Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2741720_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Karsten Hønge
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-4872
25. august 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. juni 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
262 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 262:
”Vil
ministeren oplyse, dels hvor meget det vil koste af fjerne karensperioden for
alle i målgruppe for et fastholdelsesfleksjob, og dels hvad det vil koste at ændre ar-
bejdsevnevurderingen for seniorer over 50 år, så den fremover skal ske i forhold til
hidtidige ansættelsesforhold, svarende til bestemmelserne for seniorpension? Der
henvises til, at fleksjobvisiterede som udgangspunkt først kan ansættes i et fleksjob
på deres hidtidige arbejdsplads, et såkaldt fastholdelsesfleksjob, når de har været
ansat efter overenskomstens sociale kapitler i 12 måneder, hvorved de 12 måneder
får karakter af en karensperiode. I forbindelse med ”Aftale om ret til seniorpension
for nedslidte” (2019) afskaffede man karensperioden for personer med op til 6
år til
folkepensionsalderen med ikrafttrædelse per 1. januar 2020.”
Svar:
Personer, der er visiteret til fleksjob og har mere end 6 år til folkepensionsalderen,
skal for at kunne få et fleksjob hos deres hidtidige arbejdsgiver (et fastholdelses-
fleksjob) have været ansat efter de sociale kapitler i 12 måneder.
Der er betydelig usikkerhed knyttet til skønnet over tilgangen til fastholdelsesfleks-
job. Med udgangspunkt i den seneste opgørelse af tilgangen i perioden juni 2021-
maj 2023, er den gennemsnitlige tilgang til fastholdelsesfleksjob årligt på ca. 2.200
personer med mere end 6 år til folkepensionsalderen. Med udgangspunkt i de tidli-
gere anvendte beregningstekniske antagelser, jf. BEU alm. del 315 august 2021,
skønnes afskaffelsen af perioden på 12 måneder i ansættelse efter de sociale kapit-
ler inden ansættelse i fastholdelsesfleksjob fuldt indfaset at medføre offentlige mer-
udgifter på 1.040 mio. kr. (2023-pl) efter skat og tilbageløb.
BEU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om dels hvor meget det vil koste af fjerne karensperioden for alle i målgruppe for et fastholdelsesfleksjob, og dels hvad det vil koste at ændre arbejdsevnevurderingen for seniorer over 50 år, så den fremover skal ske i forhold til hidtidige ansættelsesforhold, svarende til bestemmelserne for seniorpension
Den seneste opgørelse af tilgangen ligger betydeligt over tilgangen, der blev brugt i
skønnet fra 2021 jf. BEU alm. del 315 august 2021. I dette svar blev der taget ud-
gangspunkt i en årlig tilgang på ca. 950. Denne betydeligt lavere tilgang medførte,
at man tidligere skønnede at en afskaffelse af perioden på 12 måneder efter de soci-
ale kapitler vil medføre merudgifter på 430 mio. kr. i 2021-pl. (450 mio. kr. i 2023-
pl.).
Der spørges også til, hvad det vil koste at ændre arbejdsevnevurderingen for perso-
ner over 50 år, så den fremover skal ske i forhold til hidtidige ansættelsesforhold,
svarende til bestemmelserne for seniorpension. Det er ikke muligt at besvare den
del af spørgsmålet. Der findes ikke tilgængelige registreringer af oplysninger om
arbejdsevne og hvad der har ligget til grund for en given vurdering. Det vurderes
dog, at en ændring af arbejdsevnevurderingen til kun at se på hidtidige ansættelses-
forhold, vil medføre en væsentlig mertilgang til førtidspension, fleksjobordningen
og ressourceforløb.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2