Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2699080_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 116
I brev af 11. april 2023 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl (DD)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 116:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse vedr. frikommuneforsøget på
folkeskoleområdet i Esbjerg Kommune, jf. BUU alm. del - bilag 85 (in-
ternt).”
Svar:
I henvendelsen til Esbjerg Kommunes børne- og undervisningsudvalget
(BUU alm. del.
bilag 85) kritiserer afsenderen, at frikommuneforsøget
(velfærdsaftalen) i Esbjerg Kommune på folkeskoleområdet bruges som
en spareøvelse. Konkret anfører afsenderen, som efter det oplyste er for-
ælder til elever i to af Esbjergs Kommunes folkeskoler, at der i Esbjerg
Kommune fra 1. april 2023 vil blive brugt færre voksentimer end det
gældende minimumskrav i folkeskoleloven, herunder at Esbjerg Kom-
mune fjerner tolærertimer på mindst én af kommunens folkeskoler, og at
denne prioritering ikke er pædagogisk eller didaktisk begrundet, men
skyldes besparelser i kommunen.
Velfærdsaftalerne blev indført på baggrund af
’Aftale
om velfærdsaftaler
på folkeskoleområdet’
af 9. december 2020 (S, V, DF, RV, SF, EL, KF,
NB, LA og ALT), som efterfølgende er udmøntet i lov. Formålet med
velfærdsaftalerne var via frisættelse fra statslig og kommunal regulering at
udvikle velfærden og skabe større handlerum for medarbejdere og ledere
for at øge kvaliteten og nærværet i velfærden til gavn for borgerne.
Aftalepartierne var enige om, at velfærdsaftalerne skulle medføre, at be-
slutningerne skulle træffes så tæt på borgerne som muligt med tillid til de
fagprofessionelle og lokale ledelser, så frisættelsen kommer de enkelte
folkeskoler til gode, så ledere og det undervisende personale får mere fri-
hed til at tilrettelægge skolerne efter lokale ønsker og behov til gavn for
eleverne og deres forældre.
1. maj 2023
Sagsnr.: 23/06787
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 116: Spm. om kommentar til henvendelse vedr. frikommuneforsøget på folkeskoleområdet i Esbjerg Kommune
Udgangspunktet for velfærdsaftalerne var frihed fra folkeskoleloven og
tilhørende bekendtgørelser mv. Det blev samtidig besluttet af aftaleparti-
erne, at der skulle være nogle få centrale regler, som kommuner og folke-
skoler forsat skulle efterleve,
såkaldte ”hegnspæle”.
Det gælder fx, at sko-
lerne fortsat skal overholde folkeskolens formålsbestemmelse, at den nu-
værende ansvarsfordeling er fastholdt, så kommunerne har ansvaret for
folkeskolen, samt en række øvrige hegnspæle.
Bortset fra disse hegnspæle giver velfærdsaftalerne de omfattede kom-
muner mulighed for at fravige en række krav i folkeskoleloven, fx kra-
vene til undervisningstidens samlede varighed, minimumstimetal samt
reglerne om konvertering af den understøttende undervisning. Derved
muliggør velfærdsaftalerne på folkeskoleområdet, at der kan frigøres res-
sourcer på folkeskoleområdet, som vil kunne anvendes på andre kom-
munale velfærdsområder, eller alternativt kan bruges til at reducere de
kommunale udgifter samlet set.
VIVE har i marts 2023 udgivet en midtvejsevaluering af velfærdsafta-
lerne på folkeskoleområdet. Evalueringen indikerer, at arbejdet med afta-
lerne har skabt en anden form for kommunal styring, hvor politikere og
forvaltning har lagt mere ansvar ud til skolerne. VIVE konkluderer sam-
tidig, at det er for tidligt at vurdere aktiviteternes virkning, men på bag-
grund af medarbejder- og lederudsagn vurderer de, at der er et potentiale
for øget kvalitet for eleverne. VIVEs endelige evaluering af velfærdsafta-
lerne forventes at foreligge ultimo 2024.
Det vil være relevant at inddrage erfaringerne med velfærdsaftaleforsø-
gene i Holbæk og Esbjerg Kommune, når vi i folkeskoleforligskredsen
skal drøfte, om der skal gives øget frihed til kommuner og skoler.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2