Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2775866_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 5402
6. november 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. september 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 349 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 349:
”Vil
ministeren redegøre for udviklingen i Beskæftigelsesministeriets driftsbevil-
linger fra 2021-2027 i 2024-pl?”
Svar:
I
figur 1
og
tabel 1
nedenfor fremgår Beskæftigelsesministeriets driftsbevillinger
fra regnskabsåret 2021 til budgetåret 2027 opregnet til 2024 pris- og lønniveau. I
tabel 2
fremgår Beskæftigelsesministeriets driftsbevillinger i løbende priser, som
de fremgår på forslag til finanslov for 2024.
Figur 1
Udvikling i driftsbevillinger under Beskæftigelsesministeriet i perioden
2021-2027 (2024-pl)
700
600
500
400
300
200
100
700
600
500
400
300
200
100
0
R 2021
DEP
0
R 2022
B 2023
AT
F 2024
NFA
BO1 2025
STAR
BO2 2026
BO3 2027
Tværgående it
Anm.: 2021 og 2022 er regnskabstal opregnet til 2024-pl, hvor 2023 er bevilling i 2023 opregnet til 2024-pl. Bevillin-
gen på 2024-2027 er som det fremgår på Forslag til finanslov for 2024.
Kilde: Forslag til finanslov for 2024 og egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 349: Spm., om udviklingen i Beskæftigelsesministeriets driftsbevillinger fra 2021-2027 i 2024-pl
2775866_0002.png
Der gøres opmærksom på, at udgiftsprofilen bl.a. afspejler, at alle ministeriets
driftsbevillinger er omfattet af det generelle omprioriteringsbidrag, der indebærer
en årlig effektivisering på 2 pct.
Der gøres opmærksom på, at faldet i bevillingen til Arbejdstilsynet (AT) og Det
Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) i 2027 skyldes udløb af Aftale
om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping af marts
2023. Faldet i bevilling til Tværgående it-understøtning i beskæftigelsesindsatsen i
2026 skyldes udløb af bevillingen til it-moderniseringen. Faldet i bevillingen til
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) skyldes bl.a. udløb af Aftale
om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse af september
2022 samt udløb af puljeadministrationsbidrag.
Tabel 1
Udvikling i driftsbevillinger under Beskæftigelsesministeriet i perioden
2021-2027
(2024-pl)
DEP
AT
NFA
STAR
Tværgående it
R 2021
221,4
611,0
71,1
357,3
157,3
R 2022
201,7
590,3
69,8
361,2
171,9
B 2023
197,2
595,8
86,2
345,4
186,8
F 2024
187,1
591,7
85,7
296,9
186,2
BO1 2025
180,4
585,6
84,4
289,8
152,6
BO2 2026
176,7
577,5
76,5
281
135,2
BO3 2027
173,0
505,3
58,7
275,5
130,4
Anm.: Årene 2021 og 2022 er regnskabstal opregnet til 2024-pl, hvor 2023 er bevilling i 2023 opregnet til 2024-pl.
Bevillingen i 2024-2027 er som det fremgår på Forslag til finanslov for 2024.
Kilde: Forslag til finanslov for 2024 og egne beregninger.
Tabel 2
Udvikling i driftsbevillinger under Beskæftigelsesministeriet i perioden
2021-2027
(løbende pl)
DEP
AT
NFA
STAR
Tværgående it
R 2021
198,7
548,5
63,8
320,7
141,2
R 2022
188,9
552,7
65,4
338,2
161
B 2023
190
574
83
332,8
180
F 2024
187,1
591,7
85,7
296,9
186,2
BO1 2025
180,4
585,6
84,4
289,8
152,6
BO2 2026
176,7
577,5
76,5
281
135,2
BO3 2027
173
505,3
58,7
275,5
130,4
Anm.: Bevillingerne er angivet i løbende priser som det fremgår på forslag til finanslov for 2024.
Kilde: Forslag til finanslov for 2024
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2