Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Mikkel Bjørn (DF)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-4728
25. August 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. juni 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
248 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel
Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 248:
”Vil ministeren redegøre for, om man inden for Danmarks internationale forpligtel-
ser kan indføre hjemmel til frakendelse ved dom af retten til ydelser som kontant-
hjælp, uddannelseshjælp, SU, førtidspension, boligstøtte, selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse samt overgangsydelse (SHO-ydelse), der eventuelt kan erstattes
med en lavere minimal overlevelsesydelse eller ved udlevering af madkuponer til
havregryn, rugbrød og grøntsager, således at skatteyderne ikke skal ydmyges ved at
skulle betale for forsørgelsen af kriminelle, der gentagende gange dømmes for per-
sonfarlig kriminalitet?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet, som op-
lyser følgende:
”1. Det fremgår af grundlovens § 75, stk. 2, at den, der ikke kan ernære sig eller
sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det
offentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtelser, som loven herom påby-
der.
Efter grundlovens § 75, stk. 2, påhviler det således det offentlige at sikre et vist
eksistensminimum for personer, der er omfattet af bestemmelsen. Hjælpens
størrelse og form, dvs. pengebeløb eller mad og husly, er ikke fastsat i grundlo-
vens § 75, stk. 2.
Ved dom af 15. februar 2012 (optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2012, side
1761) i den såkaldte »Starthjælpssag« har Højesteret fastslået, at grundlovens §
75, stk. 2, må forstås således, at det påhviler det offentlige at sikre et eksistens-
minimum for personer, der er omfattet af bestemmelsen, og at de ved domsto-
lene kan få prøvet, om kravet er opfyldt.
Det er Justitsministeriets vurdering, at det ikke inden for rammerne af grundlo-
vens § 75, stk. 2, er muligt at indføre en ordning, hvor en person ved dom kan