Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
BOU Alm.del
Offentligt
2670995_0001.png
Folketingets Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 1428
Dato
06-03-2023
Folketingets Boligudvalg har den 8. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
24 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål nr. 24
”Vil ministeren redegøre for sagsgangen for ændringer eller justeringer, der har
til hensigt at nedbringe andelen af almene familieboliger i et boligområde, her-
under i hvilket omfang en ændring skal forelægges for beboerdemokratiske or-
ganer og/eller byrådet, og i hvilket omfang en ændring skal godkendes af mini-
steriet?”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Social- og Boligstyrelsen, der oplyser føl-
gende:
”De 17 udviklingsplaner for de udpegede omdannelsesområder, jf. almenbolig-
lovens § 61 a, stk. 4, er udarbejdet af boligorganisationen og kommunalbesty-
relsen i fællesskab og skal være besluttet af boligorganisationens øverste myn-
dighed og af kommunalbestyrelsen inden indsendelse til ministerens godken-
delse, jf. § 9, stk. 4 i bekendtgørelse om fysisk forandring af hårde ghettoområ-
der.
Senest samtidig med indsendelse af den fælles udviklingsplan til ministeriet
skal boligorganisationen orientere de relevante afdelingsbestyrelser om planen
og dens indhold, jf. bekendtgørelsens § 9, stk. 5.
Efter bekendtgørelsens § 16, stk. 1 skal boligorganisationen en gang årligt, før-
ste gang et år efter boligministerens godkendelse af den fælles udviklingsplan,
underrette Social- og Boligstyrelsen om status for gennemførelse af planen, her-
under også om ændringer i forhold til godkendte udviklingsplaner. Årsrapport en
skal være underskrevet af personer, der tegner boligorganisationens øvers t e
myndighed og kommunalbestyrelsen.
Styrelsen skal som udgangspunkt ikke godkende årsrapporterne, men overvå -
ger at nedbringelsesaktiviteterne i boligområder med udviklingsplaner gennem-
føres som forudsat i milepæls- og tidsplanen, som den fremgår af den seneste
årsrapport.
Når der opstår behov for at foretage væsentlige ændringer af tids- og milepæls-
planerne sendes efter aftale med Social- og Boligstyrelsen en redegørelse for
1
BOU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm., om ændringer eller justeringer, der har til hensigt at nedbringe andelen af almene familieboliger i et boligområde, angive for hver enkelt sag, om ændringen har været forelagt for beboerdemokratiske organer og/eller byrådet og/eller ministeriet
2670995_0002.png
ændringerne som en allonge til den seneste fremsendte årsrapport. Allongen
forelægges sammen med den seneste årsrapport til boligministerens godken-
delse.
En udviklingsplan for et omdannelsesområde udmøntes gennem en helheds-
plan med henblik på at opnå en samlet langsigtet helhedsorienteret løsning af
boligafdelingens problemer. Helhedsplanen skal udarbejdes af boligorganisati-
onen i samarbejde med beliggenhedskommunen under iagttagelse af reglerne
om beboerdemokrati i almenboliglovens § 37.
I henhold til almenboliglovens § 37, stk. 1 skal afdelingsbestyrelsen forelægge
de overordnede rammer for iværksættelse af arbejder og aktiviteter i afdelingen
for afdelingsmødet til godkendelse, forinden disse iværksættes.
Videre fastsættes i stk. 4, at kan afdelingsmødets godkendelse af gennemfø-
relse af arbejder og aktiviteter ikke opnås, eller forkastes forslag herom ved ur-
afstemning, kan boligorganisationens øverste myndighed uden afdelingens
samtykke træffe beslutning om gennemførelse af
1) større renoveringsarbejder,
2) større energibesparende foranstaltninger,
3) boligsociale helhedsplaner,
4) fremtidssikring af bebyggelsen og
5) indsatser, der forebygger dannelse og opretholdelse af udsatte boligområ-
der, jf. § 61 a, stk. 1.
Det er en betingelse for øverste myndigheds adgang til at træffe beslutning ef-
ter stk. 4, at de pågældende arbejder og aktiviteter er nødvendige for at gøre
boligerne og boligafdelingen tidssvarende og konkurrencedygtige over for en
bred kreds af boligsøgende.
Stk. 4, pkt. 5, indebærer, at en helhedsplan, der udmønter en godkendt udvik-
lingsplan med evt. senere ændringer, kan gennemføres uden afdelingens god-
kendelse. Det er imidlertid et krav, at helhedsplanen har været forelagt for af-
delingen til godkendelse, og at de pågældende arbejder og aktiviteter vurderes
som nødvendige for at genoprette boligområdet i henhold til målene i udvik-
lingsplanen.”
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2