Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
21. december 2023
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 277 (Alm. del) af
29. juni 2023 stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilken effekt en stigning i bundskatten på henholdsvis 10
pct., 20 pct., 30 pct. og 40 pct. vil have på arbejdsudbuddet opdelt i time- og delta-
gelseseffekt, på skatteindtægter, forventet ugentlig arbejdstid, økonomisk ulighed
opgjort på ginikoefficienten samt på miljø og klima med udgangspunkt i bereg-
ningsmodellen GrønREFORM? Ministeren bedes besvare spørgsmålet både med
og uden indregning af dynamiske effekter som følge af evt. ændret adfærd.
Svar
Bundskattesatsen udgør efter gældende regler 12,06 pct. En stigning i bundskatte-
satsen på 10 pct., svarende til en forhøjelse med 1,21 pct.-point, skønnes at være
forbundet med et merprovenu på 12 mia. kr. opgjort efter tilbageløb og adfærd.
Provenuvirkningen af en forhøjelse af bundskattesatsen er omtrent proportional
med ændringen. Således vurderes en forhøjelse af bundskattesatsen på 40 pct.
(4,82 pct.-point) at være forbundet med et merprovenu på knap 48 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af en stigning i bundskattesatsen, 2023
Forhøjelse af bundskattesatsen
20 pct.
30 pct.
(2,41 pct.-point) (3,62 pct.-point)
Mia. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning (efter tilbageløb)
Provenuvirkning (efter tilbageløb
og adfærd)
17,1
13,2
12,0
34,3
26,4
24,0
Pct.-point
Fordelingsvirkning, Gini-koefficient
-0,06
-0,12
-0,17
-0,23
51,4
39,6
35,9
68,5
52,8
47,7
10 pct.
(1,21 pct.-point)
40 pct.
(4,82 pct.-point)
Anm.: De opgjorte virkninger tager udgangspunkt i Skatteministeriets regneprincipper for opgørelse af
samfundsøkonomiske virkninger og adfærdsvirkninger af personskatteændringer.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K