Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
Samråd i Børne- og Undervisningsudvalget
Svar på spørgsmål B, Samrådsspm. om, hvordan forårs-SFO anvendes
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
5 min
30. marts kl. 10.15-11.15 i lokale 2-133
1
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med børne- og undervisningsministeren om, hvad ministerens holdning er til forårs-SFO og kommunernes sparemanøvre
2685571_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Kommunernes brug af forårs-SFO
3. Afslutning
1. Indledning
Det samråd, der er indkaldt til i dag handler om min holdning til forårs-SFO og
hvordan de anvendes i kommunerne.
Og der bliver henvist i spørgsmålet til tre nye undersøgelser på området.
Når jeg læser de to undersøgelser, som Børne- og Undervisningsministeriet har
fået gennemført
og her ser jeg i første omgang lidt bort fra den, som BUPL
har fået lavet
så efterlades jeg med det indtryk, at mange kommuner skaber
gode overgange gennem forårs-SFO. Jeg synes, der er en fornuftig normering
og grundige pædagogiske og organisatoriske overvejelser.
2. Kommunernes brug af forårs-SFO
Kommunerne bør jo tilrettelægge overgangsmodeller ud fra pædagogiske hen-
syn og sikre, at børnene trives og udvikler sig i månederne op til skolestart. Så
de får den bedst mulige skolestart.
Men der er, kan vi også se, stor variation i tilbuddene, når det kommer til ind-
hold og kvalitet og til den måde, det er organiseret på. Og jeg er sådan set enig
i, at der er et potentiale i at sætte mere fokus på de forhold, som vi ved har be-
tydning for kvaliteten af tilbuddene.
Vi kan selvfølgelig diskutere, om vi skal lave nye regler og krav. Mit fokusom-
råde er at få løftet den pædagogiske kvalitet ved at udbrede den viden, der alle-
rede er indsamlet om ret vellykkede forårs-SFO’er
eller maj-børn,
som det hed,
da mine børn skulle starte i lige præcis sådan et tilbud her. Her vil det fx være
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med børne- og undervisningsministeren om, hvad ministerens holdning er til forårs-SFO og kommunernes sparemanøvre
relevant også at få udbredt resultaterne
fra EVA’s undersøgelse,
der blandt an-
det handler om indholdet og kvaliteten i forårs-SFO.
Evalueringsinstituttet har - på baggrund af forskning og interviews med inte-
ressenter, andre forskere og praktikere - identificeret fem kendetegn på kvalitet
i forårs-SFO.
Undersøgelsen viser, at det er helt centralt for kvaliteten, at forårs-SFO skaber
sammenhæng i overgangen fra dagtilbud til skole gennem genkendelighed og
med afsæt i børnenes perspektiv. Undersøgelsen viser også, at knap halvdelen.
af lederne angiver, at personale fra dagtilbuddet følger med i tidlig SFO efter
opstart.
Den viden og de erfaringer, som bl.a. EVA’s
undersøgelse bidrager med,
me-
ner jeg bør udbredes til alle kommuner.
Børn, der kommer i forårs-SFO nogle måneder før opstart i børnehaveklassen
og derefter opstart i 1. klasse med nye lærere og pædagoger, har flere skift på
kort tid. Der er noget der, som vi skal være mere opmærksomme på.
Men jeg mener også, at de fagfolk og politikere, som kender tilbuddene og de
lokale forhold, bedst kan vurdere, hvad der samlet set giver den bedste skole-
start.
Og vi kan af evalueringsinstituttets undersøgelse se, at forårs-SFO’erne
arbej-
der målrettet med netop de her gode overgange. Ved at lade børnene besøge
SFO inden start for eksempel. Ved at lade SFO-personale besøge dagtilbuddet.
Eller lade dagtilbudspersonalet besøge SFO’en.
Samtidig anser jeg det for legitimt, at kommunerne også tager ressource- og
kapacitetshensyn i betragtning, når de træffer beslutning om at tilbyde forårs-
SFO.
3
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med børne- og undervisningsministeren om, hvad ministerens holdning er til forårs-SFO og kommunernes sparemanøvre
I nogle kommuner giver det mening at flytte en gruppe af ældre børnehavebørn
op i forårs-SFO. Der kan de gradvis vænne sig til skolelivet og det fritidstilbud,
der for de flestes vedkommende kommer til at danne ramme om deres liv efter
skoletid.
Og hvis det samtidig giver kommuner og dagtilbud mulighed for at tilrette-
lægge gode overgange også for børn, der fx overgår fra vuggestue til børne-
have, så synes jeg, det er en hel rimelig del af overvejelserne.
Når det så er sagt, så må hensynet til økonomi og ressourcer ikke betyde, at
børn får en dårlig skolestart.
BUPL’s undersøgelse kan give indtryk af, at der kan
opstå et økonomisk incita-
ment blandt kommunerne til at flytte børnene fra børnehave til forårs-SFO.
Og hvis hensynet til økonomi kommer til at overskygge de pædagogiske hen-
syn og hensynet til den gode skolestart, så er der selvfølgelig et problem, det er
jeg enig i. Det skal vi holde tæt øje med.
VIVE’s undersøgelse af normeringer og
EVA’s
undersøgelse af indholdet og
kvaliteten giver mig samlet set et indtryk af generelt fornuftige normeringer.
Og at der ligger gode pædagogiske overvejelser bag mange forårs-SFO’er.
Jeg mener, at en gennemsnitlig normering på 7,5 børn pr. voksen sådan set kan
være rigtig nok set i lyset af, at der er tale om de ældste børn i børnehavegrup-
pen. De går ikke med ble, de er mere selvhjulpne, og de står over for skolestart,
hvor de skal indgå i en klasse med færre voksne, altså en lavere normering end
7,5 børn pr. voksen.
For de børn, som ikke er klar til at starte i skole, skal der være mulighed for at
få et ekstra år i børnehave.
4
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med børne- og undervisningsministeren om, hvad ministerens holdning er til forårs-SFO og kommunernes sparemanøvre
Derfor er jeg også glad for, at det nye forslag til finansloven, der blev diskute-
ret i Folketinget i går, også indeholder initiativet om bedre mulighed for udsat
skolestart.
3. Afslutning
Til sidst vil jeg nævne, at jeg ser et meget stort potentiale i fritidsområdet, som
SFO’erne og dermed også
forårs-SFO’erne er en del af.
Først og fremmest fordi, jeg mener, at gode fritidstilbud er en helt central del af
et godt børneliv i trivsel og en meget væsentlig del af løsningen på de diskussi-
oner, vi har for tiden med hinanden i de fleste vestlige samfund om børn og un-
ges mistrivsel.
Derfor har vi også besluttet at fortsætte det samarbejde, der blev igangsat i den
sidste regeringsperiode om Sammen om Fritiden. Og derfor har jeg også selv
besluttet mig for at besøge
både SFO’er og klubber i den kommende tid for at
høre fra både børn og voksne, hvordan de tænker, at vi kan styrke de fritidspæ-
dagogiske tilbud, som jeg mener er blevet glemt de sidste mange år.
Tak for ordet.
5