Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christina Olumeko (ALT)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 6047
22. september 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. august 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
322 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Chri-
stina Olumeko (ALT) (MFU).
Spørgsmål nr. 322:
”Vil
ministeren
–
i forlængelse af ministerens svar på BEU alm. del spørgsmål 46,
folketingsåret 2019-20, redegøre for den forventede effekt på arbejdsudbuddet,
hvis en del af de indregnede selvforsørgende (ca. 45.500 i 2017) ved en fjernelse af
gensidig forsørgelsespligt stiller sig til rådighed for arbejdsmarkedet i landets job-
centre?”
Svar:
Kontanthjælpssystemet er det nederste økonomiske sikkerhedsnet i Danmark.
Hjælpen i kontanthjælpssystemet er subsidiær, hvilket betyder, at man som hoved-
regel ikke kan modtage ydelse i kontanthjælpssystemet, hvis man har adgang til an-
dre forsørgelsesmuligheder, herunder eksempelvis ens egen eller ens ægtefælles
indkomst eller formue. Det er grundlæggende et fornuftigt og rimeligt princip, at
ægtefæller i kontanthjælpssystemet har pligt til at forsørge hinanden.
Af Finansministerens besvarelse af BEU alm. del spørgsmål 46 (2019/2020) frem-
går det, at ca. 45.500 personer i 2017 var selvforsørgende med ingen eller lav til-
knytning til arbejdsmarkedet samt en ægtefælle med en erhvervsindkomst på
mindst det, der svarer til den voksne forsørgersats i kontanthjælpssystemet. Det
fremgår desuden, at ca. 12.700 af disse personer med betydelig usikkerhed skønnes
at kunne opfylde formuekravet, som er en betingelse for at være berettiget til kon-
tanthjælp.
Det fremgår ligeledes i den tidligere besvarelse, at hvis de 12.700 personer, som
opfylder formuekravet indtræder i kontanthjælpssystemet, vil det medføre betyde-
lige merudgifter til forsørgelsesydelser og aktivering.
For at modtage kontanthjælp er det generelt en betingelse, at borgeren står til rådig-
hed for arbejdsmarkedet og aktivt udnytter sine arbejds- og uddannelsesmuligheder
samt deltager i aktiveringstilbud. Personer som indtræder i kontanthjælpssystemet,
fx ved en afskaffelse af den gensidige forsørgerpligt, vil således underlægges rådig-
hedsforpligtelsen.