Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2728087_0001.png
TALE
Lukket samråd (J - L) om Østre Landsrets
dom i sag om førtidspension d. 21. juni kl.
14.10
15.10.
12. juni 2023
J.nr. 2023 - 4390
CAP
Lukas Valentin
Samrådsspørgsmål J, stillet af Victoria Velasquez (EL)
Østre Landsret har for nyligt fældet dom i en sag, hvor en borger havde lagt
sag an mod Ankestyrelsen for at give kommunen medhold i dens afgørelse
om, at den respektive borger ikke kunne få tilkendt førtidspension. Kommu-
nen og Ankestyrelsen vurderer, at borgeren skal deltage i aktivering på trods
af, at der foreligger lægelig dokumentation for, at borgeren lider af PTSD og
selvmordstanker, som ifølge læger kan forværres ved deltagelse i aktivering.
Vil ministeren kommentere på, hvad udfaldet af dommen siger om den
måde, hvorpå kommunerne behandler sager, hvor borgeren er dokumenteret
meget syg? Anerkender ministeren, at dommen og Ankestyrelsens afgørelse
er udtryk for, at reglerne bør laves om? Det bemærkes, at dommen fra Østre
Landsret endnu ikke er offentliggjort. Der henvises imidlertid ikke til ind-
holdet i dommen, men til det principielle i, at Ankestyrelsen frikendes på
trods af, at kommunens afgørelse var i uoverensstemmelse med lægelige ud-
talelser.
Samrådsspørgsmål K, stillet af Victoria Velasquez (EL)
På kritik af kommunernes behandling af sager om aktivering af syge bor-
gere, har både den tidligere og den nuværende minister understreget, at
kommunerne ikke må igangsætte indsatser, der kan forværre borgerens hel-
bred. Mener ministeren ikke, at sager som den fra Østre Landsret
blandt
mange andre sager
vidner om en konflikt mellem lovens intention om, at
beskæftigelsesindsatser ikke må forværre borgerens helbred og kommuner-
nes praksis, hvor det gang på gang dokumenteres, at indsatser iværksættes
på trods af lægelige vurderinger om at det kan forværre borgerens helbred?
Og anerkender ministeren, at kommunerne har meget stort råderum ift.
hvordan og hvilke lægefaglige oplysninger, der lægges til grund for behand-
lingen af sager om f.eks. førtidspension?
Samrådsspørgsmål L, stillet af Victoria Velasquez (EL)
Vil ministeren være med til at skærpe kommunernes forståelse af udsagnet
om, at helbredet ikke må forværres ved deltagelse i beskæftigelsesindsatser,
eksempelvis ved at indarbejde det i selve lovteksten? Eller har ministeren
andre forslag til, hvordan det over for kommunernes kan skærpes, at syge
borgere ikke skal udsættes for aktiviteter, der gør dem sygere?
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om talepapir fra samråd den 21/6-23 om landsretsdom, der frikender Ankestyrelsen og kommunen for afslag på førtidspension til en borger med udtalte og dokumenterede psykiske lidelser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. J-L
[Indledning]
Tak til Victoria Velásquez for igen at have ind-
kaldt til samråd. Og tak for at skabe et fortroligt
rum. Jeg kan dog ikke kommentere på enkeltsager.
Samrådsspørgsmålene handler om helt centrale
spørgsmål i beskæftigelsesindsatsen: om borgernes
retssikkerhed, om den beskæftigelsesrettede ind-
sats tager nødvendige hensyn til syge borgere, og
hvordan vi indretter beskæftigelsesindsatsen for
syge borgere. Det er alle vigtige spørgsmål.
Jeg vil besvare spørgsmål J og K samlet
hvor der
spørges ind til gældende regler og praksis med af-
sæt i en konkret sag fra Østre Landsret. Derefter
vil jeg besvare spørgsmål L, hvor der spørges til,
hvilke initiativer regeringen vil tage på området.
Jeg svarer derfor på spørgsmålene med afsæt i de
problemstillinger, der er på spil i sagerne.
Jeg vil gerne understrege, at jeg finder det dybt
ulykkeligt, når der er borgere som oplever, at kom-
munen ikke tager tilstrækkeligt hensyn til deres
helbredsmæssige situation.
Der er lavet mange regler på området, som skal
sikre, at beskæftigelsesrettede indsatser
aldrig
gå ud over borgerens helbred. Men samtidig har vi
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om talepapir fra samråd den 21/6-23 om landsretsdom, der frikender Ankestyrelsen og kommunen for afslag på førtidspension til en borger med udtalte og dokumenterede psykiske lidelser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. J-L
set alt for mange enkeltsager, som spørgeren hen-
viser til, som viser, at reglerne ikke altid fungerer i
praksis.
