Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2771605_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Peter Kofod (DF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
27. oktober 2023
J.nr. 23/07996
2023-5033
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. juni 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
267 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter
Kofod (Dansk Folkeparti).
Spørgsmål nr. 267:
”Vil
ministeren i forlængelse af BEU alm. del
svar på spørgsmål 255, folketings-
året 2022-23 (2. samling), redegøre for, om man inden for Danmarks internationale
forpligtelser kan sikre, at udlændinge, der har fået en fængselsstraf eller lignende
foranstaltning for kriminalitet i Danmark, frakendes retten til at opnå dansk pension
(folke-, senior- og førtidspension), og vil ministeren under alle omstændigheder
sikre, at udlændinge ikke optjener ret til dansk pension under fængsling, afsoning
af fængselsstraf eller ved anbringelse på institution eller hospital som surrogat for
fængsling?”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet en udtalelse fra Justitsministeriet, som op-
lyser følgende:
”1.
Det fremgår af grundlovens § 75, stk. 2, at den, der ikke kan ernære sig eller
sine, og hvis forsørgelse ikke påhviler nogen anden, er berettiget til hjælp af det of-
fentlige, dog mod at underkaste sig de forpligtelser, som loven herom påbyder.
Der henvises til Jens Peter Christensen, m.fl., Grundloven med kommentarer
(2015), side 485, hvor bl.a. følgende er anført:
”Det må antages at følge af grundlovens § 75, stk. 2, at bestemmelsen ikke blot
omfatter danske statsborgere, men også udlændinge, der opholder sig lovligt her i
landet (modsat Ross 1980 s. 785). I U 2012.1761 H fastslog Højesteret, at en ud-
lænding med opholdstilladelse som flygtning var omfattet af den personkreds, som
er beskyttet af grundlovens § 75, stk. 2. Det er nærliggende, at også andre udlæn-
dinge, der opholder sig mere end rent midlertidigt her i landet, vil kunne være om-
fattet af bestemmelsen. Grundlovens § 75, stk. 2, er ikke til hinder for, at det be-
stemmes, at udlændinge skal udsendes af landet
herunder også som følge af, at
udlændinge ikke er
i stand til at forsørge sig selv.”
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: MFU spm. om man inden for Danmarks internationale forpligtelser kan sikre, at udlændinge, der har fået en fængselsstraf eller lignende foranstaltning for kriminalitet i Danmark, frakendes retten til at opnå dansk pension (folke-, senior- og førtidspension)
Efter grundlovens § 75, stk. 2, påhviler det således det offentlige at sikre et vist ek-
sistensminimum for personer, der er omfattet af bestemmelsen. Hjælpens størrelse
og form, dvs. pengebeløb eller mad og husly, er ikke fastsat i grundlovens § 75,
stk. 2.
Ved dom af 15. februar 2012 (optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2012, side 1761) i
den såkaldte »Starthjælpssag« har Højesteret fastslået, at grundlovens § 75, stk. 2,
må forstås således, at det påhviler det offentlige at sikre et eksistensminimum for
personer, der er omfattet af bestemmelsen, og at de ved domstolene kan få prøvet,
om kravet er opfyldt.
Det er Justitsministeriets vurdering, at det inden for rammerne af grundlovens § 75,
stk. 2, vil kunne være muligt at indføre en ordning, hvor en person ved dom kan
frakendes retten til at opnå dansk pension, hvis den pågældende idømmes en fæng-
selsstraf eller lignende foranstaltning for kriminalitet i Danmark, forudsat at den
pågældende på anden vis sikres ret til et eksistensminimum af det offentlige, f.eks.
ved at vedkommende har adgang til at modtage hjælp efter lov om aktiv socialpoli-
tik.
For så vidt angår muligheden for at frakende kriminelle udlændinge retten til dansk
pension og muligheden for, at kriminelle udlændinge ikke skal optjene ret til pen-
sion under strafafsoning, oplyser Justitsministeriet om forholdet til Danmarks Inter-
nationale forpligtelser, at:
2.
I henhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel
14 skal nydelsen af de i konventionen anerkendte rettigheder og friheder sikres
uden forskel på grund af køn, race, farve, sprog, religion, politisk eller anden over-
bevisning, national eller social oprindelse, tilhørsforhold til et nationalt mindretal,
formueforhold, fødsel eller ethvert andet forhold. Den opregnede liste af diskrimi-
nationsgrunde er ikke udtømmende. Bestemmelsen omfatter efter Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols (Domstolen) praksis såvel direkte som indirekte for-
skelsbehandling.
Som det fremgår af bestemmelsen, gælder forbuddet mod diskrimination alene for-
skelsbehandling for så vidt angår rettigheder og friheder, der er anerkendt efter
EMRK. Det er ikke et krav, at der foreligger en krænkelse af øvrige materielle be-
stemmelser i konventionen. Efter Domstolens praksis er det derudover afgørende
for, om der foreligger en krænkelse af bestemmelsen, at der er tale om forskelsbe-
handling i sammenlignelige situationer, om der er en objektiv og rimelig begrun-
delse for forskelsbehandlingen, og at forskelsbehandlingen er proportional, jf. Jon
Fridrik Kjølbro, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention for praktikere, 6.
udgave (2023), side 1279 ff.
