Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del
Offentligt
2674825_0001.png
Folketingets Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1579
Doknr.
670043
Dato
14-03-2023
Folketingets Boligudvalg har d. 14. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
26 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 26:
”Hvad agter ministeren at foretage sig for at sikre, at kommuner får bedre mu-
lighed for at kræve fremdrift i et projekt, hvor et byggeri skal lovliggøres, jf. det
forhold at Bach Gruppen ikke siden september 2020 har foretaget sig noget,
der indebærer, at der har været fremdrift på byggeriet af Njals Tårn, der ulovligt
er opført på et fundament af genbrugsbeton, gammel mørtel og teglsten?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Social- og Boligstyrelsen,
der oplyser følgende:
”Det er kommunen, der som bygningsmyndighed påser, at kravene i byggelo-
ven og bygningsreglementet er overholdt, og træffer afgørelse i de konkrete
byggesager. Hvis kommunen bliver opmærksom på eller har mistanke om et
ulovligt forhold efter byggelovgivningen, der ikke er af ganske underordnet be-
tydning, skal forholdet søges lovliggjort, jf. byggelovens § 16 C, stk. 3.
I henhold til byggelovens § 17 kan kommunalbestyrelsen påbyde ejeren af
ejendommen at lovliggøre forhold, som er i strid med byggelovgivningen. Byg-
ningsejeren er ansvarlig for, at byggeriet, herunder projekteringen, udførelsen
og dokumentationen, overholder kravene i bygningsreglementet, herunder at
det kontrolleres, at bl.a. den beton, der leveres og anvendes til de bærende
konstruktioner, har den rette styrke og kvalitet.
Efterkommer bygningsejeren ikke kommunalbestyrelsens påbud om at lovlig-
gøre ulovlige forhold, kan der ved domstolene fastsættes en tidsfrist under
tvang af fortløbende bøder, til forholdene er berigtiget, jf. byggelovens § 17,
stk. 2. Hvis det ved dom meddelte påbud ikke efterkommes rettidigt, kan kom-
munalbestyrelsen foretage det nødvendige til forholdets berigtigelse på ejerens
bekostning, jf. byggelovens § 17, stk. 3.
Såfremt der er fare for ejendommens beboere eller andre som følge af mang-
ler, kan kommunalbestyrelsen kræve, at bebyggelsen og omkringliggende are-
aler og bebyggelser i nødvendigt omfang afspærres og rømmes, jf. byggelo-
vens § 18.
1
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvad ministeren agter at foretage sig for at sikre, at kommuner får bedre mulighed for at kræve fremdrift i et projekt, hvor et byggeri skal lovliggøres m.v.
2674825_0002.png
Når et af kommunalbestyrelsen meddelt påbud om at afhjælpe mangler, der
frembyder fare for ejendommens beboere eller andre, ikke efterkommes inden
en af kommunalbestyrelsen fastsat frist, kan kommunalbestyrelsen uanset be-
stemmelserne i § 17, stk. 2-3, straks lade de pågældende arbejder udføre på
ejerens bekostning i henhold til byggelovens § 18, stk. 2.
Både kommunalbestyrelsen og bygningsejeren har interesse i at færdiggøre
byggeriet, så det kan tages i brug. I praksis vil kommunalbestyrelsen og byg-
ningsejeren derfor typisk i fællesskab finde en løsning, der udbedrer de forhold,
som er i strid med byggelovgivningen.”
Som det fremgår ovenfor har kommunerne således allerede en række juridiske
muligheder for at søge et ulovligt byggeri lovliggjort.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2