Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2741788_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
25. august 2023
J.nr. 2023-5139
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. juli 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 300
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 300:
”Af ”Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og
færre fejludbetalinger” (2018) fremgår det, at ”Flere praksisundersøgelser fra An-
kestyrelsen og en evaluering af sanktionsområdet tegner desværre et billede af, at
kommunerne har en række udfordringer i forhold til at anvende sanktionsreglerne
på kontanthjælpsområdet korrekt og efter intentionen med lovgivningen” (s. 1). Det
fremgår videre, at der skal udarbejdes tre praksisundersøgelser af kommunernes
brug af sanktionsreglerne med et særligt fokus på sanktioner overfor aktivitetspa-
rate. De to første undersøgelser er nu udarbejdet og offentliggjort, og begge under-
søgelser viser entydigt, at kommunerne ikke har kunne administrere reglerne kor-
rekt, særligt ift. aktivitetsparate. I Ankestyrelsens første undersøgelse ”Sanktioner 1
Praksisundersøgelse om sanktion ved udebliver udeblivelse fra tilbud eller sam-
tale” (2022) konkluderer de, at ”(…) i over halvdelen af sagerne ville Ankestyrel-
sen enten ændre eller hjemvise afgørelsen, hvis den blev behandlet i Ankestyrelsen
som en klagesag. Det vil sige, at vi ser mange eksempler på sager, som vi ville om-
gøre, fordi kommunens sagsbehandling ikke er i overensstemmelse med regler og
praksis” (s. 15). I deres anden undersøgelse ”Sanktioner 2 –
Praksisundersøgelse
om skærpet rådighedssanktion når borgeren udviser en manglende vilje til at stå til
rådighed” (2023) konkluderer Ankestyrelsen, at ”I alle sagerne, hvor borgeren er
aktivitetsparat, har kommunen ikke vurderet, om der i det enkelte tilfælde forelig-
ger forhold, end de rimelige grunde, der kan begrunde, at borgeren ikke har pligt til
at udnytte sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder, herunder om en sanktion vil
fremme borgerens rådighed. Disse sager ville vi ændre på grund af manglende iagt-
tagelse af de særlige hensyn for aktivitetsparate” (s. 13). a. Vil ministeren på bag-
grund af ovenstående oplyse, om ministeren af hensyn til retssikkerheden vil su-
spendere sanktioneringen af aktivitetsparate borgere, indtil retstilstanden er genop-
rettet, idet loven ikke kan administreres og de bagvedliggende politiske intentioner
ikke efterleves i praksis? b. Såfremt ministeren ikke midlertidigt vil suspendere
sanktioneringen af aktivitetsparate borgere, indtil retstilstanden er genoprettet, vil
ministeren da oplyse, hvilken yderligere dokumentation ministeren mangler for at
træffe en sådan beslutning? c. Vil ministeren endvidere oplyse, om ministeren fin-
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: Spm., om Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger (2018)
der dokumentation af ulovlig sagsbehandling og systematisk svigt af udsatte bor-
gere så alvorlig, at ministeren vil opfordre Rigsrevisionen til at gennemføre en til-
bundsgående afdækning af området?”
Svar:
Da spørgsmålet indeholder tre delspørgsmål har jeg opdelt mine svar herefter:
Vedrørende spørgsmål a) og b) om suspendering af sanktioneringen af aktivitetspa-
rate borgere:
Praksisundersøgelsens resultater har medført, at kommunerne er blevet opfordret til
at følge undersøgelsens anbefalinger og følge op i forhold til egen praksis. Det er
derfor min klare forventning, at kommunerne har rettet op på de problemstillinger,
som praksisundersøgelsen har afdækket. Jeg mener derfor ikke, at der på nuvæ-
rende tidspunkt er belæg for at suspendere reglerne.
Efter min mening viser resultaterne af praksisundersøgelsen dog, at det er på tide,
at vi kigger sanktionsreglerne efter i sømmene. Derfor vil jeg også indkalde parti-
erne bag
Aftalen om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd
og færre fejludbetalinger
til en drøftelse, så vi kan sikre nogle bedre rammer for
administrationen i kommunerne fremover.
Vedrørende spørgsmål c) om Rigsrevisionens mulige afdækning af området:
Jeg finder ikke anledning til at opfordre Rigsrevisionen til at gennemføre en afdæk-
ning af området, idet det er sædvanlig praksis, at Rigsrevision enten af egen drift
eller på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne kan tage initiativ til en un-
dersøgelse. Desuden vil jeg gerne påpege, at Ankestyrelsen er tilsynsmyndighed på
området, og allerede har en række beføjelser, der kan iværksættes over for kommu-
nerne.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på BEU alm. del spørgsmål 281-282 (2022-23 (2.
samling)).
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2