Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2686271_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 1081
31. marts 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af d. 10. januar stillet følgende spørgsmål nr. 7
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 7:
Af Evaluering af aftale om et tryggere dagpengesystem (Styrelsen for arbejds-
marked og rekruttering, 2022) fremgår det, at kun få dagpengemodtagere får bereg-
net en lav dagpengesats. Vil ministeren i forlængelse heraf oplyse, hvad det vil ko-
ste at gennemføre følgende forslag i Danske A-kassers evaluering af dagpengere-
formen (2021), jf. https://danskeakasser.dk/sites/danskeakasser.dk/files/media/do-
cument/Bi-lag%201%20Forslagsbeskrivelser.pdf:
• Forslag 5a om mulighed for fravalg af måneder
med indkomst til beregnings-
grundlaget for op til 6 måneder, hvor medlemmet f.eks. har fået supplerende dag-
penge,
• Forslag 5b om at beregningsperioden skal følge optjeningsperioden, og
• Forslag 5c om mulighed for at beholde en tidligere beregnet sats,
så længe med-
lemmet skal genindplaceres i en dagpengeperiode?
Svaret ønskes opgjort i henholdsvis brutto før skat, tilbageløb og adfærd, netto efter
skat og tilbageløb samt efter adfærd.
Vil ministeren i forlængelse af ovennævnte give en forklaring af kalkulationerne
bag adfærdsantagelserne, herunder hvad der øger og mindsker arbejdsudbuddet?
Svar:
I dag optjenes retten til dagpenge ved at opfylde kravene om mindst ét års medlem-
skab af en a-kasse samt et indkomstkrav. Indkomstkravet indebærer, at a-kasse-
medlemmet har indberettet mindst 254.328 kr. (2023-pl) inden for de sidste tre år.
Der kan maksimalt medtages 21.194 kr. (2023-pl) pr. måned til at imødekomme
indkomstkravet. Ved genoptjening af retten til dagpenge er der i stedet for ind-
komstkrav et beskæftigelseskrav på 1.924 timers beskæftigelse inden for de sidste
tre år.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om Evaluering af aftale om et tryggere dagpengesystem (Styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering, 2022), til beskæftigelsesministeren
Dagpengesatsen beregnes på baggrund af de 12 måneder med højest indkomst in-
den for de sidste 24 måneder og udgør 90 pct. af den tidligere indkomst, dog mak-
simalt 19.728 kr. om måneden i 2023.
Forslag 5a om fravalg af måneder til beregning
I forslag 5a forslår Danske A-kasser (DAK), at det ved beregning af dagpengesat-
sen skal være muligt at fravælge op til 6 måneder med indkomst, hvis der i samme
måned ligeledes er udbetalt offentlig ydelse. I dag bliver dagpengesatsen beregnet
på baggrund af de 12 måneder med højest lønindkomst uanset størrelsen på denne
indkomst eller om a-kassemedlemmet har modtaget offentlig ydelse. Forslaget vil
derfor medføre, at det vil være muligt for nogle dagpengemodtagere at få beregnet
en højere dagpengesats, hvis de får mulighed for at fravælge måneder med begræn-
set lønindkomst og har modtaget offentlig ydelse.
Til beregning af forslaget er det antaget, at forslaget kun vil vedrøre de dagpenge-
modtagere, der i dag får en individuelt beregnet sats, der er lavere end den maksi-
male dagpengesats på 19.723 kr. i 2023. Det skyldes, at de dagpengemodtagere,
der i dag får maksimal dagpengesats, ikke vil få ændret deres sats som følge af for-
slaget. I 2019 havde 140.000 personer optjent retten til dagpenge og blev indplace-
ret i dagpengesystemet. Heraf blev ca. 10.000 indplaceret med en individuelt be-
regnet sats.
Beregningen tager udgangspunkt i, at det er muligt at fravælge op til 6 måneders
indkomst ud af de 12 måneder der indgår i beregningsgrundlaget. Her er det anta-
get, at indkomsten i udvalgte måneder bliver fravalgt, hvis indkomsten i den re-
spektive måned er lavere end gennemsnitsindkomst og hvor vedkommende samti-
dig har modtaget offentlig ydelse.
På den baggrund skønnes forslag 5a at medføre merudgifter på ca. 170 mio. kr. ef-
ter skat og tilbageløb (inkl. adfærd). Forslaget vurderes ligeledes at medføre en la-
vere afgang fra dagpenge til beskæftigelse. Den højere ydelse skønnes derudover at
reducere den strukturelle beskæftigelse med ca. 400 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Forslag 5b om at beregningsperioden skal følge optjeningsperioden
I forslag 5b forslår DAK, at beregningsperioden skal følge optjeningsperioden. I
dag beregnes dagpengesatsen på baggrund af de 12 måneder med højest indkomst
inden for de sidste 24 måneder, hvorimod optjeningsperioden strækker sig over 36
måneder. Med DAK’s forslag vil dagpengesatsen blive beregnet på baggrund af de
12 måneder med højest indkomst inden for de sidste 36 måneder. Forslaget vil der-
for medføre, at det vil være muligt for nogle dagpengemodtagere at få beregnet en
højere dagpengesats.
