Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2750209_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
14. september 2023
J.nr.
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 30. juni 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 294 (alm. del), som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 294:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange sager årligt, hvor sagsbehandlingstiden i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) ikke er blevet overholdt i perioden 2015-
2023?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Arbejdsmarkedets Erhvervs-
sikring om overholdelsen af de lovfastsatte frister på arbejdsskadeområdet. Ar-
bejdstilsynet har efterfølgende bearbejdet data og anslået antallet af sager, hvor fri-
sterne ikke er overholdt. Arbejdsskadesikringsloven indeholder fire lovfastsatte fri-
ster for sagsbehandlingen af arbejdsskadesager, som gennemgås nedenfor:
3 måneders frist for arbejdsulykker: der har gennemsnitligt været ca. 19.000 nye
ulykkessager om året fra 2015-2022, som er omfattet af 3 måneders fristen.
Som det fremgår nedenfor af figur 1, har andelen af sager, hvor 3 måneders fri-
sten er overholdt i samme periode været mellem 5 pct. og 40 pct. Det anslås på
den baggrund, at der i gennemsnit har været omkring 15.000 sager om året,
hvor denne frist ikke er blevet overholdt.
6 måneders frist for erhvervssygdomme: der har gennemsnitligt været ca.
20.000 nye erhvervssygdomssager om året fra 2015-2022, som er omfattet af 6
måneders fristen. Som det fremgår af figur 1, har overholdelsen af 6 måneders
fristen i samme periode været mellem 59 pct. og 86 pct., og det anslås på den
baggrund, at der i gennemsnit har været omkring 5.000 sager om året, hvor
denne frist ikke er blevet overholdt.
1 års frist for arbejdsskader: der har gennemsnitligt været ca. 39.000 nye ar-
bejdsskadesager om året fra 2015-2022, som er omfattet af 1 års fristen. Som
det fremgår af figur 1, har overholdelse for 1 års fristen i samme periode været
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om, hvor mange sager årligt, hvor sagsbehandlingstiden i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) ikke er blevet overholdt i perioden 2015-2023
2750209_0002.png
42-76 pct., og det anslås på den baggrund, at der i gennemsnit har været om-
kring 14.000 sager om året, hvor denne frist ikke er blevet overholdt.
2 års frist erhvervssygdomssager, som skal behandles i Erhvervssygdomsudval-
get (EUDV): der har gennemsnitligt været ca. 200 nye erhvervssygdomssager
om året fra 2015-2022, som er omfattet af 2 års fristen. Som det fremgår af figur
1, har overholdelse af 2 års fristen i samme periode udgjort 42-86 pct. Det an-
slås på den baggrund, at der i gennemsnit har været omkring 100 sager om året,
hvor denne frist ikke er blevet overholdt.
I nedenstående figur ses overholdelsesgraden af fristerne fordelt på de fire lovfast-
satte frister. Søjlerne viser andelen af sager, hvor fristen er overholdt inden for hver
af de fire grupper af lovens frister.
Figur 1
Overholdelse af lovfastsatte frister i perioden 2015 til 2023
Opgjort i procenter
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
3 mdr. (u-sager)*
6 mdr. (e-sager)*
1 års frist (alle)
2 års frist (sager til
EUDV)
Kilde: Fremstillet af BM på baggrund af opgørelser fra AES
Anm.: Reglerne for 3 måneders fristen og 6 måneders fristen blev ændret i 2020, således at afgørelsen om anerkendelse
ved arbejdsulykker også er en del af 3-måneders fristen, og anerkendelse af erhvervssygdomme også er en del af 6-må-
neders fristen, som før lovændringen kun gjaldt for afviste sager. Det øgede antal af sager omfattet af den korte frist inde-
bærer, at en direkte sammenligning mellem fristoverholdelsen for 3 og 6 måneders fristen skal foretages med forsigtig-
hed. For 2023 er indgået sager afgjort tom. 31.juli 2023. AES er overgået til nyt sagsbehandlingssystem i 2022, og sa-
gerne er flyttet fra det gamle sagsbehandlingssystem til det nye. Der kan som følge af det nye sagsbehandlingssystems
anderledes opbygning være tilfælde, hvor forskellige opgørelser afviger, når der sammenlignes med opgørelser fra det
tidligere system. Dette omfatter også opgørelse af overholdelse af lovfastsatte frister. Afvigelser opstår udelukkende i
statistiske opgørelser, og har dermed ikke betydning for sagsbehandlingen af den enkelte sag.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om, hvor mange sager årligt, hvor sagsbehandlingstiden i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) ikke er blevet overholdt i perioden 2015-2023
Jeg kan videre oplyse, at nedbringelse af sagsbehandlingstiden i arbejdsskadesyste-
met var et stort fokus i arbejdsskadeaftalen som blev indgået mellem den davæ-
rende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Det Konservative Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Dansk Folkeparti, Nye
Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet i september 2022. Her fastsatte aftale-
partierne to mål for sagsbehandlingstiden, som erstatter de lovfastsatte frister. Ind-
førelsen af politisk fastsatte måltal skal understøtte, at AES inden for rammerne af
målsætningerne kan tilrettelægge driften med henblik på at nedbringe sagsbehand-
lingstiden. Aftalepartierne er således enige om, at et væsentligt succeskriterium for
aftalen er, at sagsbehandlingstiden skal forkortes, så den tilskadekomne hurtigere
får klarhed over sin økonomiske situation.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
3