Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2737391_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
7. august 2023
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 308 (Alm. del) af
10. juli 2023 stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren sende et opdateret notat der, tilsvarende det udarbejdede svar på
LIU alm. del spørgsmål 26 (folketingsåret 2017-18), belyser udviklingen i lokalløn
og andre lokalt fastsatte løndeles betydning for uligelønnen mellem mænd og
kvinder? Af notatet skal følgende i videst muligt omfang fremgå: Lokalløn m.v. i
kroner pr. heltidsansat for den offentlige sektor i alt og underopdelt på
kommuner, regioner og staten (herunder den statsligt finansierede del af
uddannelsessektoren). Der ønskes endvidere en oversigt over lokalløn fordelt på
stillingsgrupper og køn med en tilhørende angivelse af kønsfordelingen inden for
den enkelte stillingsgruppe.
Svar
Der findes ingen samlet opgørelse af lokal løn for den offentlige sektor. For kom-
muner og regioner er indhentet bidrag til besvarelsen fra det Kommunale og Regi-
onale Løndatakontor (KRL). På statens område er opgørelsen baseret på udtræk
fra Statens løn- og personalestatistik (ISOLA).
Både i stat, kommuner og regioner er der i lønanvisningssystemerne mulighed for
at anvise lokalt aftalte løndele på særlige lønkoder. Det vil sige at den enkelte un-
derkomponent af den samlede løn (fx kvalifikationstillæg eller grundløn) kan iden-
tificeres som værende lokalt eller centralt aftalt. Men i et vist omfang fejlanvises
der lokalt aftalte løndele på koder til centralt aftalte løndele. Omfanget af forkert
anviste lønkoder kendes ikke. Det bemærkes desuden, at der ikke er nogen måde,
hvorpå der kan tages højde for betydningen af lokalt fastsatte lønforbedringer,
som ikke udmøntes gennem tillæg. Det kan fx være forfremmelser, eller lokalt af-
talte oprykninger til andre løntrin. Disse indgår ikke i beregningen af den gennem-
snitlige lokalt fastsatte løn. Der er således en vis usikkerhed ved opgørelserne af
lokalt fastsatte løn.
For hver af de tre sektorer er der betydelige forskelle i gennemsnitsbeløb for
mænd og kvinder. Forskelle i den gennemsnitlige lokalt fastsatte løn tager ikke
højde for sammensætningseffekter, som fx forskelle i fordelingen mellem mænd
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om ministeren vil sende et opdateret notat der, tilsvarende det udarbejdede svar på LIU alm. del spørgsmål 26 (folketingsåret 2017-18), belyser udviklingen i lokalløn og andre lokalt fastsatte løndeles betydning for uligelønnen mellem mænd og kvinder
2737391_0002.png
Side 2 af 3
og kvinder i personalegrupper, stillingsniveauer, anciennitetsniveauer mv., hvorfor
gennemsnitsbeløbene for mænd og kvinder i nedenstående tabeller ikke umiddel-
bart er sammenlignelige. Tabel 1 viser tallene, der fremgik af besvarelsen på LIU
alm. del spørgsmål 26 (folketingsåret 17-18), mens tabel 2 viser en opgørelse for
2022. Ved sammenligning mellem 2016 og 2022 skal der tages forbehold for, at
det statslige lønstatistiksystem i den mellemliggende periode har gennemgået en
opdatering, hvorfor de oprindelige tal fra LIU alm. del spørgsmål 26 ikke kan gen-
skabes. De lokale tillæg fremgår i årets priser, hvilket kan forklare en del af udvik-
lingen i beløbet fra 2016 til 2022.
Tabel 1
Lokale tillæg fordelt på mænd og kvinder i kommuner, regioner og stat pr. 2016 (LIU 26)
Kvinder årsværk
2016 (antal)
Kvinder lokale tillæg
gennemsnit pr. fuldtids-
ansat 2016
Mænd årsværk
2016 (antal)
Mænd lokale tillæg
gennemsnit pr. fuld-
tidsansat 2016
Kr. (2016-pl)
Sektor
Kommuner
Regioner
Stat
272.537
87.724
83.370
26.914 kr.
32.232 kr.
37.503 kr.
84.791
23.915
96.356
43.332 kr.
51.729 kr.
43.915 kr.
Anm.: Omfatter både faste og midlertidige lokale tillæg samt engangsvederlag, (2016-PL). For staten: Årsbeløb pr.
november 2016. For kommuner og regioner: Årsbeløb fra 2016. Tallene er tidligere udleveret i besvarelsen
på LIU alm. del spørgsmål 26 (17-18). Det bemærkes, at der siden LIU 26 på det statslige område har været
en opdatering af den statslige lønstatistik, og det derfor ikke er muligt at foretage et identisk dataudtræk.
Opgørelsen for kommuner og regioner omfatter samtlige månedslønnede, ekskl. elever og ekstraordinært
ansatte og ansatte i fleksjob. Opgørelsen for staten omfatter samtlige ansatte på det statslige
forhandlingsområde, herunder også den statsligt finansierede del af uddannelsessektoren.
Kilde: KRL, ISOLA3
Tabel 2
Lokale tillæg fordelt på mænd og kvinder i kommuner, regioner og stat pr. 2022
Kvinder årsværk
2022 (antal)
Kvinder lokale tillæg
gennemsnit pr. fuld-
tidsansat 2022
Mænd årsværk
2022 (antal)
Mænd lokale tillæg
gennemsnit pr. fuld-
tidsansat 2022
Kr. (2022-pl)
Sektor
Kommuner
Regioner
Stat
281.660
95.910
97.133
31.122 kr.
45.946 kr.
43.166 kr.
87.797
29.136
98.009
48.520 kr.
59.002 kr.
48.201 kr.
Anm.: Omfatter både faste og midlertidige lokale tillæg samt engangsvederlag, (2022-PL). For staten: Årsbeløb pr.
november 2022. For kommuner og regioner: Årsbeløb fra hele 2022. Opgørelsen for kommuner og regioner
omfatter samtlige månedslønnede, ekskl. elever og ekstraordinært ansatte og ansatte i fleksjob. Opgørelsen
for staten omfatter samtlige ansatte på det statslige forhandlingsområde, herunder også den statsligt
finansierede del af uddannelsessektoren. Fratrådte og ansættelser 8 timer eller mindre per uge er ikke
medtaget på statens område.
Kilde: KRL, ISOLA4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om ministeren vil sende et opdateret notat der, tilsvarende det udarbejdede svar på LIU alm. del spørgsmål 26 (folketingsåret 2017-18), belyser udviklingen i lokalløn og andre lokalt fastsatte løndeles betydning for uligelønnen mellem mænd og kvinder
Side 3 af 3
I de tre vedlagte bilag er gennemsnit af de lokale tillæg opgjort med en fordeling
på stillingsbetegnelser og køn for henholdsvis kommuner, regioner og stat. I bila-
genes fordeling på stillingsbetegnelser er valgt en undergrænse, således at der skal
være mindst femten årsværk af hvert køn. Det er gjort dels for at begrænse antal-
let af stillingsbetegnelser, dels fordi der er en betydelig statistisk usikkerhed ved
opgørelser på så små grupper. Der gøres opmærksom på, at for mindre grupper
kan individuelle forskelle have stor betydning for gennemsnittet. For så vidt angår
statens område bemærkes endvidere, at der kan være usikkerheder forbundet med
selve registreringen/tildelingen af stillingskoder (fx kan samme stillingsbetegnelse
blive anvendt på forskellige stillingsniveauer), hvilket tilfører yderligere usikkerhed
til opgørelsen.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
Fg. finansminister