Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2728079_0001.png
TALE
Samråd M-P om den skærpede rådigheds-
sanktion den 21. juni kl. 13.00-14.00
12. juni 2023
J.nr. 2023 - 4479
CAP
Nethe Udengaard Elbæk
Samrådsspørgsmål M
I en undersøgelse af kommunernes praksis for skærpede rådighedssanktioner fra
april 2023 konkluderer Ankestyrelsen, at de i 52 ud af de 61 undersøgte sager fra
14 kommuner, dvs. i 85 pct. af sagerne, ville ændre og sandsynligvis omgøre kom-
munens afgørelse, fordi kommunens sagsbehandling ikke er i overensstemmelse
med regler og praksis.
Hvad mener ministeren er årsagen til, at kommunerne har begået fejl i et sådant
omfang, som det dokumenteres i Ankestyrelsens undersøgelse?
Hvad vil ministeren gøre for at afdække alle tilfælde af sager, hvor borgere er
blevet uberettiget sanktioneret?
Og hvordan vil ministeren sikre, at kommunerne ændrer de fejlagtige afgørelser
og kompenserer de borgere, der er blevet uberettiget sanktioneret?
Der henvises til undersøgelsen ”Sanktioner 2 –
Praksisundersøgelse om skærpet
rådighedssanktion når borgeren udviser en manglende vilje til at stå til rådighed”,
AST.dk, april 2023.
Samrådsspørgsmål N
Hvordan vil ministeren som ansvarlig for lovens overholdelse sikre sig, at den
fejlagtige sagsbehandling af sanktionssager, som dokumenteret med Ankesty-
relsens undersøgelse ”Sanktioner 2 –
Praksisundersøgelse om skærpet rådig-
hedssanktion når borgeren udviser en manglende vilje til at stå til rådighed” fra
april 2023, ikke fortsætter i fremtiden, og at borgerne ikke skal frygte at blive
sanktioneret uden lovligt grundlag med potentielt store konsekvenser for den
enkelte?
Samrådsspørgsmål O
Hvad mener ministeren, at det siger om borgernes retssikkerhed og kommuner-
nes behandling af sager
ikke mindst for udsatte borgere
at Ankestyrelsen i
deres undersøgelse ”Sanktioner 2 –
Praksisundersøgelse om skærpet rådig-
hedssanktion når borgeren udviser en manglende vilje til at stå til rådighed” fra
april 2023, finder fejl i et så markant omfang, herunder at Ankestyrelsen ville
omgøre samtlige af de gennemgående sager, hvor borgeren er vurderet aktivi-
tetsparat?
Og hvordan vil ministeren sikre hjælp og kompensation til de borgere, hvor
sanktionerne har betydet, at folk er blevet hjemløse?
Samrådsspørgsmål P
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 21/6-23 om kommunernes praksis for skærpede rådighedssanktioner over for kontanthjælpsmodtagere, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-P
Har
ministeren, som opfølgning på Ankestyrelsens undersøgelse ”Sanktioner 2
Praksisundersøgelse om skærpet rådighedssanktion, når borgeren udviser en
manglende vilje til at stå til rådighed” fra april 2023, tænkt sig at stille kommu-
nerne til ansvar?
Og i bekræftende fald, har ministeren da iværksat sanktioner over for kommu-
nerne?
Og hvis ikke ministeren har iværksat sådanne initiativer, hvad bliver konsekven-
sen af den ulovlige sagsbehandling så for kommunerne?
Indledning
Tak til spørgeren for at indkalde til samrådet i dag.
Der er stillet fire samrådsspørgsmål, som jeg gerne
vil besvare samlet.
Lad os starte tilbage i 2018. Der blev der indgået
en
Aftale om enklere og skærpede sanktioner.
Det
var også på det tidspunkt, at det blev besluttet, at
Ankestyrelsen skulle gennemføre 3 praksisunder-
søgelser ift. kommunernes administration af de
ændrede regler. Den aktuelle praksisundersøgelse
om den skærpede rådighedssanktion er nummer to
i rækken af de undersøgelser.
Når der er fokus på den skærpede rådighedssank-
tion, så skyldes det, at der er tale om en meget ind-
gribende afgørelse. Det er en meget indgribende
afgørelse at stoppe en borgers ydelse i op til tre
måneder. Det kan kommunen kun, hvis borgeren
udviser manglende vilje til at stå til rådighed, fx
hvis borgeren gentagende gange udebliver fra et
tilbud uden en rimelig grund.
