Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2657556_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Pelle Dragsted
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023
696
6. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
48 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af Victoria Velasquez
(EL) og ikke-medlem af udvalget Pelle Dragsted (EL) (MFU).
Spørgsmål nr. 48:
”Vil
ministeren skønne over store bededagslovforslagets fordelingsvirkning på
Gini-koefficienten, herunder opgøre virkningen på deciler, ved a) at gribe ind i
overenskomsterne ved bl.a. at afskaffe helligdagstillæg, og b) ved at mindre-regu-
lere sociale ydelser i 2026? Virkningerne bedes opgjort samlet og hver for sig.”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har indhentet et bidrag fra Økonomiministeriet, der har
oplyst følgende:
”Det
skal indledningsvis bemærkes, at de sædvanlige regneprincipper til opgørelser
af fordelingsvirkninger er velegnede til at vurdere de umiddelbare fordelingsvirk-
ninger af initiativer med direkte betydning for de disponible indkomster, herunder
ændringer i skatte- og overførselssystemet. Det vurderes, at forslaget om at af-
skaffe en helligdag ligeledes har virkning på de disponible indkomster, blandt an-
det som følge af, at forslaget indeholder et lovbestemt løntillæg som kompensation
for mindre fritid.
Det bemærkes, at fordelingsvirkningerne af forslaget netop skal ses i lyset af, at der
er tale om en nettoforøgelse af de målte disponible indkomster, der har sit mod-
stykke i den afledte formindskelse af borgernes fritid, hvor værdien af den reduce-
rede fritid ikke indgår i den målte disponible indkomst.
Der findes ikke registeroplysninger, der gør det muligt præcist at afgøre, hvilket
konkrete personer, der vil opnå en ændret disponibel indkomst som følge af forsla-
get, idet det blandt andet ville forudsætte kendskab til, hvordan timelønnede og
selvstændige påvirkes af forslaget samt oplysninger om dagslønnen for dem, der
efter gældende regler arbejder på store bededag. Fordelingsvirkningerne af at af-
skaffe en helligdag tager udgangspunkt i de opgørelsesmæssige principper, der lig-
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil skønne over store bededagslovforslagets fordelingsvirkning på Gini-koefficienten
2657556_0002.png
ger til grund for
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 3 (alm. del) af 19. decem-
ber 2022.
De beregningstekniske principper er også nærmere beskrevet i faktaar-
ket:
Finansministeriets vurdering af effekten ved afskaffelse af en helligdag
1
På den baggrund tager beregningen af virkningen på den præsterede årlige arbejds-
tid af afskaffelse af en helligdag udgangspunkt i et standardarbejdsår med 222 ar-
bejdsdage, der forøges med én dag til 223 arbejdsdage, hvilket svarer til en brutto-
forøgelse af den årlige arbejdstid på ca. 0,45 pct. En afskaffelse af en helligdag kan
imidlertid ikke forventes at have fuldt gennemslag på den årlige arbejdstid. Det af-
spejler blandt andet, at nogle lønmodtagere kan vælge af have et uændret antal ar-
bejdstimer. Det er derfor beregningsteknisk lagt til grund, at gennemslaget på den
samlede præsterede arbejdstid udgør ¾ af bruttoforøgelsen af den årlige arbejdstid.
Det svarer til, at den præsterede nettoarbejdstid forøges med ca. 0,34 pct.
Fordelingsvirkningerne af at afskaffe en helligdag er skematisk beregnet ved, at
bruttolønindkomsten blandt alle skattepligtige personer øges med 0,34 pct. I opgø-
relsen er der endvidere taget højde for, at beløbsgrænser i skattelovgivningen, der
reguleres efter personskattelovens § 20, øges med 0,45 pct. Sidstnævnte følger af
reglerne i lov om en satsreguleringsprocent.
Med det udgangspunkt kan der opgøres en virkning på indkomstforskellene sva-
rende til en stigning i Gini-koefficienten med ca. 0,01 pct.-point,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Fordelingsvirkninger af at afskaffe en helligdag
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Gini-
koeffi-
cient
Pct.-
point.
0,01
------------------------------------- Pct.af disponibel indkomst ---------------------------------------
Afskaffelse af en
helligdag
0,15
0,14
0,15
0,19
0,22
0,24
0,25
0,26
0,27
0,22
Anm.: Virkningen på deciler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede disponible indkomster. Der er i
opgørelsen taget højde for, at den isolerede virkning af øget arbejdstid som følge af afskaffelsen af en
helligdag på satsreguleringen af overførselsindkomster neutraliseres.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag
Det fremgår af det fremsatte lovforslag om afskaffelse af store bededag som hellig-
dag, at Regeringen ønsker at neutralisere den afledte virkning af øget arbejdstid
blandt de beskæftigede på reguleringen af de offentlige indkomstoverførsler. Det er
således lagt til grund i opgørelsen ovenfor, at effekten på overførslerne neutralise-
res.
Hvis der ikke neutraliseres, jf. spørgsmål b) vurderes det, at virkningen på ind-
komstforskellene målt ved Gini-koefficienten vil være omtrent neutral.
https://fm.dk/media/26738/faktaark_finansministeriets-vurdering-af-effekten-ved-afskaffelse-af-en-
helligdag.pdf
1
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om ministeren vil skønne over store bededagslovforslagets fordelingsvirkning på Gini-koefficienten
Der spørges desuden, jf. spørgsmål a) til fordelingsvirkningerne af, at visse løn-
modtagere ved afskaffelse af en helligdag ikke længere vil modtage helligdagstil-
læg. Det findes imidlertid ikke tilgængelige oplysninger om helligdagstillæg på in-
dividniveau, som kan danne grundlag for en sådan opgørelse. Det er således ikke
muligt eksplicit at tage højde for, at nogle beskæftigede i udgangspunktet arbejder
på en helligdag og modtager ekstra betaling for disse arbejdstimer. Det vurderes, at
dette forhold vil have en beskeden virkning på indkomstforskellene.”
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
3