Artikel 1 i 1. Tillægsprotokol til EMRK omhandler beskyttelsen af ejendomsretten.
Bestemmelsens anvendelsesområde omfatter efter Domstolens praksis også sociale
ydelser, herunder pension, i det omfang borgere efter lovgivningen er tillagt ret
hertil, jf. bl.a. Domstolens afgørelse i klagesagen
Stec og andre mod Storbritannien
af 5. september 2005, pr. 47-56.
I sagen
S.S. m.fl. mod Storbritannien
af 21. april 2015, pr. 37-48, fandt Domstolen,
at det ikke udgjorde en krænkelse, at en person indlagt på et psykiatrisk hospital i
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: MFU spm. om man inden for Danmarks internationale forpligtelser kan sikre, at udlændinge, der har fået en fængselsstraf eller lignende foranstaltning for kriminalitet i Danmark, frakendes retten til at opnå dansk pension (folke-, senior- og førtidspension)
henhold til dom i en straffesag mistede ret til sociale ydelser, herunder pension, så
længe han var frihedsberøvet i henhold til dom, mens andre, herunder personer
tvangsindlagt på psykiatrisk hospital, ikke mistede ret til sociale ydelser. Der var
tale om et område, hvor statens skønsmargin var bred, idet der var tale om indret-
ning af straffesystem og socialpolitik, og retten til sociale ydelser indtrådte på ny,
når personen blev løsladt.
Hvorvidt der inden for rammerne af EMRK artikel 14 sammenholdt med artikel 1 i
1. Tillægsprotokol til EMRK kan indføres en ordning, hvor en udlænding ved dom
kan frakendes retten til at opnå dansk pension, hvis den pågældende idømmes en
fængselsstraf eller lignende foranstaltning for kriminalitet i Danmark, vil afhænge
af, om der er tale om forskelsbehandling i sammenlignelige situationer, om ordnin-
gen varetager et anerkendelsesværdigt formål, og om der er proportionalitet mel-
lem det anvendte middel og det formål, der søges realiseret.
Det bemærkes, at det følger af Domstolens praksis, at forskelsbehandling baseret
udelukkende på nationalitet alene kan begrundes i tvingende og meget vægtige
hensyn, jf. bl.a. præmis 113-114 i dommen
Biao mod Danmark
af 24. maj 2016 og
dommen
Gaygusuz mod Østrig
af 16. september 1996. Der er ikke i spørgsmålet
peget på hensyn, som kan begrunde den i spørgsmålet foreslåede ordning, eller
hvordan en sådan ordning vil kunne overholde proportionalitetskravet.”
3.
Justitsministeriet kan endelig bemærke, at en ordning af den karakter, der er
nævnt i spørgsmålet, ikke vil kunne gennemføres for så vidt angår personer, som er
omfattet af EU-retten, jf. bl.a. forordning nr. 883/2004 om koordinering af sociale
sikringsordninger.”
Jeg kan henholde mig til ovennævnte vurdering.
Det er i udgangspunktet en grundlæggende betingelse for ret til social pension
(folke-, senior- og førtidspension), at modtageren har dansk indfødsret. Indfødsrets-
kravet gælder ikke for udlændinge, der har haft fast bopæl her i riget i mindst 10 år
mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen, heraf mindst fem år umiddelbart
inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.
Kravet om dansk indfødsret er fraveget for udlændinge, som har fået opholdstilla-
delse i Danmark efter §§ 7 eller 8 i udlændingeloven. Kravet om dansk indfødsret
er desuden fraveget i henhold til EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af
sociale sikringsordninger.
Retten til at opnå dansk social pension (folke-, senior- og førtidspension) bygger på
et optjeningsprincip, hvor retten til pension blandt andet er knyttet op på antal år
med bopæl i Danmark.
Alle, herunder udlændinge, der har optjent ret til pension, får pension i overens-
stemmelse med den tid, de har boet i Danmark. Retten til fuld folkepension er be-
tinget af fast bopæl i riget i mindst 9/10 af optjeningsperioden mellem det fyldte
15. år til folkepensionsalderen. Retten til fuld førtidspension, seniorpension og tid-
lig pension er betinget af fast bopæl her i riget i mindst 9/10 af optjeningsperioden
mellem det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvor pensionen ydes.
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 267: MFU spm. om man inden for Danmarks internationale forpligtelser kan sikre, at udlændinge, der har fået en fængselsstraf eller lignende foranstaltning for kriminalitet i Danmark, frakendes retten til at opnå dansk pension (folke-, senior- og førtidspension)
For personer, der er omfattet af EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af so-
ciale sikringsordninger, sidestilles beskæftigelse i et andet land inden for EU, EØS
og Schweiz med bopælsår. Kravet om indfødsret, bopæl og optjening kan være fra-
veget efter overenskomster, som Danmark har indgået med andre lande.
Udbetaling af pension ophører, hvis pensionisten indsættes i fængsel eller arrest-
hus, idet forsørgelsen herefter anses for sikret via kost og logi under Kriminalfor-
sorgen. Hvis en pensionist er idømt fængselsstraf, men midlertidigt anbringes på
hospital, er forsørgelsen ligeledes sikret gennem kost og logi, hvorfor pensionen i
denne periode derfor heller ikke vil blive udbetalt.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
4