Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 154
I brev af 17. maj 2023 har udvalget efter ønske fra Mette Thiesen (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 154:
Er det ministerens holdning, at det er hensigtsmæssigt at afskaffe karak-
terer i folkeskolen, herunder som Magleblik Skole i Frederiksværk har
indført som forsøgsbasis for de ældste elever? Mener ministeren i forlæn-
gelse heraf, at det at undgå at standpunktsvurdere eleverne, er måden at
fjerne den mistrivsel og det pres der er blandt nogle elever i folkeskolen?
Svar:
Med den politiske aftale fra 2021 om det fremtidige evaluerings- og be-
dømmelsessystem, kom delaftalen om forsøgsprogram med forskellige ka-
rakter- og bedømmelsesformer. Aftalepartierne (S, V, DF, SF, RV, K, LA)
blev enige om, at der var behov for at få ny viden om betydningen af ka-
rakterer, bedømmelse og evaluering i folkeskolen. Derfor gennemføres et
forsøgsprogram om karakterfrihed og skriftlig feedback i perioden fra sko-
leåret august 2023 til juni 2025. Forsøget skal undersøge, om en ændret
karakter- og bedømmelsespraksis bidrager positivt til elevernes trivsel og
motivation.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udviklet forsøget i samarbejde
med folkeskoler, eksperter og parterne i Sammen om Skolen. Otte folke-
skoler, herunder Magleblik Skole i Frederiksværk, har tilmeldt sig forsøget
”Karakterfrihed indtil afgangskaraktererne og skriftlig formativ feedback”,
hvor eleverne ikke får karakterer. I stedet for karakterer får eleverne skrift-
lig feedback på deres faglige udvikling. Eleven får fortsat standpunktska-
rakterer ved afslutning af et fag. Forsøget løber frem til slutningen af 2025,
hvorefter forsøget evalueres. Jeg ser frem til at læse forsøgets konklusio-
ner.
Regeringen ser med stor alvor på den øgede mistrivsel blandt børn og
unge. Vi ved ikke nok om, hvad der forårsager den faldende trivsel. Jeg er
ikke overbevist om, at mistrivslen skyldes karakterer i skolen.
1. juni 2023
Sagsnr.: 23/09619