Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2690044_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 104
I brev af 20. marts 2023 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl
(DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 104:
”Der er en stor interesse blandt landets kommuner for at indgå velfærds-
aftaler på skoleområdet. Hvordan bidrager velfærdsaftalerne til, at foræl-
dresamarbejdet med skolerne også styrkes, så forældrene til skolens børn
inddrages og får indflydelse på de beslutninger, som skolerne træffer i
forbindelse med frikommuneforsøgene, og som vedrører deres børns
skolegang? Mener ministeren, at der er behov for at forbedre inddragel-
sen af forældre i fremtidige velfærdsaftaler, jf. f.eks. delmåling og evalue-
ringen af frikommuneforsøgene i Esbjerg og Holbæk Kommuner? Der
henvises til ”Delmåling af oplevelsen af tilfredshed og kvalitet 2022” fra
Esbjerg Kommune og ”Midtvejsevaluering af velfærdsaftaler” udarbejdet
af VIVE i 2023.”
Svar:
Hensigten med velfærdsaftalerne på folkeskoleområdet er bl.a. at under-
støtte, at beslutningerne omkring nye indsatser og arbejdsgange træffes
så tæt på eleverne og deres forældre som muligt, og at beslutningerne
træffes med tillid til de fagprofessionelle og lokale ledelser. Det fremgår
af den politiske aftale bag velfærdsaftalerne på folkeskoleområdet, at det
er vigtigt for aftalepartierne, at frisættelsen kommer de enkelte folkesko-
ler til gode, så ledere og det undervisende personale får betydelig frihed
til at tilrettelægge skolerne efter lokale ønsker og behov til gavn for ele-
verne og deres forældre. Det fremgår derudover, at det er vigtigt for afta-
lepartierne, at skolebestyrelsen, forældrene, eleverne og medarbejderne
inddrages aktivt i de lokale processer med at skabe nye løsninger.
Det er således en del af tanken bag velfærdsaftalerne, at også forældrene
skal inddrages i forsøgene. Dette er kommet til udtryk i lov om velfærds-
aftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, hvor det bl.a. frem-
går, at eventuelle fravigelser fra folkeskolelovens regler om skolebestyrel-
ser kun må ske, hvis det styrker skolebestyrelsens rolle og indflydelse.
14. april 2023
Sagsnr.: 23/05652
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om der bør indsættes hegnspæle i velfærdsaftalerne på skoleområdet
Det fremgår bl.a. også af midtvejsevalueringen af velfærdsaftalerne fra
VIVE, at der i begge velfærdsaftalekommuner på folkeskoleområdet har
været fokus på øget formel forældreinddragelse via skolebestyrelserne, og
at man herudover også på skolerne har forsøgt at inddrage den bredere
forældregruppe i arbejdet med velfærdsaftalerne. Der ses både eksempler
på forældreinddragelse i forbindelse med idéudviklingsfasen og på ind-
dragelse af forældrene i evalueringen af de igangsatte forsøgsaktiviteter
og betydningen heraf for deres børn.
Jeg mener, at samarbejdet mellem forældre og skole generelt er en vigtig
faktor. Og det bliver ikke mindre vigtigt, når der sættes gang i store for-
søg som fx velfærdsaftaleforsøget. Med den nuværende velfærdsaftalelov
på folkeskoleområdet er der søgt at skabe en balance mellem frisættelse
og fastholdelse af lovmæssige krav, som angår elever og forældres rets-
sikkerhed. Det er endnu for tidligt at konkludere på, om balancen har
været den rigtige, og om forældreinddragelsen har levet op til hensigten.
Det er derfor også for tidligt at lægge sig fast på, hvordan forældreind-
dragelsen skal sikres i eventuelle fremtidige frisættelser på folkeskoleom-
rådet.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2