Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2686265_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 1081
31. marts 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
6 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 6:
Vil ministeren redegøre for, hvor meget den generelle maksimale dagpengesats
kunne øges for hhv. 100 mio. kr. om året (efter tilbageløb, men før adfærd) og 250
mio. kr. om året (efter tilbageløb og efter adfærd), under antagelse af, at medlem-
skabskontingents statsbidrag er uændret.”
Svar:
Dagpengesatsen udgør 90 pct. af den tidligere indkomst, dog maksimalt 19.728 kr.
pr. måned (2023-pl). I 2019 var der i alt ca. 255.000 personer, der modtog dag-
penge, hvoraf ca. 170.000 modtog en dagpengesats svarende til maksimal dagpen-
gesats.
En forhøjelse af den maksimale dagpengesats vil vedrøre de dagpengemodtagere,
som i dag modtager den maksimale dagpengesats. Men det vil ikke være alle, der
modtager maksimal dagpengesats i dag, som vil drage fuld fordel, da de ved en hø-
jere sats vil overgå til en individuelt beregnet sats.
Det bemærkes, at der er en række relaterede ydelser og medlemsbidrag, hvor den
maksimale dagpengesats danner grundlag for satsen. Det gælder bl.a. efterløn og
ledighedsydelse. Derudover er statsbidraget, som udgør størstedelen af a-kasse-
medlemskabskontingentet, reguleret efter den maksimale dagpengesats. Der er i
dette svar set bort fra den afledte virkning for disse ydelser og bidrag ved en forhø-
jelse af den maksimale dagpengesats.
Forhøjelse af den maksimale dagpengesats for 100 mio. kr. efter skat og tilbageløb
(ekskl. adfærd)
Det skønnes, at for ca. 100 mio. kr. efter skat og tilbageløb, men før adfærd, vil det
være muligt at hæve den maksimale dagpengesats til ca. 20.050 kr.
1
om måneden
1
Den beregnede dagpengesats er afrundet til nærmeste 50 kr.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor meget den generelle maksimale dagpengesats kunne øges for hhv. 100 mio. kr. om året (efter tilbageløb, men før adfærd) og 250 mio. kr. om året (efter tilbageløb og efter adfærd), til beskæftigelsesministeren
2686265_0002.png
(2023-pl). Efter skat, tilbageløb og adfærd vurderes forslaget er medføre merudgif-
ter for ca. 530 mio. kr. Den højere ydelse skønnes derudover at reducere den struk-
turelle beskæftigelse med ca. 1.250 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Forhøjelse af den maksimale dagpengesats for 250 mio. kr. efter skat og tilbageløb
(inkl. adfærd)
Det skønnes, at for ca. 250 mio. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd vil det være
muligt at hæve den maksimale dagpengesats til ca. 19.900 kr. om måneden (2023-
pl). Den højere ydelse skønnes derudover at reducere den strukturelle beskæftigelse
med knap 600 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Beregningerne følger gældende regneprincipper og er fortaget i dagpengemodellen,
som udspringer af dagpengekommissionens arbejde. Der er ikke taget højde for
eventuelle sammenspilseffekter med dagpengeinitiativer i aftale om
En ny reform-
pakke om dansk økonomi.
Tabel 1
Virkning af at hæve den maksimale dagpengesats for 100 og 250 mio. kr.
efter skat og tilbageløb hhv. før og efter adfærdsvirkning
Forhøjet dagpengesats pr. måned
Mio. kr. (2023-pl)
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Adfærdsvirkning efter skat og tilbageløb
Samlet virkning efter skat og tilbageløb inkl. adfærd
-130
-100
-420
-530
-60
-50
-200
-250
20.050 kr. 19.900 kr.
Arbejdsudbudsvirkning, ftp.
-1250
-600
Anm.: Beregningerne forholder sig isoleret til en forhøjelse af den maksimale dagpengesats, og tager derfor ikke højde
for eventuelle afledte effekter på dimittendsatser eller eventuelle sammenspilseffekter med initiativer i aftale
om
En ny reformpakke om dansk økonomi.
Merudgifterne er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. og arbejdsud-
budsvirkningen er afrundet til nærmeste 50 fuldtidspersoner.
Kilde: FLEUR, eIndkomst og beregninger på baggrund af Dagpengemodellen.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2