[Regler om førtidspension og fleksjob]
Det er sådan set gode intentioner, der ligger bag de
gældende regler. Borgere i det danske velfærdssy-
stem har ret til en række forskellige ydelser, hvis
man ikke kan forsørge sig selv.
Ydelserne er behovsbestemte, og den enkelte bor-
ger skal derfor visiteres til dem. Det er et helt cen-
tralt princip i vores ydelsessystem. Det synes jeg
er klogt.
Samtidig er intentionen med reglerne, at flest mu-
ligt får hjælp til at kunne blive en del af arbejds-
markedet, og at færrest muligt henvises til passiv
forsørgelse.
Det er en svær balancegang, for vi skal selvfølge-
lig også sikre, at der tilkendes førtidspension, når
der ikke er andre muligheder.
Inden en borger kan blive tildelt en førtidspension,
skal der foretages en grundig afklaring af borge-
rens arbejdsevne og udviklingsmuligheder.
Og her er vi inde ved kernen i problemstillingen
kommunerne skal hjælpe borgeren til at udvikle
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om talepapir fra samråd den 21/6-23 om landsretsdom, der frikender Ankestyrelsen og kommunen for afslag på førtidspension til en borger med udtalte og dokumenterede psykiske lidelser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. J-L
sin arbejdsevne, bl.a. gennem beskæftigelsesret-
tede indsatser
men kun hvis borgerens helbreds-
mæssige tilstand tillader det.
[Regelændring i 2018]
Forligskredsen bag reformen af førtidspension og
fleksjob har tidligere ændret reglerne for tilken-
delse af førtidspension, fordi der var opstået en for
stram praksis om, at kommunerne altid skulle
iværksætte et ressourceforløb, hvis det
ikke kunne
udelukkes,
at arbejdsevnen kunne udvikles gennem
et ressourceforløb. Det er en ret stram måde at
gøre det på.
Hvis kommunen ligefrem skal kunne dokumen-
tere, at noget ikke kan lade sig gøre, så lægger det
op til, at kommunerne skal gå meget langt i at af-
prøve forskellige indsatser, hvilket kan ende med
at gå ud over borgerne.
Derfor blev reglerne i 2018 ændret, således at et
ressourceforløb er relevant, når der er et realistisk
udviklingsperspektiv i forhold til arbejdsevnen.
Ændringen af reglerne er dermed en erkendelse af,
at reglerne simpelthen ikke var hensigtsmæssige
særligt ikke for de borgere, der har komplekse pro-
blemer.
4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om talepapir fra samråd den 21/6-23 om landsretsdom, der frikender Ankestyrelsen og kommunen for afslag på førtidspension til en borger med udtalte og dokumenterede psykiske lidelser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. J-L
[Ressourceforløb]
Forudsætningen for at visitere til et ressourcefor-
løb er altså, at der er et realistisk udviklingsper-
spektiv
herunder at indsatsen og forløbet ikke
går ud over borgerens helbred.
Det er i den sammenhæng vigtigt at understrege, at
indholdet i et ressourceforløb kan bestå at meget
andet end virksomhedsrettede indsatser.
Borgere med komplekse problemer kan fx visite-
res til et skånsomt, tværfagligt og helhedsoriente-
ret ressourceforløb, hvor der i første omgang er fo-
kus på at håndtere sociale eller sundhedsmæssige
udfordringer med hensyn til borgerens helbred.
Nogle mennesker har alvorlige helbredsmæssige
udfordringer i lang tid, uden at tilstanden nødven-
digvis er varig. Derfor kan det give god mening at
iværksætte et ressourceforløb med fokus på at af-
hjælpe sociale eller sundhedsmæssige udfordringer
først.
[Konflikt mellem praksis og lovgivning]
Udover reglerne for visitation til ressourceforløb,
så gælder der en række andre regler, som skal
sikre at beskæftigelsesindsatsen ikke må gå ud
over borgerens helbred.
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om talepapir fra samråd den 21/6-23 om landsretsdom, der frikender Ankestyrelsen og kommunen for afslag på førtidspension til en borger med udtalte og dokumenterede psykiske lidelser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. J-L
Alligevel må man sige, at de mange enkeltsager på
området vidner om, at kommunernes sagsbehand-
ling ikke altid sker i overensstemmelse med lov-
givningens intentioner. Det vil jeg gerne vedkende
mig.
Det var jo også baggrunden for, at den tidligere
beskæftigelsesminister i juni 2022 sendte et brev
til alle landets borgmestre med en meget klar be-
sked om, at kommunerne skal tage særlige hensyn,
når det gælder syge borgere. Vedlagt henvendelsen
var en udførlig oversigt over de forskellige regler i
beskæftigelseslovgivningen, som er indført lige
præcis for at sikre dette.