2
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 21/6-23 om kommunernes praksis for skærpede rådighedssanktioner over for kontanthjælpsmodtagere, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-P
Resultatet af undersøgelsen er både nedslående og
bekymrende. Undersøgelsen viser, at Ankestyrel-
sen ville omgøre eller ændre 85 pct. af de under-
søgte sager. Og det bliver endnu værre, hvis man
alene ser på afgørelser om skærpet rådighedssank-
tion overfor de mest udsatte, dvs. de aktivitetspa-
rate kontanthjælpsmodtagere, så ville Ankestyrel-
sen have ændret samtlige afgørelser, hvis de var
blevet behandlet som en klagesag. Det er bekym-
rende.
Undersøgelsen omfatter kun 61 sager fordelt på 14
kommuner. Der er altså ikke tale om en repræsen-
tativ undersøgelse, og man kan ikke generalisere
undersøgelsens resultater til at gælde alle kommu-
ner eller alle afgørelser i de deltagende kommuner.
Når det er sagt, så giver resultaterne fra de under-
søgte sager anledning til bekymring. Det er alvor-
ligt. For det handler om borgernes retssikkerhed.
[Sanktionsaftalen]
Inden jeg dykker ned i forklaringerne på de mange
fejl i den kommunale administration, vil jeg ridse
op, hvad formålet er med den skærpede rådigheds-
sanktion
og de ændringer, der blev vedtaget til-
bage i 2018.
3
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 21/6-23 om kommunernes praksis for skærpede rådighedssanktioner over for kontanthjælpsmodtagere, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-P
Jeg mener grundlæggende, at der er et hensigts-
mæssigt formål med den skærpede rådighedssank-
tion. Det er afgørende for vores samfundsmodel, at
alle der kan arbejde, gør det. Det skal så spejles af
at samfundet klar til at gribe dem, som ikke kan og
i en periode står uden et job.
Den kontrakt vi har med hinanden betyder også, at
kontanthjælpsmodtagere skal stå til rådighed for
arbejdsmarkedet. Det betyder blandt andet, at man
skal deltage i samtaler og beskæftigelsesrettede til-
bud i jobcenteret.
Holder man ikke sine aftaler med kommunen, skal
det have konsekvenser. Det var derfor, at man i sin
tid indførte sanktionen.
Nogle kontanthjælpsmodtagere kæmper med andre
udfordringer udover ledighed. Det skal vi huske,
når vi indretter reglerne. Derfor har der også hele
tiden været de almindelige værnsregler, når kom-
munerne anvender sanktionsregler over for aktivi-
tetsparate kontanthjælpsmodtagere.
Ankestyrelsen har tidligere gennemført praksisun-
dersøgelser af kommunernes administration af
sanktionsreglerne. Disse undersøgelser viste også,
at kommunerne havde store udfordringer med ad-
ministrationen.
4
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 21/6-23 om kommunernes praksis for skærpede rådighedssanktioner over for kontanthjælpsmodtagere, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-P
2728079_0005.png
Partierne bag sanktionsaftalen fra 2018
dvs.
Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative Fol-
keparti, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet
havde bl.a. til hensigt at gøre reglerne for sanktio-
ner af kontanthjælpsmodtagere mere enkle.
Kommunerne skulle have lettere ved at admini-
strere reglerne og derved begå færre fejl.
Med aftalen blev de aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere, som er længere væk fra arbejds-
markedet end de jobparate, samtidig omfattet af
den skærpede rådighedssanktion.
Men det blev understreget i aftalen, at der kun kan
iværksættes en skærpet rådighedssanktion over for
udsatte borgere, når kommunen har iagttaget og
overholdt de værnsregler, der gælder for udsatte
borgere.
For eksempel skal kommunen altid vurdere, om en
skærpet rådighedssanktion fremmer borgerens rå-
dighed.
Kommunen skal også have udtømt alle rimelige
muligheder for at komme i kontakt med borgeren
for at sikre sig, at borgeren ikke har haft en rimelig
grund til udeblivelsen.
5
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 21/6-23 om kommunernes praksis for skærpede rådighedssanktioner over for kontanthjælpsmodtagere, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-P
Intentionerne var gode og fornuftige med aftalen
tilbage i 2018. Men her 5 år og 2 praksisundersø-
gelser senere står det klart. Det lykkedes ikke at
lave enklere regler, der er nemmere at admini-
strere.
Reglerne er simpelthen ikke skruet godt nok sam-
men. Det skal vi gøre noget ved.
[Årsagerne til fejl]
Praksisundersøgelsen viser, at der er tale om
grundlæggende fejl i sagsbehandlingen. Der er pri-
mært tale om grundlæggende forvaltningsmæssige
fejl, hvor kommunerne ikke har kunnet dokumen-
tere, at de for eksempel har vejledt tilstrækkeligt
eller begrundet afgørelsen fyldestgørende, inden
der træffes en afgørelse.
Der er også fejl, hvor kommunerne ikke kan doku-
mentere, at de har vurderet, om en sanktion frem-
mer rådigheden for en aktivitetsparat kontant-
hjælpsmodtager
og i nogle tilfælde at de end
ikke kan dokumentere, at de har vurderet, om der
er tale om en aktivitetsparat person.
