Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2694295_0001.png
TALEKORT
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget
Svar på samrådsspørgsmål D om manglende kompensation til kom-
munerne for øgede åbningstider i fritidstilbud ved afkortning af skole-
dagen
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
7-8 min.
20. april 2023, kl. 10.15-11.15, i FT, lokale 2-011
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Side 1 af 1
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre kvalitet og sammenhæng i de mindste skoleelevers hverdag
2694295_0002.png
Disposition
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning ...................................................................................1
Baggrunden for den konkrete model i lovforslaget....................1
Kvalitet i skole og fritidstilbud .................................................. 3
Vigtigheden af gode fritidstilbud .............................................. 4
Afslutning .................................................................................. 6
1. Indledning
Mange tak til formanden og til Radikale
Venstre, Lotte Rod, for at indkalde mig i
samråd om kvalitet og sammenhæng i de
mindste skoleelevers hverdag, når regerin-
gen ønsker at forkorte skoledagen.
Jeg deler egentlig interessen i at sikre kva-
litet og sammenhæng
ikke mindst - i de
yngste skoleelevers hverdag.
Og har derfor set frem til at diskutere em-
net og spørgsmålet i dag.
***
2. Baggrunden for den konkrete model i lovforslaget
Lotte Rod henviser i sit spørgsmål til lov-
udkastet, der udmønter aftalen fra februar
2023 om at forlænge de udvidede friheds-
grader i folkeskolen i ét år. Frihedsgra-
derne giver blandt andet skoler og kom-
muner mulighed for at konvertere al un-
derstøttende undervisning til blandt andet
to-voksen-ordninger.
Side 1 af 7
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre kvalitet og sammenhæng i de mindste skoleelevers hverdag
2694295_0003.png
Baggrunden for aftalen var, at vi stod i en
situation, hvor der relativt hurtigt skulle
træffes en beslutning for at sikre klare
rammer for skolerne.
Skolerne var således allerede ved at plan-
lægge skoleåret for 2023/2024. Og det
kræver lovændring i indeværende folke-
tingssamling, hvis frihedsgraderne skal vi-
dereføres.
I forhold til de udvidede frihedsgrader
svarer aftalen én-til-en til de muligheder,
som skolerne også havde i skoleårene
2021/2022 og 2022/2023. Altså det
igangværende.
De frigivne ressourcer, som er betragte-
lige
hvis der omlægges understøttende
undervisning
skal derfor forsat blive på
skolen og bruges i undervisningen.
Da vi traf beslutningen om at videreføre
frihedsgraderne, var genkendelighed et
vigtigt element. På grund af den korte im-
plementeringstid på skolerne.
Skolerne og kommunerne kender og har
administreret efter de udvidede friheds-
grader de seneste to skoleår.
Hvis man havde valgt at justere i friheds-
graderne, ville det risikere at skabe tvivl
om fortolkningen og rækkevidden af lov-
forslaget. Under de givne omstændighe-
der tænkte jeg derfor, at det ikke ville
være hensigtsmæssigt.
Side 2 af 7
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre kvalitet og sammenhæng i de mindste skoleelevers hverdag
2694295_0004.png
Derudover er det værd at nævne, at mu-
ligheden for at afkorte skoleugen er frivil-
lig. Skoler og kommunerne
kan vælge
at
gøre brug af de udvidede frihedsgrader,
men
skal
ikke. Så ville det heller ikke være
frihedsgrader.
Hvis kommunerne vurderer, at de ikke
kan finansiere den udvidede åbningstid i
fritidstilbuddene, når elevernes skoleuge
forkortes, kan de vælge ikke at gøre brug
af muligheden.
Hvis kommunerne derimod vælger at be-
nytte muligheden
og pasningsbehovet
øges
og det vil jo være meget naturligt
så er det kommunernes ansvar at sikre de
fornødne midler til at opretholde god
kvalitet i fritidstilbuddene.
***
3. Kvalitet i skole og fritidstilbud
Når vi i forligskredsen senere skal tage
stilling til en permanent løsning for af-
kortning af skoleugen, er det vigtigt at
holde sig for øje, hvordan vi understøtter
kvalitet både i skole og fritidstilbuddene.
