Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2772578_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christina Olumeko
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
30. oktober 2023
J.nr. 23/10979
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 25. august 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
320 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stina Olumeko (ALT).
Spørgsmål nr. 320:
”Vil
ministeren oversende en opgørelse over de samlede administrative udgifter
hos Udbetaling Danmark, Skattestyrelsen, Gældsstyrelsen og ATP inkl. skrift-
lige og telefoniske henvendelser fra borgere, når for meget udbetalt pension un-
der kr. 1.000. konstateres, og hvor rettelse samt opkrævning iværksættes? Op-
gørelsen ønskes opgjort inkl. ændringer af årsopgørelser, registrering hos
Gældsstyrelsen, tilbageførsel af indbetalinger til Obligatorisk Pensionsordning
og administrationen
forbundet med endelig opkrævning eller betalingsordning.”
Svar:
I dag beregnes, opgøres og efterreguleres pension efter den såkaldte kalenderårs-
model. Reglerne herom trådte i kraft den 1. januar 2015. Reglerne blev netop ind-
ført med det formål at muliggøre en mere præcis og korrekt indtægtsregulering af
social pension ved at genbruge data fra skatteforvaltningens forskudsopgørelse og
årsopgørelse. Reglerne betyder, at pensionisterne selv har ansvaret for at forskuds-
opgøre korrekt, da de løbende pensionsudbetalinger blandt andet beregnes på bag-
grund af forskudsopgørelsen. Når årsopgørelsen foreligger opgøres pensionen en-
deligt. Hvis pensionisten har fået for meget udbetalt pension kan der opstå et tilba-
gebetalingskrav.
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Skatteministeriet, der oplyser
følgende:
”Skatteministeriet har indhentet bidrag fra Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen til be-
svarelse af spørgsmålet:
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: MFU spm. om en opgørelse over de samlede administrative udgifter hos Udbetaling Danmark, Skattestyrelsen, Gældsstyrelsen og ATP inkl. skriftlige og telefoniske henvendelser fra borgere, når for meget udbetalt pension under kr. 1.000. konstateres, og hvor rettelse samt opkrævning iværksættes
Borgernes årsopgørelse dannes i høj grad på baggrund af tredjepartsindberetninger
fra fx arbejdsgivere, pensionskasser og banker. Skattestyrelsen modtager løbende
nye indberetninger fra tredjeparter, og disse kan resultere i en ny årsopgørelse for
borgeren.
Hvis oplysninger om for meget udbetalt pension indberettes til Skattestyrelsen, ef-
ter den første årsopgørelse er udsendt, kan dette resultere i en ny årsopgørelse, så-
fremt fristen for genoptagelse ikke er overskredet. Udsendelsen af en ny årsopgø-
relse sker for størstedelen af borgerne helt automatisk og uden ekstra nævnevær-
dige administrative udgifter.
Borgere, der er fritaget for Digital Post, får den nye årsopgørelse tilsendt med et fy-
sisk brev. Det er ikke muligt ved simple dataudtræk at opgøre, hvor mange borgere
der har fået udbetalt under 1.000 kr. for meget i pension, og som har fået tilsendt
den nye årsopgørelse pr. post. En sådan opgørelse vil kræve, at alle sager med fy-
sisk udsendte årsopgørelser bliver gennemgået manuelt.
Det er desuden ikke muligt at opgøre de administrative omkostninger ved skriftlige
og telefoniske henvendelser som følge af sager, hvor der er udbetalt under 1.000 kr.
for meget i pension. Det skyldes, at der ikke foretages en generel registrering af,
hvilke beløbsstørrelser mv., som den enkelte henvendelse fra borgeren vedrører.
Det kan dog oplyses, at der i 2022 var 2.713 henvendelser på baggrund af breve om
pension. Tallet dækker over alle beløbsstørrelser og vedrører således ikke alene
henvendelser om rettelser til under 1.000 kr. Tallet er dog behæftet med væsentlig
usikkerhed, da der er tale om manuelle registreringer. Der findes ikke tilsvarende
registrering af emnet på skriftlige henvendelser.
Det gør sig gældende på tværs af Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen, at sager ved-
rørende for meget udbetalt pension på under 1.000 kr. oftest bliver behandlet i sty-
relsernes automatiske sagsbehandling. Derfor kræver sager om for meget udbetalt
pension ikke et særligt ressourcetræk, medmindre der er tale om undtagelsesvise
sager med særlige omstændigheder.
Det er Gældsstyrelsens vurdering, at inddrivelsen af for meget udbetalt pension un-
der 1.000 kr. ikke medfører væsentlige administrative omkostninger for styrelsen,
da mængden af denne type sager udgør en begrænset andel af den samlede inddri-
velse og optages i den løbende drift. Inddrivelsen af denne gæld indgår således som
udgangspunkt i den automatiske inddrivelsesproces, og manuel sagsbehandling
sker i udgangspunktet kun ved en evt. blokering i den automatiske proces (såsom
anmodning om individuel betalingsevnevurdering i borgerens sag, eller hvis borge-
ren har spørgsmål i forbindelse med en varsling/afgørelse).
I perioden den 1. januar til den 31. december 2022 vedrørte den samlede mængde
af inddrivelse af for meget udbetalt pension under 1.000 kr. under 1 pct. af den
samlede inddrivelse i
styrelsen.”
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 320: MFU spm. om en opgørelse over de samlede administrative udgifter hos Udbetaling Danmark, Skattestyrelsen, Gældsstyrelsen og ATP inkl. skriftlige og telefoniske henvendelser fra borgere, når for meget udbetalt pension under kr. 1.000. konstateres, og hvor rettelse samt opkrævning iværksættes
Der spørges derudover ind til administrative udgifter hos Udbetaling Danmark. Jeg
har derfor bedt Udbetaling Danmark om at bidrage til besvarelsen af spørgsmålet.
Jeg henholder mig til Udbetaling Danmarks svar og opgørelse i vedlagte bilag.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3