Hvis kommunen har truffet en afgørelse, der ikke
er i overensstemmelse med lovgivningen, og som
6
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 21/6-23 om kommunernes praksis for skærpede rådighedssanktioner over for kontanthjælpsmodtagere, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-P
har haft konsekvenser for borgeren i form af fx
hjemløshed, har kommunen efter en konkret vur-
dering pligt til at hjælpe borgerne med at komme
på fode igen.
Hvad skal kommunerne gøre?
Så til den del af spørgsmålene, der handler om,
hvad kommunerne skal gøre, hvis de har truffet
forkerte afgørelser.
De 14 deltagende kommuner skal vurdere, om An-
kestyrelsens tilbagemeldinger på de 61 konkrete
sager giver anledning til at genoptage sagerne. De
14 kommuner skal desuden vurdere, om tilbage-
meldingerne giver anledning til at genoptage andre
sager om den skærpede rådighedssanktion.
De øvrige kommuner skal løbende følge Ankesty-
relsens praksis og anbefalinger.
Ankestyrelsen har på baggrund af resultaterne bedt
kommunalbestyrelsen i alle de deltagende kommu-
ner oplyse, hvad de gør som opfølgning på under-
søgelsen. Derudover afholder Ankestyrelsen dia-
logmøder med de deltagende kommuner, og tilby-
der undervisning i sanktionsreglerne til alle kom-
muner.
Jeg har også indskærpet over for landets borgme-
stre, at kommunerne skal være opmærksomme på
7
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 21/6-23 om kommunernes praksis for skærpede rådighedssanktioner over for kontanthjælpsmodtagere, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-P
at overholde de gældende regler for sagsbehand-
lingen. Jeg har samtidig opfordret alle kommuner
til at følge op i forhold til egen praksis og følge de
anbefalinger, som fremgår af Ankestyrelsens prak-
sisundersøgelse.
Som minister kan jeg ikke tvinge kommunerne til
generelt at genoptage alle sager, hvori der er truf-
fet afgørelse om skærpet rådighedssanktion. Men
kommunerne skal af egen drift genoptage konkrete
sager, hvis de har en konkret formodning om, at
reglerne ikke er blevet overholdt. Det forventer
jeg, at de gør.
Jeg kan da også konstatere, at fx Odense Kom-
mune, som var en del af praksisundersøgelsen, nu
vil genåbne omkring 170 sager. Det er godt, at
kommunerne tager fat, hvis de har en mistanke om
at reglerne på dette område ikke er blevet over-
holdt.
I de sager som genoptages
skal kommunen be-
tale ydelsen tilbage til borgeren
hvis afgørelsen
er truffet på et forkert grundlag.
[Hvad vil ministeren gøre]
Selvom det er kommunerne, som har ansvaret for
at administrere korrekt, så er det os politikere, som
8
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 21/6-23 om kommunernes praksis for skærpede rådighedssanktioner over for kontanthjælpsmodtagere, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-P
har ansvaret for den lovgivning kommunerne ad-
ministrerer efter.
Det er vores ansvar at sikre, at de regler vi laver,
også er til at administrere ude i virkeligheden. Det
skylder vi både kommuner og borgere.
Vi må erkende, at praksisundersøgelsens resultater
viser, at reglerne er for komplicerede. Der er et be-
hov for, at vi kigger reglerne kritisk efter i søm-
mene.
Derfor vil jeg
som jeg også tidligere har meddelt
Beskæftigelsesudvalget
–invitere
aftalepartierne til
at drøfte indretningen af sanktionsreglerne med
særligt fokus på reglerne for de aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere.
Afslutning
Så lad mig slutte af med at slå én ting fast. Hvis
man modtager kontanthjælp, skal man stå til rådig-
hed for arbejdsmarkedet.
Man skal deltage i aktive tilbud.
Og man skal overholde sine aftaler med kommu-
nen.
Samtidig kan der ikke være nogen diskussion om,
at kommunerne skal administrere efter lovgivnin-
gen. Så det forventer jeg, at de gør.
9
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 265: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 21/6-23 om kommunernes praksis for skærpede rådighedssanktioner over for kontanthjælpsmodtagere, jf. BEU alm. del - samrådsspm. M-P
Når det er sagt, så har vi politikere også et medan-
svar i at få reglerne til at fungere. I denne sag har
vi tydeligvis designet rammerne for kommunernes
administration uhensigtsmæssigt.
Det handler om os alle. Det handler om vores tryg-
hed. Det handler om vores retssikkerhed. Og der-
for går jeg til sagen med stor alvor.
Jeg vil se frem til den kommende drøftelse af
sanktionsreglerne med aftalepartierne.
Tak for ordet.
10