Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2761631_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-6192
6. oktober 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. september 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 341 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem
Victoria Velasquez (EL) (MFU).
Spørgsmål nr. 341:
”Vil ministeren –
i lyset af regeringens forslag til finansloven for 2024
opdatere
svaret på BEU alm. del spørgsmål 194, således at de allokerede midler til Arbejds-
tilsynet som følge af ovennævnte udspil inkluderes i tabel 1 og 2 for årene 2023,
2024, 2025, 2026, 2027, 2028, 2029 og 2030? Udviklingen ønskes oplyst i løbende
og faste priser (2024-pl) og udgifterne fordelt på følgende aktiviteter: a. Social
dumping b. Tilsyn med arbejdsmiljø c. Øvrige aktiviteter
og d. I alt”
Svar:
Arbejdstilsynets bruttoudgiftsbevilling på årets finanslove i perioden 2015-2023 og
den budgetterede bevilling for finans- og budgetoverslagsårene (2025-2027) på re-
geringens forslag til finanslov for 2024 fremgår af tabel 1 (årets priser) og tabel 2
(faste priser, 2024-pl). Arbejdstilsynets forventede bevilling i 2028, 2029 og 2030
vil fremgå af finanslovforslagene for 2025, 2026 og 2027.
Bevillingen på forslag til finanslov for 2024 følger det aftalte i Aftale om en frem-
tidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping fra marts 2023. Afta-
len gælder for perioden 2023 til udgangen af 2026, hvorfor der på nuværende tids-
punkt ses et fald i bevillingsniveauet fra 2026 til 2027. Aftalepartierne er enige om
at drøfte arbejdsmiljøindsatsen fra 2027 og frem i løbet af 2026.
På finansloven for 2023 og på regeringens forslag til finanslov for 2024 er afsat en
reserve på 16,8 mio. kr. i 2023 og 17,5 mio. kr. årligt i 2024-2026 til et tværgående
indsatsteam mod social dumping og en helhedsorienteret indsats mod arbejdsulyk-
ker. En del af reserven forventes at blive overført til Arbejdstilsynet, men reserven
indgår ikke i nedenstående opgørelser af Arbejdstilsynets bevilling.
På regeringens forslag til finanslov for 2024 er afsat en negativ budgetregulering på
16,5 mio. kr. årligt på § 17.11.79. Reserver og budgetregulering, som forventes ud-
møntet på Beskæftigelsesministeriets område. Der er endvidere en negativ budget-
regulering på 100 mio. kr. årligt på § 35.11.65. Teknisk budgetregulering til ram-
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om ministeren – i lyset af regeringens forslag til finansloven for 2024 – vil lopdatere svaret på BEU alm. del spørgsmål 194, således at de allokerede midler til Arbejdstilsynet som følge af ovennævnte udspil inkluderes i tabel 1 og 2 for årene 2023, 2024, 2025, 2026, 2027, 2028, 2029 og 2030
2761631_0002.png
mereduktioner i staten, hvoraf en del vil skulle udmøntes på Beskæftigelsesmini-
steriets område. De negative budgetreguleringer er endnu ikke udmøntet, men for-
ventes at komme til at indebære en reduktion af bevillingen til Arbejdstilsynet.
Bruttoudgiftsudviklingen er i tabel 1 og 2 fordelt på de angivne kategorier.
”Indsats
mod
social dumping”
vedrører bl.a. den fælles myndighedsindsats for ordnede for-
hold, Arbejdstilsynets skærpede tilsyn med større infrastrukturprojekter og Ar-
bejdstilsynets øvrige indsatser mod social dumping.
”Tilsyn med arbejdsmiljø” omfatter tilsynet med virksomhederne, understøttelse
af
tilsynsindsatsen, kommunikation om arbejdsmiljø, it og opgaver vedrørende regu-
lering og viden på arbejdsmiljøområdet.
”Øvrige aktiviteter” omfatter indtægter relateret til
Arbejdstilsynets tilskudsfinan-
sierede aktiviteter i Bangladesh og Myanmar, administrationsudgifter af bl.a. ar-
bejdsmiljøpuljen og Arbejdsmiljøforskningsfonden, indtægtsdækket virksomhed
vedr. uddannelse i vurdering af psykisk arbejdsmiljø for certificeringsorganers au-
ditorer og gebyrindtægter vedr. bl.a. offshore-sikkerhedsområdet.
