for at kalde mig i samråd
om tre spørgsmål:
1) min holdning til, at kommunerne
ifølge en artikel fra DR - kun fratager
børne- og ungeydelsen i 4 pct. af de tilfælde, hvor en elev har over 15 pct.
ulovligt fravær i skolen.
2) min holdning til, at der er store geografiske forskelle i kommunernes brug af
sanktionen om at fratage børne- og ungeydelsen ved for højt fravær.
3) om jeg vil arbejde for, at børne- og ungeydelsen automatisk fratages fami-
lier, hvor barnet har over 15 pct. fravær i folkeskolen i stedet for at det er op til
den enkelte kommunen at vurdere.
2. Kort gennemgang af reglerne
Lad mig starte med at skitsere nogle af de regler, som er i spil her.
Som spørgeren også indleder med at sige, så aftalte vi tilbage i 2018, at der
skulle indføres et tiltag, som styrkede forældrenes ansvar for at sikre at børnene
kom i skole.
Det indebærer blandt andet, at når en elev har 15 pct. eller mere
ulovligt
fravær
i ét kvartal, skal skolelederen indberette det til kommunalbestyrelsen.
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at fratage børnechecken fra forældrene, hvis deres børn har over 15 pct. fravær i folkeskolen
2717976_0003.png
Kommunalbestyrelsen skal så vurdere, om elevens forældre skal have trukket
børne- og ungeydelsen for ét kvartal. Eller om der er undskyldelige omstæn-
digheder for fraværet, som begrunder, at der ikke skal ske en fratagelse af
børne- og ungeydelsen.
Reglerne handler om
ulovligt fravær
det vil sige fravær uden tilladelse og fra-
vær, der ikke skyldes sygdom, læge- eller tandlægebesøg eller funktionsned-
sættelser.
3. Kommunernes praksis
I den artikel fra DR, som omtales i første samrådsspørgsmål, fremgår det, at i
skoleåret 2021/22 havde elever mere end 15 pct. ulovligt fravær pr. kvartal
15.000 gange
men kun i fire pct. af tilfældene fratog kommunerne børne- og
ungeydelsen.
Det er ikke muligt for Børne- og Undervisningsministeriet at validere det antal
af stop i børne- og ungeydelsen, som omtales i artiklen.
Men forskningsinstitutionen VIVE har evalueret loven på baggrund af data fra
48 kommuner. Og evalueringen, der blev offentliggjort i januar 2023, peger i
samme retning som artiklen fra DR.
Nemlig, at kommunerne i begrænset omfang fratager børne- og ungeydelsen,
selvom en elev har for højt ulovligt fravær, og at der er markante variationer
mellem kommuner. Fx har man i Fredensborg Kommune frataget børne- og
ungeydelsen i 50 pct. af de tilfælde, hvor en elev har mere end 15 pct. ulovligt
fravær i et kvartal, mens det samme kun er tilfældet i lidt over 4 pct. af tilfæl-
dene i Halsnæs Kommune. I samme skoleår 2021/22.
Det er vigtigt at understrege, at kommunerne ikke er forpligtede til at trække
forældrene i børne- og ungeydelsen, hver gang de får en underretning om, at en
3
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at fratage børnechecken fra forældrene, hvis deres børn har over 15 pct. fravær i folkeskolen
2717976_0004.png
elev har for højt ulovligt fravær. Det er hver gang en konkret og individuel vur-
dering, om der er undskyldelige omstændigheder, der forklarer elevens fravær.
Men jeg er overrasket over, at antallet af træk i ydelsen ligger så lavt i forhold
til antallet af elever med højt ulovligt fravær.
Formålet med reglerne var og er, at vi skal have fraværet ned. For der er ingen
tvivl om, at for højt fravær er dybt problematisk for elevernes læring og trivsel.
Men vi må også tage bestik af tallene. Da reglerne blev indført, var der en be-
kymring for, at de var for bureaukratiske og ikke ville virke efter hensigten ude
på skolerne.
