Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Charlotte Munch (DD)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 4884
Den 30. november 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. juni 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
251 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Char-
lotte Munch (DD).
Spørgsmål nr. 251:
”Vil ministeren redegøre for de økonomiske konsekvenser ved at hæve seniorpræ-
mien til 60.000 kr. om året i tre år efter folkepensionsalderen ved mindst 30 timers
ugentligt arbejde? Vil ministeren videre redegøre for, hvilke positive konsekvenser
dette tiltag vil kunne have på arbejdsudbuddet?”
Svar:
Seniorpræmien er et skattefrit engangsbeløb, der udbetales til personer, der arbej-
der minimum 1.560 timer (svarende til ca. 30 timer om ugen) det første og andet år
efter folkepensionsalderen. Seniorpræmien udgør i 2023 45.415 kr. for det første år
og 27.033 kr. for det andet år i beskæftigelse efter folkepensionsalderen.
Arbejdsudbuddet påvirkes af to modsatrettede effekter. En forhøjelse
–
og en sam-
tidig udvidelse fra to til tre år
–
af seniorpræmien vil alt andet lige bidrage til at øge
den økonomiske tilskyndelse til at arbejde efter folkepensionsalderen for de perso-
ner, der ellers havde trukket sig tilbage. Det øger arbejdsudbuddet. For de personer,
der efter gældende regler allerede arbejder mere end 1.560 timer om året, kan æn-
dringen af seniorpræmien omvendt have en negativ virkning på arbejdsudbuddet,
eftersom disse personer kan sænke omfanget af arbejde og opnå samme indkomst-
niveau. Det reducerer arbejdsudbuddet. Samlet set er der tale om en mindre positiv
effekt.
En forhøjelse af seniorpræmien til 60.000 kr. (2023-pl) årligt og en samtidig udvi-
delse af seniorpræmieordningen fra to til tre år skønnes at medføre en umiddelbar
merudgift på 790 mio. kr. til udbetaling af seniorpræmie til personer, der i forvejen
ville arbejde mindst 1.560 timer årligt de første tre år efter folkepensionsalderen,
jf.
tabel 1.
Efter tilbageløb i form af skatter og afgifter indebærer tiltaget en merudgift
svarende til 610 mio. kr., og der er således et betydeligt dødvægtstab forbundet
med tiltaget.