Tabel 1
Arbejdstilsynets bevilling 2015-2027, årets priser (2024-pl fsv. 2024-2027)
Mio. kr., årets
priser
Indsats mod social
dumping
Tilsyn med
arbejdsmiljø mv.
Øvrige aktiviteter
§ 17.021.01.
Arbejdstilsynet
Udmøntning fra §
17.11.79. Reserve til
udmøntning af ny
arbejdsmiljøaftale til
§ 17.21.01.
Arbejdstilsynet*
I alt
483,5
456,0
428,4
425,7
433,4
546,1
575,2
571,6
2015
51,9
429,0
2,6
483,5
2016
48,5
392,5
15,0
456,0
2017
54,5
362,4
11,5
428,4
2018
58,3
359,0
8,4
425,7
2019
67,8
352,3
13,3
433,4
2020
99,6
433,2
13,3
546,1
2021
103,5
460,0
11,7
575,2
2022
107,9
452,4
11,3
571,6
2023
112,1
467,2
9,2
588,5
2024
117,0
474,7
19,2
610,9
2025
117,0
468,6
14,3
599,9
2026
116,0
461,5
13,5
591,0
2027
86,2
419,1
13,5
518,8
10,1
11,4
11,6
11,6
598,6
622,3
611,5
602,6
518,8
Kilde: Finanslovene for 2015-2023 og regeringens forslag til finanslov for 2024.
Anmærkning * Der er på § 17.11.79. afsat en reserve til udmøntning af ny arbejdsmiljøaftale. I 2023 er reserven på
16,8 mio. kr. udmøntet med 10,1 mio. kr. til § 17.21.01. Arbejdstilsynet. De resterende midler vedrører indsatsen mod
social dumping og er udmøntet til Skattestyrelsen, Politiet og Beskæftigelsesministeriets departement. For årene 2024-
2026 forventes reserven udmøntet med 11,4 mio. kr. til Arbejdstilsynet i 2024 og 11,6 mio. kr. årligt i 2025 og 2026.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 341: Spm. om ministeren – i lyset af regeringens forslag til finansloven for 2024 – vil lopdatere svaret på BEU alm. del spørgsmål 194, således at de allokerede midler til Arbejdstilsynet som følge af ovennævnte udspil inkluderes i tabel 1 og 2 for årene 2023, 2024, 2025, 2026, 2027, 2028, 2029 og 2030
2761631_0003.png
Tabel 2
Arbejdstilsynets bevilling 2015-2027, 2024-pl
Mio. kr., 2024-pl
Indsats mod social
dumping
Tilsyn med
arbejdsmiljø mv.
Øvrige aktiviteter
§ 17.021.01.
Arbejdstilsynet
Udmøntning fra §
17.11.79. Reserve til
udmøntning af ny
arbejdsmiljøaftale til
§ 17.21.01.
Arbejdstilsynet*
I alt
578,6
542,9
504,0
491,5
494,0
615,7
640,8
610,5
2015
62,1
513,4
3,1
578,6
2016
57,7
467,3
17,9
542,9
2017
64,1
426,4
13,5
504,0
2018
67,3
414,5
9,7
491,5
2019
77,3
401,6
15,2
494,0
2020
112,3
488,4
15,0
615,7
2021
115,3
512,5
13,0
640,8
2022
115,2
483,2
12,1
610,5
2023
117,0
487,8
9,6
614,4
2024
117,0
474,7
19,2
610,9
2025
117,0
468,6
14,3
599,9
2026
116,0
461,5
13,5
591,0
2027
86,2
419,1
13,5
518,8
10,5
11,4
11,6
11,6
624,9
622,3
611,5
602,6
518,8
Kilde: Finanslovene for 2015-2023 og regeringens forslag til finanslov for 2024
Anmærkning * Der er på § 17.11.79. afsat en reserve til udmøntning af ny arbejdsmiljøaftale. I 2023 er reserven på
16,8 mio. kr. udmøntet med 10,1 mio. kr. til § 17.21.01. Arbejdstilsynet. De resterende midler vedrører indsatsen mod
social dumping og er udmøntet til skattestyrelsen, politiet og Beskæftigelsesministeriets departement. For årene 2024-
2026 forventes reserven udmøntet med 11,4 mio. kr. til Arbejdstilsynet i 2024 og 11,6 mio. kr. årligt i 2025 og 2026.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3