Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velásquez (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 5139
25. august 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7.juli 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 304
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velásquez (EL).
Spørgsmål nr. 304:
” Vil ministeren oplyse, hvilke handlemuligheder hhv. Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering og ministeren har over for kommunerne, herunder hvad mini-
steriet historisk har gjort ift. at følge op og sanktionere kommuner, der begår lov-
brud og fejladministrerer reglerne på beskæftigelsesområdet? ”
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at det er kommunalbestyrelsens ansvar, at kommunen
administrerer lovgivningen korrekt.
Ifølge retssikkerhedslovens § 15 har kommunalbestyrelsen ansvaret for og beslut-
ter, hvordan kommunen skal planlægge og udføre sin virksomhed på det sociale og
sundhedsmæssige område efter den sociale lovgivning, herunder bl.a. lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik. Det fremgår endvidere
udtrykkeligt af retssikkerhedslovens § 16, at kommunalbestyrelsen har pligt til at
føre tilsyn med, hvordan de kommunale opgaver løses, jf. § 15. Tilsynet omfatter
både indholdet af tilbuddene og den måde, opgaverne udføres på. Kommunalbesty-
relsen har således en handlepligt, hvis lovgivningen ikke administreres korrekt af
kommunens forvaltning.
Når det er sagt, følger jeg som beskæftigelsesminister - sammen med ministeriet og
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering - naturligvis med i, hvordan beskæfti-
gelseslovgivningen administreres, herunder om lovgivningen generelt overholdes,
om der leves op til Folketingets intentioner bag loven, og om lovgivningen fortsat
er hensigtsmæssig. I den forbindelse har jeg efter kommunestyrelseslovens § 63 a
ret til at udtale mig vejledende om lovligheden af kommunale dispositioner eller
undladelser.
Reglerne indeholder derimod ikke hjemmel til, at jeg eller ministeriet/styrelsen kan
pålægge en kommune at træffe bestemte afgørelser, og der er heller ingen formelt
fastsatte sanktionsbeføjelser over for kommuner, som administrerer i strid med lov-
givningen eller ikke lever op til intentionerne bag loven. Ankestyrelsen er klagein-
stans for kommunernes administrative afgørelser og varetager også statens tilsyn