Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2690046_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 106
I brev af 20. marts 2023 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl
(DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 106:
”Hvilke tiltag har frikommunerne på folkeskoleområdet iværksat, som de
ikke ellers ville have mulighed for at gennemføre uden en velfærdsaftale,
og hvilke dele af den gældende lovgivning spænder ben for dette? Herud-
over bedes ministeren redegøre for, hvor mange af kommunerne, der be-
nyttede sig af udfordringsretten, da denne blev indført sidste gang i sam-
arbejde med KL og Danske Regioner, og herunder hvordan og hvor ofte
retten blev brugt til enten at komme med ændringsforslag til uhensigts-
mæssige statslige og lokale regler og til at søge om at fravige reglerne for
selv at vise, at arbejdet kan indrettes på en smartere måde? Opgørelsen
bedes lavet således, at det fremgår, hvilke ændringsforslag, der blev ind-
sendt, og hvilke regler der blev fraveget i den sidste periode med udfor-
dringsretten.”
Svar:
Ad velfærdsaftaleforsøget
Det er ikke et krav i velfærdsaftaleloven på dagtilbudsområdet og folke-
skoleområdet, at kommunerne skal indberette til Børne- og Under-
visningsministeriet, hvordan de konkret udnytter deres frihedsgrader, og
heller ikke, hvordan de i øvrigt tilrettelægger undervisningen under vel-
færdsaftalerne. De to velfærdsaftalekommuner på folkeskoleområdet har
dog via løbende dialog og via midtvejsevalueringen fra VIVE oplyst, at
skolerne i de to kommuner særligt har benyttet sig af muligheden for
kortere skoledage i kombination med flere timer med to voksne i under-
visningen. Derudover har skolerne arbejdet med at inddrage eleverne
mere i undervisningen og med at tilpasse sammensætningen af fag og ti-
mer til elevgruppens behov. Der er også blevet oprettet nye valgfag og
nye faglige tilgange som fordybelsesdage, kulturaktiviteter og samarbejde
med lokalområdet.
14. april 2023
Sagsnr.: 23/05652
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvilke tiltag frikommunerne på folkeskoleområdet har iværksat
Nogle af tiltagene har alene kunnet iværksættes, fordi det med velfærds-
aftaleloven har været muligt at fravige fx reglerne om undervisningstiden
og fagrækken. Andre tiltag som fx fordybelsesdage og samarbejde med
lokalområdet ville også kunne lade sig gøre uden velfærdsaftalerne. Det
skal i tilknytning hertil bemærkes, at der parallelt med arbejdet med vel-
færdsaftalerne er indført midlertidige udvidede frihedsgrader i folkesko-
len i hele landet. Disse frihedsgrader giver skolerne mulighed for at af-
korte skoleugen ved at konvertere den understøttende undervisning til fx
tovoksenordninger.
Det er også værd at bemærke, at det både af midtvejsevalueringen og af
dialogen med de to velfærdsaftalekommuner på folkeskoleområdet frem-
går, at selve arbejdet med velfærdsaftalerne har skabt en ny form for
kommunal styring og ledelse, som kommer til udtryk ved, at beslutnings-
kompetence og faglige vurderinger flyttes fra forvaltningerne ud til sko-
lerne.
Ad udfordringsretten
Den daværende regering indførte i samarbejde med KL og Danske Regi-
oner i perioden 2017-2021 en udvidet udfordringsret. Med udfordrings-
retten havde alle offentligt ansatte og private leverandører mulighed for
at komme med ændringsforslag til uhensigtsmæssige statslige og lokale
regler, samt søge om at fravige reglerne for selv at vise, at arbejdet kan
indrettes på en smartere måde.
Jeg vedlægger en oversigt over de indkomne ansøgninger om forsøg i
medfør af udfordringsretten i perioden 2017-2021
(se bilag 1 nedenfor).
Sty-
relsen for Undervisning og Kvalitet, som varetager opgaver vedrørende
forsøg efter folkeskoleloven, og som derfor også har behandlet forsøgs-
ansøgninger i medfør af udfordringsretten, har oplyst, at oversigten er
udarbejdet på baggrund af interne opgørelser i styrelsen samt manuelle
søgninger i ministeriets sagsbehandlingssystem.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 106: Spm. om, hvilke tiltag frikommunerne på folkeskoleområdet har iværksat
2690046_0003.png
Bilag 1: Oversigt over indkomne ansøgninger på folkeskoleområ-
det inden for den udvidede udfodringsret (2017-2021)
Kommune
Emne for ansøg-
ning/regler der
ønskes fraveget
Elevplaner
Imødekommet? Forsøgets va-
righed
Ja
August 2020-
juni 2023
Afstedkom forsøget
efterfølgende regel-
ændringer?
Elevplaner blev af-
skaffet undervejs som
led i Aftale om det
fremtidige evalue-
rings- og bedømmel-
sessystem i folkesko-
len af 29. oktober
2021
Silkeborg
Kolding
Ny eud-afgangs-
prøve i 9. klasse
Obligatorisk pro-
jektopgave
Indberetning af
grundskoledata
Elevplaner
Kolding
Rebild
Rebild
Nej, da ansøg-
ningen aldrig
blev fuldt oplyst
Nej, da ansøg-
ningen aldrig
blev fuldt oplyst
Nej
Nej, da ansøg-
ningen aldrig
blev fuldt oplyst
Nej, da ansøg-
ningen aldrig
blev fuldt oplyst
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Rebild
Minimumstimetal
Kolding
Kolding
Albertslund
Hvidovre
Nyborg
Albertslund
Syddjurs
Gribskov
National trivsels-
måling
Nationale test
Nationale test
Nationale test
Nationale test
Nationale test
Nationale test
Nationale test
3