Her fremgår det bl.a., at fra 1. januar 2022 har bor-
gere i ressourceforløb ret til at få en sundhedskoor-
dinator inddraget i deres sag, hvis de modtager et
beskæftigelsesrettet tilbud, som de ikke er trygge
ved, fordi det ikke tager hensyn til deres helbred.
Jobcentret skal derefter vurdere, om det er nødven-
digt at tilpasse tilbuddet.
Det er derfor helt afgørende for borgerne og deres
retssikkerhed, at kommunerne iagttager de regler,
der netop skal sikre, at der tages særligt hensyn til
borgernes helbredstilstand.
Jeg tror ikke man kan undgå diskussioner om,
hvorvidt kommunerne tager tilstrækkelige hensyn.
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om talepapir fra samråd den 21/6-23 om landsretsdom, der frikender Ankestyrelsen og kommunen for afslag på førtidspension til en borger med udtalte og dokumenterede psykiske lidelser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. J-L
Det er trods alt kommunernes pligt at sikre, at sa-
ger på beskæftigelsesområdet er tilstrækkeligt op-
lyst, inden kommunen træffer afgørelse. Vi undgår
aldrig de diskussioner.
Det betyder også, at kommunerne skal sikre, at der
er den nødvendige dokumentation på sagen. Kom-
munen er ikke bundet af de vurderinger, som kom-
mer fx fra borgerens egen læge eller speciallæge.
Kommunen skal lave sin egen vurdering på bag-
grund af al dokumentation i sagen.
Jeg vil derfor gerne en sætte tyk streg under, at en
kommune
aldrig
kan tilsidesætte en lægefaglig
vurdering af borgerens helbred. Det er et suverænt
lægefagligt anliggende.
[Svar på spørgsmål L]
Jeg vil derfor nu besvare spørgsmål L, hvor der
spørges til, om jeg vil skærpe reglerne eller kom-
munernes forståelse af reglerne.
Nu har vi gennem mange år forsøgt at løse proble-
merne ved at komme med flere regler, flere undta-
gelser eller skærpe eksisterende regler
uden at
det reelt er lykkedes. Jeg mener, at vi skal grund-
læggende nytænke beskæftigelsesindsatsen.
[Beskæftigelsesreform]
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, lægger
7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om talepapir fra samråd den 21/6-23 om landsretsdom, der frikender Ankestyrelsen og kommunen for afslag på førtidspension til en borger med udtalte og dokumenterede psykiske lidelser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. J-L
regeringen op til en grundlæggende reform af hele
beskæftigelsesindsatsen.
Det sker bl.a. med henvisning til, at vi stadig ser
for mange eksempler på, at folk kommer i
klemme. Der er et behov for at gå grundigt til
værks og lave en gennemgribende reform af hele
beskæftigelsesindsatsen, så vi fremover får et mere
værdigt system. Det har vi konstateret flere gange.
Der vil især være et stort fokus på at fjerne rigide
proceskrav, således at der i stedet er tid til og fo-
kus på at møde borgere i øjenhøjde.
Derfor har vi nedsat en ekspertgruppe, der skal se
på et nyt beskæftigelsessystem.
Regeringen har også en klar ambition om, at de al-
lermest udsatte skal helt ud af jobcentrene.
I stedet skal de have en bred socialfagligt funderet
indsats, der tager afsæt i det enkelte menneskes be-
hov.
Jeg vil også gerne nævne, at regeringen derudover
vil afdække, om reglerne i sygedagpengesystemet
virker efter hensigten, så meget alvorligt syge
netop ikke udsættes for arbejdsprøvning. Det skal
en kritisk gennemgang af sygedagpengeområdet
bl.a. medvirke til.
8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om talepapir fra samråd den 21/6-23 om landsretsdom, der frikender Ankestyrelsen og kommunen for afslag på førtidspension til en borger med udtalte og dokumenterede psykiske lidelser, jf. BEU alm. del - samrådsspm. J-L
[Afslutning]
Jeg mener, at regeringen på mange måder deler
spørgernes ønske om ændringer på området og
problemets kerne
Når jeg besøger jobcentre, beskriver medarbejdere
i detaljer, hvor lidt frihed de har til at møde men-
nesket, der sidder over for dem.
Vi har lavet en så kompleks lovgivning, hvor men-
nesker mødes af et system med alle de her regler,
der tager tid væk fra kerneopgaven. Et system,
hvor der er meget lidt frihed til at møde mennesket
ud fra deres præmisser.
Jeg mener ikke, at løsningen ligger i endnu en
skærpelse af reglerne.
I stedet mener jeg, at løsningen ligger i en grund-
læggende sanering af beskæftigelsessystemet, så vi
kan få ryddet ud i unødvendige aktiveringer og til-
føre mere værdighed til sagsbehandlingen.
Det bliver ikke let, men vi skylder borgerne at på-
tage opgaven.
Tak for ordet.
9