I den forstand anerkender jeg egentlig det,
som jeg betragter som den bagvedlig-
gende bekymring bag samrådsspørgsmå-
let.
Side 3 af 7
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre kvalitet og sammenhæng i de mindste skoleelevers hverdag
2694295_0005.png
Ministeriets årlige kortlægning af skoleda-
gens længde viser, at størstedelen af de
skoler, der har afkortet skoleugen, kon-
verterer understøttende undervisning til
to-voksen-ordninger.
Og forskningen peger på, at to-voksen-
ordninger kan have en række positive ef-
fekter på blandt andet elevernes læsefær-
digheder og trivsel.
Hvis ikke vi længere stiller krav om, at de
frigivne ressourcer skal blive i undervis-
ningen, risikerer vi derfor at svække kvali-
teten i folkeskolen. Det var den anden
side af diskussionen.
***
4. Vigtigheden af gode fritidstilbud
Når det er sagt, så er jeg også meget opta-
get af, at vi har fritidstilbud af høj kvalitet.
Fordi gode fritidstilbud styrker børnenes
udvikling og evne til at indgå i vores sam-
fund. I vores fællesskaber.
Og i Danmark har vi også en lang tradition
for, at børn og unge benytter sig af fritids-
tilbud efter skoledagen. Jeg synes også, at
det er en god tradition, som jeg ikke tæn-
ker, at vi skal bryde med.
Side 4 af 7
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre kvalitet og sammenhæng i de mindste skoleelevers hverdag
2694295_0006.png
Driften af fritidstilbud er en kommunal op-
gave inden for gældende lovmæssige ram-
mer.
Det er altså op til de enkelte kommuner at
sikre god kvalitet i tilbuddene i henhold til
de lokale behov og prioriteter.
Der er ikke nogen tvivl om, at der er nogle
fritidstilbud, der står over for større opga-
ver end andre.
Nogle der også ligger i områder, hvor børn
og unge på grund af sociale forhold har
brug for ekstra støtte og måske også i sær-
lig grad har behov for god voksenkontakt.
Derfor er jeg også glad for, at det finans-
lovsforslag, der bliver forhandlet i de her
dage, har fastholdt puljen til løft af fritids-
pædagogikken i områder med en høj andel
af sårbare og udsatte børn.
Det gør det muligt for kommunerne at an-
sætte mere personale i de tilbud, hvor be-
hovet er størst og dermed løfte kvaliteten
af fritidstilbud til de mest udsatte børn og
unge.
Lotte Rod spørger i samrådsspørgsmålet til
kvalitet og sammenhæng i de mindste sko-
leelevers hverdag.
Det har regeringen netop valgt også at pri-
oritere ved at fastholde midlerne til finan-
Side 5 af 7
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre kvalitet og sammenhæng i de mindste skoleelevers hverdag
2694295_0007.png
siering af bedre mulighed for udsat skole-
start og sænkelse af klasseloftet i de mind-
ste klasser fra 28 til 26 elever.
Fordi børn skal have den bedst mulige start
på skolelivet. Og det skal midlerne hjælpe
til.
***
5. Afslutning
Frem mod sommerferien kommer jeg selv
til
sammen med det, der hedder styre-
gruppen i Sammen om Fritiden
at be-
søge en række fritidstilbud, så jeg også
selv kan få nærmere indblik i udfordrin-
gerne og mulige tiltag på området.
Jeg kender mest fritidsområdet fra min
egen barndom og så det, som mine børn
oplever i dag. Men det er nok ikke hele
billedet.
Jeg har også tænkt mig at trække på den
viden, når vi skal finde en mere perma-
nent løsning på afkortning af skoleugen
og i det videre arbejde med at styrke fri-
tidstilbuddene.
Fordi ligesom spørgeren er jeg som sagt
meget optaget af både de institutionelle
rammer, men egentlig også fritidspædago-
gikkens indhold, som vores børn mødes
af.
Side 6 af 7
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 130: Spm. om talepapir fra det åbne samråd om, hvordan ministeren vil sikre kvalitet og sammenhæng i de mindste skoleelevers hverdag
2694295_0008.png
Tak for ordet.
Side 7 af 7