Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2741766_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
25. august 2023
J.nr. 2023-5139
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. juni 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
286 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 286:
”Hvad
agter ministeren at gøre, hvis ministeren bliver bekendt med, at der er kom-
muner, der ikke genåbner sager og hvor Ankestyrelsen ikke gør noget? Der henvi-
ses til Ankestyrelsens undersøgelse ”Sanktioner 2 –
Praksisundersøgelse om skær-
pet rådighedssanktion når borgeren udviser en manglende vilje til at stå til rådig-
hed” fra april 2023?”
Svar:
Kommunerne har pligt til at genoptage en sag, hvis de har en konkret formodning
om, at reglerne ikke er blevet overholdt. Derfor har jeg i et brev opfordret alle
kommuner til at være opmærksomme på at overholde de gældende regler for sags-
behandlingen og til at følge op i forhold til egen praksis og følge de anbefalinger,
som fremgår af Ankestyrelsens praksisundersøgelse.
Ankestyrelsen har desuden en række værktøjer, som de kan igangsætte som opfølg-
ning på en praksisundersøgelse. Ankestyrelsen har i notat om Ankestyrelsens rolle
som tilsynsmyndighed og handlemuligheder over for kommunerne bl.a. oplyst føl-
gende om opfølgningen på resultaterne af praksisundersøgelsen om skærpet rådig-
hedssanktion fra april 2023 (uddrag af notatet):
”…Efter
retssikkerhedslovens § 79 a, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen behandle
Ankestyrelsens undersøgelser af kommunens praksis på et møde.
Ankestyrelsen har en særlig beføjelse i stk. 3, i retssikkerhedslovens § 79 a. Det
fremgår af denne bestemmelse, at Ankestyrelsen kan beslutte, at kommunalbesty-
relsen skal orientere styrelsen om kommunalbestyrelsens behandling af undersø-
gelsen, herunder om, hvilke foranstaltninger kommunalbestyrelsen har besluttet at
iværksætte. Ankestyrelsen kan fastsætte en frist for denne orientering.
I forhold til praksisundersøgelsen om skærpet rådighedssanktion har Ankestyrelsen
gjort brug af denne særlige beføjelse i stk. 3, og bedt om at blive orienteret om
kommunalbestyrelsens behandling af undersøgelsen, herunder hvilke foranstaltnin-
ger undersøgelsens resultater har givet anledning til.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om, hvad ministeren agter at gøre, hvis ministeren bliver bekendt med, at der er kommuner, der ikke genåbner sager og hvor Ankestyrelsen ikke gør noget
Når Ankestyrelsen har modtaget orienteringerne fra kommunerne, vil styrelsen
tage stilling til, om der er anledning til at rejse en tilsynssag over for de enkelte
kommuner efter kommunestyrelseslovens § 48 a.”
Jeg vedlægger Ankestyrelsens notat om Ankestyrelsens rolle som tilsynsmyndig-
hed og handlemuligheder over for kommunerne.
Det er min klare forventning, at kommunerne opfylder deres pligt til at følge op på
de sager, hvor de konkret formoder, at reglerne ikke er blevet overholdt, ligesom
det er min klare forventning, at kommunerne følger opfordringen til at være særligt
opmærksom på sagsbehandlingen af sager vedrørende skærpet rådighedssanktion.
På den baggrund og på baggrund af Ankestyrelsens tilkendegivelse vedrørende sta-
tus på opfølgningen, ser jeg ikke grund til at iværksætte yderligere tiltag for nu
vedrørende de sager, der er behandlet i praksisundersøgelsen.
Som jeg nævnte på samråd M-P har Ankestyrelsens praksisundersøgelse givet an-
ledning til at se sanktionsreglerne efter i sømmene. Jeg vil derfor indkalde partierne
bag
Aftalen om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og
færre fejludbetalinger
fra 2018 til en drøftelse af de problemstillinger, som Anke-
styrelsens praksisundersøgelse fremhæver, så vi fremover kan skabe bedre rammer
for administrationen i kommunerne.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2