Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2716177_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 1081
30. maj 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
4 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 4:
”Vil
ministeren redegøre for provenuvirkningen ved at indføre følgende to tillæg til
dagpengene:
A) Et tillæg i den 4., 5. og 6. måned af dagpengeperioden på 2.433 kr. pr. måned
(2022-niveau).
B) Tillægget under pkt. A samt et tillæg i den 7., 8. og 9. måned af dagpengeperio-
den på 1.216 kr. pr. måned (2022-niveau)?
Tillæggene skal indrettes med samme kriterier som beskæftigelsestillægget, der
blev indført med ”En ny reformpakke for dansk økonomi” af den 21. januar 2022.
Provenuvirkningen bedes opgjort i både virkning efter tilbageløb og skat, og i virk-
ning efter tilbageløb, skat og adfærd.
Svar:
Dagpengesatsen udgør 90 pct. af tidligere indkomst, dog maksimalt 19.728 kr. pr.
måned (2023-pl). Med
En ny reformpakke for dansk økonomi
blev aftalepartierne
enige om at indføre et beskæftigelsestillæg til de dagpengemodtagere, der har været
i beskæftigelse i 2 ud af de seneste 3 år samt været medlem af en a-kasse i de sene-
ste 4 år. Beskæftigelsestillægget består i et tillæg på ca. 3.700 kr. i de første tre må-
neder af dagpengeperioden.
I forbindelse med
En ny reformpakke om dansk økonomi
blev beskæftigelsestillæg-
get skønnet at medføre merudgifter for ca. 500 mio. kr. (2023-pl) om året efter skat
og tilbageløb (inkl. adfærd) samt en reduktion i den strukturelle beskæftigelse på
ca. 750 fuldtidspersoner.
Yderligere tillæg i hhv. 4., 5. og 6. måned og i 7., 8. og 9. måned vurderes at med-
føre yderligere merudgifter og reduktioner i den strukturelle beskæftigelse. Det
skyldes, at yderligere tillæg vil hhv. øge tilgangen til og mindske afgangen fra dag-
penge, og dermed påvirke afgangsmønsteret i dagpengesystemet.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil redegøre for provenuvirkningen ved at indføre to tillæg til dagpengene, til beskæftigelsesministeren
Det tekniske, empiriske og evidensmæssige grundlag for konsekvensberegninger
på dagpengeområdet udspringer af Dagpengekommissionens arbejde og beregnes
hovedsageligt i dagpengemodellen. Beregningsmetoden er således baseret på den
evidens, der ligger til grund for kommissionens arbejde, og modellen tager ud-
gangspunkt i et ydelsessystem med én dagpengeperiode, som er ens på tværs af al-
mindelige dagpengemodtagere og dimittender, og hvor der er en fast afgrænset pe-
riode for hele gruppen med én konstant dagpengesats igennem hele perioden.
I forbindelse med aftalen
En ny reformpakke for dansk økonomi
er det som nævnt
indført et tillæg i dagpengesystemet. Ved besvarelsen af nærværende spørgsmål har
Beskæftigelsesministeriet og Finansministeriet afsøgt mulighederne for metode-
mæssigt at skønne over virkningen af yderligere tillæg. Men med afsæt i konsolide-
rede beregningsmetoder vurderes det på nuværende tidspunkt ikke at være muligt
at skønne retvisende over de samlede effekter af flere ydelsesændringer på én gang
i form af yderligere tillæg.
Ændringer i form af tillæg i starten af dagpengeperioden påvirker adfærden via til-
gangen i perioden op til og via afgangen fra ledighed i den periode, hvor man mod-
tager tillægget. I forhold til afgangs- og tilgangsmønstret er der imidlertid to mod-
satrettede effekter, der påvirker adfærden: Dels vil færre personer forventes at afgå
i starten af perioden og dels vil flere personer forventes at afgå op til bortfaldet af
tillægget. Ved at indføre flere niveauer af tillæg vil disse to effekter modvirke hin-
anden på de tidspunkter, hvor de ændrede tillæg træder i kraft, hvilket komplicerer
beregningen betydeligt. Da det datagrundlag, der ligger til grund for de nuværende
regnemetoder samtidigt ikke inkluderer sådanne tillæg, er det vanskeligt at fast-
lægge størrelsesordenen af nettovirkningen af de modsatrettede adfærdseffekter i
forlængelse af hinanden. Hertil kommer, at det rent teknisk vil kræve en mere fint-
masket modellering af dagpengesystemet end den nuværende beregningsmetode
(dagpengemodellen) er baseret på.
Det er derfor alene de direkte effekter (uden adfærd), der skønnes over i nærvæ-
rende svar. Et tillæg på 2.480 kr. (2023-niveau) i forlængelse af beskæftigelsestil-
lægget i 4., 5. og 6. måned forventes at medføre merudgifter på 90 mio. kr. efter
skat og tilbageløb.
Tilsvarende forventes et tillæg på 1.240 kr. (2023-niveau) i efterfølgende 7., 8. og
9. måned at medføre merudgifter på 30 mio. kr. efter skat og tilbageløb.
I alt skønnes tillæg fra 4. til og med 9. måned at medføre samlede merudgifter på
120 mio. kr. efter skat og tilbageløb. Da disse skøn ikke afspejler effekten af æn-
dret adfærd, skal det endvidere bemærkes, at de direkte effekter efter skat og tilba-
geløb før adfærd er mindre end de forventede offentlige provenumæssige konse-
kvenser, og dermed for de samlede merudgifter, som yderligere tillæg ville inde-
bære.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil redegøre for provenuvirkningen ved at indføre to tillæg til dagpengene, til beskæftigelsesministeren
2716177_0003.png
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af yderligere tillæg efter beskæftigelsestillæg-
get fra og med 4. måned til og med 9. måned
Mio. kr. (2023-pl)
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter
tilbageløb
Tillæg i 4., 5. og 6.
måned på 2.480 kr.
-120
-90
Tillæg i 7., 8. og 9.
måned på 1.240 kr.
-40
-30
I alt
-150
-120
Anm.: Ved flere niveauer af tillæg vil der være to effekter, der påvirker afgangs- og tilgangsmønstret; dels at færre
personer forventes at afgå i starten af perioden og dels at flere personer forventes at afgå op til bortfaldet af
tillægget. Disse to effekter vil modvirke hinanden på de tidspunkter, hvor de ændrede tillæg træder i kraft, og
det er derfor vanskeligt at skønne over nettovirkningen af disse adfærdseffekter. Det er derfor kun den umid-
delbare økonomi, der fremgår. Økonomien er afrundet til nærmeste 10 mio. kr., og derfor afvige ved summe-
ring.
Kilde: FLEUR, eIndkomst og beregninger på baggrund af Dagpengemodellen.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at der som følge af de seneste ændringer fra afta-
len om
En ny reformpakke for dansk økonomi
arbejdes på en opdatering af dagpen-
gemodellen.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3