Noget tyder på, at bekymringen er reel. Ifølge VIVE-evalueringen oplever sko-
lelederne et administrativt merarbejde som følge af reglerne, og de har vanske-
ligt ved at se det meningsfulde i sanktionen.
I forhold til det andet samrådsspørgsmål om den geografiske forskel i brugen
af sanktionen, så er det ikke unormalt, at ny lovgivning i begyndelsen bliver
implementeret forskelligt fra kommune til kommune. Særligt ikke når afgørel-
ser skal træffes på baggrund af en konkret og individuel vurdering.
Samtidig er de nye regler blevet udrullet i nogle atypiske skoleår præget af co-
vid-19, nedlukninger og fjernundervisning, der har udfordret skolernes og
kommunernes mulighed for at implementere lovgivningen.
Men det er selvfølgelig uhensigtsmæssigt, hvis loven i længden bliver tolket
markant forskelligt i landets kommuner. Derfor vil Børne- og Undervisnings-
ministeriet følge med i, om forskellene udligner sig, nu hvor der ikke er ned-
lukninger og fjernundervisning.
4
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at fratage børnechecken fra forældrene, hvis deres børn har over 15 pct. fravær i folkeskolen
2717976_0005.png
Det tredje og sidste samrådsspørgsmål handler om, hvorvidt jeg vil arbejde for,
at børne- og ungeydelsen automatisk fratages familier, hvor barnet har for me-
get ulovligt fravær.
Vi skal drøfte lovgivningen politisk i den nærmeste fremtid. Og det ser jeg
frem til.
Men jeg kan allerede nu sige, at jeg ikke tror på, at vi skal lave en lovgivning
fra Christiansborg, hvor familier pr. automatik trækkes i ydelsen ved højt ulov-
ligt fravær.
Jeg mener, at det er afgørende, at de fagprofessionelle, der er tæt på eleverne
og familierne, får lov til at vurdere, hvad der skal til, for at eleverne kommer i
skole.
Hovedformålet med reglerne er at nedbringe antallet af elever med højt ulovligt
fravær. Muligheden for at trække forældre i børne- og ungeydelsen er kun et
redskab til at nå det mål. Det er ikke målet i sig selv.
Evalueringen fra VIVE, som jeg omtalte, peger også på, at mange af de børn,
der har et højt ulovligt fravær kommer fra familier i udsatte positioner
fami-
lier, der er ramt af sygdom, ledighed, skiftende familieforhold og lignende.
Disse børn har måske særligt brug for at komme i skole.
Men jeg er optaget af reglernes sociale konsekvenser for familierne. Der ska-
bes med reglerne et økonomisk pres på familier, hvor mange af dem i forvejen
er i en meget svær situation. Vi risikerer at lægge ekstra byrder på nogle
skuldre, der i forvejen bærer meget vægt. Og der kan jo være den frygt eller ri-
siko for, at det har den stikmodsatte effekt af, hvad der er hensigten med reg-
lerne. Nemlig at vi fjerner den sidste rest af overskud i familier, der i forvejen
balancerer på kanten af at få enderne til at mødes.
5
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om at fratage børnechecken fra forældrene, hvis deres børn har over 15 pct. fravær i folkeskolen
Jeg synes, at der er tegn på, at reglerne ikke virker som forventet. Det må vi
kigge på. Det synes jeg også, at vi skal drøfte politisk. Vi skal drøfte fordele og
ulemper ved de eksisterende regler.
Det er afgørende, at vi har fokus på fravær
og ikke mindst forebyggelse af
fravær. For højt fravær medfører risiko for, at eleven lærer mindre og derfor får
lavere karakterer og lavere sandsynlighed for at trives og lavere mulighed for
at få en ungdomsuddannelse.
Et højt fravær kan også skyldes trivselsproblemer eller ligefrem skabe dem,
fordi det er vanskeligt at være med i klasse- og skolefællesskabet, når man er
meget væk. Det kan have en høj pris i forhold til elevens trivsel på den længere
bane.
3. Afslutning
Alt det får vi lejlighed til at drøfte med folkeskoleforligskredsen i en nær frem-
tid. Det ser jeg frem til.
Tak for ordet.
6