Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
–
spørgsmål 111
I brev af 29. marts har udvalget efter ønske fra Helena Artmann Andre-
sen (LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
–
spørgsmål 111:
Vil ministeren redegøre for hvilke tiltag, ministeren påtænker at iværk-
satte for at sikre, at der oprettes flere lærepladsaftaler i den offentlige
sektor? Der henvises til analysen fra Dansk Arbejdsgiverforening, der vi-
ser, at den offentlige sektor ikke har levet op til sin del af trepartsaftalen
fra 2016 om at øge antallet af lærepladsaftaler, jf. ”Private virksomheder
indfrier målsætning om flere lærepladser”, Dansk Arbejdsgiverforening,
23. marts 2022.
Svar:
I 2022 blev der indgået 49.575 uddannelsesaftaler mellem elever på er-
hvervsuddannelserne og virksomheder. Samtidig har der fra 2021 til 2022
været et drastisk fald i antallet af lærlinge, der er optaget i skoleoplæring i
løbet af året. Det går derfor godt, og jeg er meget glad for, at flere virk-
somheder og lærlinge underskriver en lærepladsaftale.
Der er de seneste år indgået flere trepartsaftaler, som skal skabe flere læ-
repladser i den offentlige og i den private sektor. Senest indgik S-regerin-
gen og arbejdsmarkedets parter i november 2020
Trepartsaftale om flere læ-
repladser og entydigt ansvar.
Aftalen har til formål at sikre, at elever på er-
hvervsuddannelserne får et mere trygt og sammenhængende uddannel-
sesforløb gennem tidligere indgåelse af lærepladsaftaler, dvs. aftaler un-
der grundforløbet.
Selvom der er blevet igangsat mange gode tiltag, er jeg enig i, at vi endnu
ikke har nået målet fra
Trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret arbejds-
kraft og lærepladser
(juni 2016) om, at der i 2025 skal indgås mindst 8-
10.000 flere uddannelsesaftaler end i 2016.
Trepartsaftalen omfatter ikke elever på social- og sundhedsuddannel-
serne og den pædagogiske assistentuddannelse, som udgør størstedelen
25. april 2023
Sagsnr.: 23/07099