Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Faktaark
Finansministeriets vurdering af effekten ved afskaffelse af en
helligdag
En afskaffelse af en helligdag, som hvert år falder på en hverdag, vurderes at
kunne øge den samlede præsterede arbejdstid med ca. 0,34 pct. årligt svarende til
en stigning i strukturelle beskæftigelse på ca. 8.500 fuldtidsbeskæftigede. Forslaget
skønnes at styrke den strukturelle offentlige saldo med i omegnen af 3 mia. kr. og
øge strukturelt BNP med ca. 9,4 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Økonomiske virkninger ved afskaffelse af én helligdag, som hvert år falder på en hverdag
11. januar 2023
Præsteret
arbejdstid
(pct.)
Afskaffelse af én helligdag, som
hvert år falder på en hverdag
0,34
Strukturel
Effektivt
offentlig saldo
arbejdsudbud
(mia. kr., 2023-ni-
(fuldtidspersoner)
veau)
8.500
3,2
Strukturelt
BNP
(mia. kr., 2023)
9,4
Kilde: 2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026, august 2022 og egne beregninger.
Beregningsprincipperne blev udviklet i forlængelse af, at Arbejdsmarkedskommis-
sionen havde beregnet virkningen på de offentlige finanser, hvis alle beskæftigede
arbejder én time ekstra om ugen, jf. Arbejdsmarkedskommissionen (august 2009).
Principperne er tidligere anvendt fx i forbindelse med vurdering af forslag om af-
skaffelse af helligdage i 2012, i efterfølgende
Svar på Finansudvalget spørgsmål nr. 332
(Alm. del) af 4. maj 2017
og i beregninger til brug for Justitsministeren i forbindelse
med behandling af
B45 Folketingsbeslutning om valdemarsdag den 15. juni som dansk nati-
onaldag
(2020). I alle disse beregninger er det lagt til grund, at afskaffelsen/indfø-
relsen af én helligdag ændrer den præsterede arbejdstid på 0,34, når den falder på
en hverdag.
1. Gennemslag på den præsterede arbejdstid afspejler forslagets normdannende karakter
Virkningen på den præsterede årlige arbejdstid ved afskaffelse af én helligdag tager
udgangspunkt i et standardarbejdsår med 222 arbejdsdage, der forøges med én
dag til 223 arbejdsdage, hvilket svarer til en bruttoforøgelse af den årlige arbejdstid
med ca. 0,45 pct. I beregningen – givet gennemslaget,
jf. nedenfor
– hæves den gen-
nemsnitlige arbejdstid. Dvs. deltidsbeskæftigede forudsættes at få en relativt min-
dre absolut arbejdstidsstigning end fuldtidsbeskæftigede.
En afskaffelse af en helligdag vil imidlertid ikke give et fuldt gennemslag på den
årlige arbejdstid. Det afspejler bl.a., at nogle lønmodtagere kan vælge af have et
uændret antal arbejdstimer. Det kan fx ske ved, at nogle i større omfang vælger at