Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2754012_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christina Olumeko (ALT)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 6047
22. september 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. august 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
322 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Chri-
stina Olumeko (ALT) (MFU).
Spørgsmål nr. 322:
”Vil
ministeren
i forlængelse af ministerens svar på BEU alm. del spørgsmål 46,
folketingsåret 2019-20, redegøre for den forventede effekt på arbejdsudbuddet,
hvis en del af de indregnede selvforsørgende (ca. 45.500 i 2017) ved en fjernelse af
gensidig forsørgelsespligt stiller sig til rådighed for arbejdsmarkedet i landets job-
centre?”
Svar:
Kontanthjælpssystemet er det nederste økonomiske sikkerhedsnet i Danmark.
Hjælpen i kontanthjælpssystemet er subsidiær, hvilket betyder, at man som hoved-
regel ikke kan modtage ydelse i kontanthjælpssystemet, hvis man har adgang til an-
dre forsørgelsesmuligheder, herunder eksempelvis ens egen eller ens ægtefælles
indkomst eller formue. Det er grundlæggende et fornuftigt og rimeligt princip, at
ægtefæller i kontanthjælpssystemet har pligt til at forsørge hinanden.
Af Finansministerens besvarelse af BEU alm. del spørgsmål 46 (2019/2020) frem-
går det, at ca. 45.500 personer i 2017 var selvforsørgende med ingen eller lav til-
knytning til arbejdsmarkedet samt en ægtefælle med en erhvervsindkomst på
mindst det, der svarer til den voksne forsørgersats i kontanthjælpssystemet. Det
fremgår desuden, at ca. 12.700 af disse personer med betydelig usikkerhed skønnes
at kunne opfylde formuekravet, som er en betingelse for at være berettiget til kon-
tanthjælp.
Det fremgår ligeledes i den tidligere besvarelse, at hvis de 12.700 personer, som
opfylder formuekravet indtræder i kontanthjælpssystemet, vil det medføre betyde-
lige merudgifter til forsørgelsesydelser og aktivering.
For at modtage kontanthjælp er det generelt en betingelse, at borgeren står til rådig-
hed for arbejdsmarkedet og aktivt udnytter sine arbejds- og uddannelsesmuligheder
samt deltager i aktiveringstilbud. Personer som indtræder i kontanthjælpssystemet,
fx ved en afskaffelse af den gensidige forsørgerpligt, vil således underlægges rådig-
hedsforpligtelsen.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 322: MFU spm. om at redegøre for den forventede effekt på arbejdsudbuddet, hvis en del af de indregnede selvforsørgende (ca. 45.500 i 2017) ved en fjernelse af gensidig forsørgelsespligt stiller sig til rådighed for arbejdsmarkedet i landets jobcentre
Det er ikke muligt at skønne over virkningen af, at den pågældende gruppe under-
lægges rådighedsforpligtelsen under ét. Der forefindes ikke tilstrækkelig empirisk
viden om den samlede rådighedsforpligtelses effekt på beskæftigelsen. Det er der-
for ikke i det aktuelle spørgsmål muligt at redegøre for en konkret effekt på ar-
bejdsudbuddet af, at flere stiller sig til rådighed for arbejdsmarkedet.
Det bemærkes afslutningsvis, at det alt andet lige må forventes, at den pågældende
gruppes incitament til at overgå til beskæftigelse vil mindskes, hvis det bliver mu-
ligt for dem at modtage en ydelse. Omvendt forventes det, at den strukturelle be-
skæftigelse isoleret set vil stige, hvis flere stiller sig til rådighed for arbejdsmarke-
det.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2