Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2734526_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr.
Den 11. juli 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 7. juli 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
300 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 300:
” Af ”Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og
færre fejludbetalinger” (2018) fremgår det, at ”Flere praksisundersøgelser fra An-
kestyrelsen og en evaluering af sanktionsområdet tegner desværre et billede af, at
kommunerne har en række udfordringer i forhold til at anvende sanktionsreglerne
på kontanthjælpsområdet korrekt og efter intentionen med lovgivningen” (s. 1). Det
fremgår videre, at der skal udarbejdes tre praksisundersøgelser af kommunernes
brug af sanktionsreglerne med et særligt fokus på sanktioner overfor aktivitetspa-
rate. De to første undersøgelser er nu udarbejdet og offentliggjort, og begge under-
søgelser viser entydigt, at kommunerne ikke har kunne administrere reglerne kor-
rekt, særligt ift. aktivitetsparate. I Ankestyrelsens
første undersøgelse ”Sanktioner 1
Praksisundersøgelse om sanktion ved udebliver udeblivelse fra tilbud eller sam-
tale” (2022) konkluderer de, at ”(…) i over halvdelen af sagerne ville Ankestyrel-
sen enten ændre eller hjemvise afgørelsen, hvis den blev behandlet i Ankestyrelsen
som en klagesag. Det vil sige, at vi ser mange eksempler på sager, som vi ville om-
gøre, fordi kommunens sagsbehandling ikke er i overensstemmelse med regler og
praksis” (s. 15). I deres anden undersøgelse ”Sanktioner 2 –
Praksisundersøgelse
om skærpet rådighedssanktion når borgeren udviser en manglende vilje til at stå til
rådighed” (2023) konkluderer Ankestyrelsen, at ”I alle sagerne, hvor borgeren er
aktivitetsparat, har kommunen ikke vurderet, om der i det enkelte tilfælde forelig-
ger forhold, end de rimelige grunde, der kan begrunde, at borgeren ikke har pligt til
at udnytte sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder, herunder om en sanktion vil
fremme borgerens rådighed. Disse sager ville vi ændre på grund af manglende iagt-
tagelse af de særlige hensyn for aktivitetsparate” (s. 13).
a. Vil ministeren på baggrund af ovenstående oplyse, om ministeren af hensyn til
retssikkerheden vil suspendere sanktioneringen af aktivitetsparate borgere, indtil
retstilstanden er genoprettet, idet loven ikke kan administreres og de bagvedlig-
gende politiske intentioner ikke efterleves i praksis?
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Foreløbigt svar på spørgsmål 300: Spm., om Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger (2018)
b. Såfremt ministeren ikke midlertidigt vil suspendere sanktioneringen af aktivitets-
parate borgere, indtil retstilstanden er genoprettet, vil ministeren da oplyse, hvilken
yderligere dokumentation ministeren mangler for at træffe en sådan beslutning?
c. Vil ministeren endvidere oplyse, om ministeren finder dokumentation af ulovlig
sagsbehandling og systematisk svigt af udsatte borgere så alvorlig, at ministeren vil
opfordre Rigsrevisionen til at gennemføre en tilbundsgående afdækning af områ-
det?”
Svar:
På grund af afvikling af sommerferie er det ikke muligt at besvare spørgsmå-
let inden for svarfristen. Spørgsmålet forventes endeligt besvaret i august 2023.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2