Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2742929_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-4911
29. august 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. august 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
272 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 272:
”Vil ministeren tilkendegive sin holdning til Akademikernes, FH’s og Danske A-
kassers udspil ”Dimittendpakke: Et mere fair dagpengesystem for dimittender” fra
juni 2023? Og vil ministeren i forlængelse heraf tilkendegive sin udspecificerede
holdning til hvert af de 7 forslag som er præsenteret i dimittendpakken. Direkte
link: https://fho.dk/wp-con-tent/uploads/2023/06/a5-dimittendpakke-juni-2023-
v3.6-til-tryk.pdf
Svar:
Jeg sætter pris på Akademikernes, FH`s og Danske A-kassers input vedrørende di-
mittenders rettigheder, som jeg har læst med interesse.
Overordnet mener jeg, at dimittendordningen skal kunne balancere to hensyn. På
den ene side skal der være en indkomstsikkerhed for dem, som ikke er i job umid-
delbart efter endt uddannelse. På den anden side må ordningen ikke fastholde di-
mittender på dagpenge længere tid end højst nødvendigt. Jeg synes, at de nuvæ-
rende dimittendregler er udtryk for netop denne balance.
Nedenfor forholder jeg mig til de enkelte forslag.
I forhold til forslag nummer 1, mener jeg, at det er fornuftigt, at alle medlemmer
(som hovedregel) betaler det samme bidrag, uanset om de modtager dagpenge eller
ej og uanset størrelsen af eventuelt udbetalte dagpenge. Dagpengesystemet er en
solidarisk ordning. Det synes jeg, vi skal holde fast i.
I forhold til forslag nummer 2 mener jeg, at det er rimeligt, at der også gælder en
tidsbegrænsning for supplerende dagpenge for dimittender. Supplerende dagpenge
giver mulighed for i en kortere periode at arbejde på deltid evt. på vej mod varig
beskæftigelse. Det er dog ikke meningen, at dimittender permanent skal indrette sig
med deltidsarbejde suppleret med udbetaling af dagpenge. Derfor mener jeg, at vi
skal holde fast i tidsbegrænsningen for supplerende dagpenge.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om ministerens holdning til Akademikernes, FH’s og Danske A-kassers udspil Dimittendpakke: Et mere fair dagpengesystem for dimittender fra juni 2023
I forhold til forslag nummer 3 mener jeg, at reglerne om karens for dimittender er
rimelige. Formålet med reglerne er at give den ledige et incitament til at søge og
opnå beskæftigelse
herunder kortvarig beskæftigelse.
I forhold til forslag nummer 4, mener jeg, at det er fornuftigt, at forsørgersatsen til
dimittender er betinget af, at den ledige er forsørger. Formålet med forsørgersatsen
er at understøtte ledige med børn. Forsørgerpligt opstår først ved et barns fødsel.
I forhold til forslag 5 mener jeg ikke, at forslaget er i tråd med regeringens ønske
om at reducere antallet af særregler for forskellige grupper af ledige. Vi ønsker en
enkel beskæftigelseslovgivning, hvor sagsbehandleren i jobcentret har frihed til at
foretage en faglig vurdering og tilpasse indsatsen til den lediges individuelle behov.
Hvis jobcentret vurderer, at en ledig dimittend har gavn af at komme i virksom-
hedspraktik eller løntilskud efter seks måneder, eksisterer muligheden således alle-
rede.
I forhold til forslag 6 viser VIVEs evaluering af Trainee-indsatsen for årene 2019-
2021, at deltagelse i indsatsen ikke får dimittender hurtigere i job. Det fremgik des-
uden af evalueringen, at trainee-indsatsen ikke havde bedre effekter end de aktive
indsatser, man bliver tilbudt i den generelle beskæftigelsesindsats. Jeg mener
grundlæggende, at vi skal investere i indsatser, der understøtter, at nyuddannede
kommer hurtigt og godt i beskæftigelse. Jeg mener derfor, det er mere hensigts-
mæssigt at se på andre greb for at understøtte overgangen fra uddannelse til ar-
bejde.
For så vidt angår forslag 7 om vækstpilotordningen, som hører under erhvervsmini-
steriets ressort, oplyser erhvervsministeren, at SMV:Vækstpilot på nuværende tids-
punkt er
finansieret af EU’s socialfondsmidler.
Når det nuværende tilskud til
SMV:Vækstpilot udløber i 2025, vil Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse kunne
drøfte mulighederne for at tilføre nye midler til en forlængelse af indsatsen.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2