Børne- og Undervisningsudvalget 2022-23 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2690043_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 105
I brev af 20. marts 2023 har udvalget efter ønske fra Karina Adsbøl
(DD) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 105:
”Mener
ministeren, at der bør indsættes hegnspæle i velfærdsaftalerne på
skoleområdet, der forpligter kommunerne til at inddrage forældrene i fri-
sættelsesforsøgene? Vil ministeren samtidig oplyse, hvordan forældrene
er blevet inddraget i frikommuneforsøgene på folkeskoleområdet i hen-
holdsvis Esbjerg og Holbæk kommune?”
Svar:
Som jeg også har angivet i mit svar på BUU spm. 104, er hensigten med
velfærdsaftalerne på folkeskoleområdet bl.a. at understøtte, at beslutnin-
gerne omkring nye indsatser og arbejdsgange træffes så tæt på eleverne
og deres forældre som muligt. Det er også understreget i den politiske af-
tale bag velfærdsaftalerne på folkeskoleområdet, at det er vigtigt, at skole-
bestyrelsen, forældrene, eleverne og medarbejderne inddrages aktivt i de
lokale processer med at skabe nye løsninger. Og jeg er helt enig i, at det
er vigtigt, at forældre involveres og både kan have en initiativret og en
medbestemmelse i beslutningerne.
Det er ikke et krav i velfærdsaftaleloven på folkeskoleområdet, at kom-
munerne skal indberette til Børne- og Undervisningsministeriet, hvordan
de konkret udnytter deres frihedsgrader, og heller ikke, hvordan de ind-
drager elever og forældre i forsøgene. Formålet med velfærdsaftalerne
har netop været at frisætte kommuner og skoler. Heri ligger også, at vi
fra politisk side ikke kan forvente den samme kontrol med, hvordan sko-
ledagen ser ud på skolerne i forhold til før velfærdsaftaleforsøget.
Ud fra midtvejsevalueringen foretaget af VIVE og de to velfærdsaftale-
kommuners egne meldinger er det mit indtryk, at både elever og forældre
har været inddraget i forsøgene.
14. april 2023
Sagsnr.: 23/05652
BUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om der bør indsættes hegnspæle i velfærdsaftalerne på skoleområdet
I midtvejsevalueringen er det bl.a. anført, at det fremgår af de interviews,
der er gennemført på de tre velfærdsområder med borgere, elever og for-
ældre, at der generelt tages positivt imod de nye forsøgsaktiviteter.
Derudover fremgår det af midtvejsevalueringen, at der i de to velfærdsaf-
talekommuner på folkeskoleområdet er iværksat forsøgsaktiviteter, der
sætter fokus på samarbejde og inddragelse. I begge kommuner har der
været fokus på øget formel forældreinddragelse via skolebestyrelserne i
forbindelse med arbejdet med velfærdsaftalerne. Ud over inddragelse af
forældre via skolebestyrelserne har man på skolerne også forsøgt at ind-
drage den bredere forældregruppe i arbejdet med velfærdsaftalerne. Der
ses både eksempler på forældreinddragelse i forbindelse med idéudvik-
lingsfasen og på inddragelse af forældrene i evalueringen af de igangsatte
forsøgsaktiviteter og betydningen heraf for deres børn.
Endelig fremgår det af rapporten fra VIVE, at flere medarbejdere peger
på, at velfærdsaftalerne kan give mulighed for et bedre forældresamar-
bejde gennem øget forældreinddragelse, og ved at medarbejderne kan få
bedre tid til forældrekontakten.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2