Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2657940_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
7. februar 2023
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 54 (Alm. del) af
17. februar 2023 stillet efter ønske fra Victoria Velasquez (EL) og
Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Har ministeren andre eksempler på, at fraværet af kendskab til empiri, der
modsiger finansministeriets forudgående antagelse om en ikke uvæsentlig
konsekvens af et tiltag, leder finansministeren til faktisk at antage, at der er en ikke
uvæsentlig konsekvens af et tiltag? Der henvises til finansministeriets
argumentation vedrørende de økonomiske forudsætninger bag lovforslaget om
store bededag.
Svar
Finansministeriets helt overordnede princip er, at der skal udarbejdes så retvi-
sende og dækkende skøn som muligt for, hvordan økonomisk-politiske tiltag på-
virker de offentlige finanser og samfundsøkonomien i øvrigt. Det indebærer
blandt andet, at der så vidt muligt skal indregnes afledte virkninger, når disse vur-
deres at være relevante,
jf. Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet (2012).
1
Finansministeriet står løbende i situationer, hvor det er nødvendigt at skønne over
et tiltag, hvor det ikke er muligt at trække på empiri fra direkte sammenlignelige
tidligere ændringer.
I sådanne situationer kan det være vanskeligt at skønne over tiltagets samlede virk-
ning, og derfor kan det i de tilfælde være mest retvisende alene at basere et skøn
på forslagets umiddelbare mekaniske virkning og se bort fra dynamiske effekter
(adfærdsvirkninger).
I andre tilfælde vil det dog være sådan, at størrelsen af de virkninger, der ligger ud
over den mekaniske virkning (adfærdsvirkningen), vil have et entydigt teoretisk
fortegn. Det forudsættes, at det er en sådan situation, der spørges til.
Hvis adfærdseffekterne entydigt peger i en retning, vil det
ikke
være retvisende
(middelret) at lægge den mekaniske virkning til grund for vurderingen af et tiltag. I
1
https://fm.dk/media/18074/regneprincipper_og_modelanvendelse_i_finansministeriet_a.pdf
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om andre eksempler på, at fraværet af kendskab til empiri, der modsiger finansministeriets forudgående antagelse om en ikke uvæsentlig konsekvens af et tiltag, leder finansministeren til faktisk at antage, at der er en ikke uvæsentlig konsekvens af et tiltag
Side 2 af 2
sådanne situationer tilstræber Finansministeriet, at give de bedst mulige skøn base-
ret på en samlet vurdering af tilsvarende tiltag med tilgængelig empiri, økonomisk
teori og erfaringer på området.
I forhold til afskaffelsen af Store bededag som helligdag bemærker Finansministe-
riet, at den umiddelbare virkning på arbejdsudbuddet vil være, at beskæftigede
som udgangspunkt arbejder en dag mere om året. Det svarer til at antage, at af-
skaffelsen af Store bededag vil have fuldt gennemslag på de faktiske timer.
Erfaringer fra bl.a. tidligere ændringer af den aftalte arbejdstid peger dog på, at en
del af de beskæftigede vil tilpasse deres arbejdstid, så gennemslaget bliver mindre
end en-til-en på den faktiske arbejdstid. Der er derfor behov for at skønne over
denne adfærdsvirkning, for at kunne give en retvisende vurdering af forslaget om
at afskaffe Store bededag.
Som Finansministeriet fx har redegjort for i en teknisk gennemgang af lovforslag
L13 Forslag til lov om konsekvenser ved afskaffelsen af store bededag som helligdag
for be-
skæftigelsesudvalget mandag d. 30. januar og i en faglig briefing for journalister og
organisationer tirsdag den 31. januar, så skønnes det, at der er tilstrækkeligt empi-
risk og teoretisk belæg for at forudsætte et gennemslag på ¾ på den faktiske ar-
bejdstid.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister