Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Peter Skaarup
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 762
6. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
38 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Peter
Skaarup (DD) (MFU).
Spørgsmål nr. 38:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor meget det vil styrke de offentlige finanser, hvis
10, 25 og 50 pct. af de ikkevestlige indvandrere, der på nuværende tidspunkt er le-
dige, kommer i arbejde?
”
Svar:
Spørgsmålet er forstået således, at det ønskes opgjort, hvad det offentlige provenu
vil være, hvis hhv. 10, 25 og 50 pct. af de ledige ikke-vestlige indvandrere overgår
til beskæftigelse.
I spørgsmålet er der ikke angivet nogle instrumenter til at løfte beskæftigelsesfre-
kvensen, og der er således tale om helt hypotetiske potentialeberegninger. Der er
således heller ikke taget stilling til, hvordan en eventuel stigning i beskæftigelses-
frekvensen for en gruppe, vil påvirke andre gruppers beskæftigelsesmuligheder.
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre mindreudgifter for det offentlige som følge af lavere udbetaling af for-
sørgelsesydelser og udgifter til aktivering. Det offentlige vil samtidig miste skat og
tilbageløb af afgifter af ydelsen, men omvendt få skat og tilbageløb af afgifter af
lønindkomsten. Det er på baggrund heraf skønnet, at gevinsten på skat samt redu-
cerede udgifter til ydelser og aktivering ved at en ekstra person overgår fra ledig-
hed til beskæftigelse i gennemsnit udgør ca. 280.000 kr. årligt i 2023-niveau.
I oktober 2022 var der knap 16.400 ledige ikke-vestlige indvandrere (fuldtidsperso-
ner). Det fremgår af tabel 1, at hvis 10 pct. af de ledige ikke-vestlige indvandrere
overgår til beskæftigelse vil det isoleret set medføre et offentligt provenu på knap
0,5 mia. kr., som følge af mindreudgifter til forsørgelse og øgede skatteindtægter.
Gevinsten for det offentlige er en simpel mekanisk beregning, hvor der kun er ind-
regnet konsekvenser for skat, forsørgelsesydelser og aktivering.