Også dette forslag vil kun vedrøre dagpengemodtagere, der i dag får en individuelt
beregnet dagpengesats. Beregningen tager udgangspunkt i, at det muligt at få be-
regnet dagpengesatsen på baggrund af de seneste 36 måneders indkomst.
Forslag 5b skønnes at medføre merudgifter på ca. 190 mio. kr. efter skat og tilbage-
løb (inkl. adfærd). Forslaget vurderes ligeledes at medføre en lavere afgang fra
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om Evaluering af aftale om et tryggere dagpengesystem (Styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering, 2022), til beskæftigelsesministeren
2686271_0003.png
dagpenge til beskæftigelse. Den højere ydelse skønnes derudover at reducere den
strukturelle beskæftigelse med ca. 450 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Forslag 5c om at genberegning sker på indkomst i en hel beregningsperiode
I forslag 5c foreslår DAK, at dagpengesatsen ved genindplacering i dagpengesyste-
met altid beregnes på baggrund af de 12 måneder med højest lønindkomst inden for
en hel beregningsperiode. I dag beregnes en ny dagpengesats ved genindplacering
med udgangspunkt i indkomst fra måneder, der ligger efter seneste indplacering i
dagpengesystemet. Der vil derfor være nogle tilfælde, hvor nogle dagpengemodta-
gere vil have en kortere beregningsperiode end 24 måneder, hvis der ved genind-
placering er mindre end 24 måneder fra seneste indplacering i dagpengesystemet.
Med forslaget vil beregning af dagpengesatsen ved genindplacering altid ske på
baggrund af de 12 måneder med højest lønindkomst inden for de sidste 24 måne-
der, også selvom dagpengemodtageren tidligere er blevet indplaceret inden for de
samme 24 måneder. Det vil derfor være muligt at genbruge tidligere indkomst, der
ved tidligere indplacering har dannet grundlag for beregning af dagpengesatsen, til
at beregne dagpengesatsen på ny ved genindplacering.
Forslaget vil medføre, at nogle dagpengemodtagere vil kunne få beregnet en højere
dagpengesats, hvis det er muligt at genbruge tidligere lønindkomst til at beregne
dagpengesatsen ved genindplacering.
Forslag 5c skønnes at medføre merudgifter på ca. 30 mio. kr. efter skat og tilbage-
løb (inkl. adfærd). Forslaget vurderes ligeledes at medføre en lavere afgang fra
dagpenge til beskæftigelse. Den højere ydelse skønnes derudover at reducere den
strukturelle beskæftigelse med ca. 100 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Beregningerne følger gældende regneprincipper og er foretaget i dagpengemodel-
len, som udspringer af dagpengekommissionens arbejde.
Det er imidlertid forbundet med betydelig usikkerhed at genberegne dagpengesat-
sen, da der pågår nærmere konsolidering af data for indkomstgrundlaget. De skøn-
nede økonomiske konsekvenser af forslag 5a, 5b og 5c er derfor behæftet med til-
svarende usikkerhed.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser
af DAK’s forslag 5a,
5b og 5c
Forhøjet dagpengesats pr. måned
Mio. kr. (2023-pl)
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Adfærdsvirkning efter skat og tilbageløb
Samlet virkning efter skat og tilbageløb inkl. adfærd
-50
-40
-140
-170
-50
-40
-150
-190
-10
-10
-30
-30
5a
5b
5c
Arbejdsudbudsvirkning, ftp.
-400
-450
-100
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om Evaluering af aftale om et tryggere dagpengesystem (Styrelsen for arbejdsmarked og rekruttering, 2022), til beskæftigelsesministeren
Anm.: Beregningerne forholder sig isoleret til en forhøjelse af den maksimale dagpengesats, og tager derfor ikke højde
for eventuelle afledte effekter på dimittendsatser eller eventuelle sammenspilseffekter med initiativer i aftale
om
En ny reformpakke om dansk økonomi.
Data for indkomstgrundlaget vurderes være behæftet med betydelig
usikkerhed på nuværende tidspunkt, hvorfor de skønnede økonomiske konsekvenser af de tre forslag er derfor
tilsvarende behæftet med samme usikkerhed. Merudgifterne er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. og arbejdsud-
budsvirkningen er afrundet til nærmeste 50 fuldtidspersoner og kan derfor afvige ved summering eller sam-
menligning.
Kilde: FLEUR, eIndkomst og beregninger på baggrund af Dagpengemodellen.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
4